Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Социални мрежи

Щатските избори отново са предизвикателство за Twitter, Facebook и Youtube

Този път социалните медии бяха подготвени за възможността за разпространение на невярна информация

Щатските избори отново са предизвикателство за Twitter, Facebook и Youtube

Снимка: EPA/ETIENNE LAURENT

Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг вече беше обявил предварително в навечерието на изборите за президент, че вотът в САЩ на 3 ноември ще бъде "тест" за Facebook. Докато бюлетините все още се броят в различни щати, американският президент Доналд Тръмп обяви победата си преждевременно в Twitter в сряда и обвини демократите в измами с гласуването. Както Twitter, така и Facebook реагираха бързо на фалшивите и подвеждащи твърдения и снабдиха изявленията му с бележката, че гласове продължат да се броят и че в някои щати все още не е обявен официален победител. Тръмп каза още, че ще накара Върховния съд да спре преброяването на гласовете.

По-рано в сряда Twitter заяви, че ще обозначава туитове от сина на президента Тръмп Ерик Тръмп и прессекретаря на Белия дом Кейли МакЕнани, обявяващи победа за президента в Пенсилвания, съобщавайки пред CNBC в имейл, че президентската надпревара там не е официално приключила.

Туитът на Ерик Тръмп „Спечелихме Пенсилвания!“ и на МакЕнани, в който се казва „ПОБЕДА за президента @realDonaldTrump в ПЕНСИЛВАНИЯ“, получиха етикет в Twitter с надпис „Официалните източници не са сложили край на гласуването, когато това съобщение е било излъчено в Twitter“.

Ерик Тръмп коментира темата и във Facebook, пишейки пост със заглавие „Изглежда като измама!“, като добавя в публикацията си  изображения на туитове за президентските избори в Уисконсин. Етикетът на Facebook за публикацията гласи: „И гласуването по пощата, и гласуването лично имат дълга история на надеждност в САЩ. Измамите с избиратели са изключително редки при различните методи на гласуване”.

Освен това Twitter и Facebook прикачиха предупреждение за публикация, в която президентът написа: „Снощи водех, често солидно, в много ключови щати, в почти всички случаи управлявани и контролирани от демократи. След това, един по един, те започнаха магически да изчезват, когато бяха преброени и гласовете от изненадващи бюлетини. МНОГО ЧУДНО и „социолозите“ го разбраха напълно и исторически погрешно!“.

Във видео платформата на Google Youtube циркулира и видео, обявяващо Тръмп за победител в изборите в САЩ и докладващо за предполагаема изборна измама от демократите. Той идва от дясната медийна мрежа OAN, One American News Network. Youtube не премахна видеоклипа от платформата си, тъй като твърди, че не нарушава общите насоки. Рекламите за видеоклипа обаче са деактивирани, тъй като видеото подкопава доверието в изборите, пояснява говорител на компанията пред CNBC

В сряда Twitter Inc се сблъска и с друг проблем. Платформата е спряла окончателно няколко акаунта, които твърдят, че са свързани с Associated Press, след като публикуваха непроверени резултати от изборите в САЩ.

След преглед на екранни снимки, циркулиращи онлайн, и на въпросните акаунти, четири акаунта са били деактивирани, след като са споделяли  резултатите от недекларирано състояние на колебаещите се щати на президентските избори, които новинарската агенция не е правила.

По-късно Twitter потвърди пред Ройтерс, че акаунтите са спрени за постоянно поради нарушаване на политиката му за представяне под чужда самоличност.

Associated Press се следи отблизо заради авторитетната си позиция в американските изборни състезания.

Събитията показват предизвикателствата, пред които са изправени Twitter, Facebook, Youtube и другите социални медии, докато бъде определен следващият президент: Платформите се превърнаха в най-важните източници на новини за много американци и следователно носят отговорност, подобна на тази на традиционните медии за  това да не разпалват конфликтите в разделените щати на Америка с невярна информация.

За разлика от 2016 г. дискусията за фалшивите съобщения и манипулации на изборите не изненадаха компаниите. В продължение на месеци те се подготвят за сценарии, при които има несигурност относно резултата от изборите и кандидатите сеят съмнения за легитимността на процеса, както действащият президент неведнъж е правил с неверни твърдения за предполагаемата несигурност на гласуванията с писма.

Мерките на дигиталните корпорации показват успех. "Facebook изглежда е постигнал напредък през последните години, също чрез сътрудничество с доставчици на проверки на фактите", казва пред DPA медийният специалист Филип Мюлер от Университета в Манхайм по време на дискусия в Science Media Center в Кьолн. „Изследвания от САЩ предполагат, че разпространението на дезинформация във Facebook е намаляло в сравнение с 2016 г.“

Задачата на технологичните компании обаче е трудна: „Нарастващата готовност на най-важните платформи да предоставят проблематично съдържание с предупреждения или дори да го изтрият напълно, е основно стъпка в правилната посока“, казва Аксел Брунс, професор по медийни и комуникационни изследвания в Австралийски технологичен университет в Куинсланд.

Успехът обаче е доста ограничен: „Упорито привържениците на конспиративните теории ще възприемат подобни контрамерки по-скоро като знак, че „естаблишмънт“ наистина се опитва да ги маргинализира”, пояснява професорът.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Социални мрежи
Звездите на TikTok са били ключова част от стратегията на TikTok срещу САЩ