IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво означава ограничаването на данните и в Android за рекламната индустрия?

Компанията ще поддържа днешните функции в продължение на поне две години, докато работи върху нови решения

09:24 | 17.02.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

След шока от промените в поверителността за потребителите на iPhone индустрията за онлайн реклама трябва да се адаптира към новите правила на играта и за смартфони с операционна система Android. В сряда Google, като разработчик на Android, обяви мерки за по-силна защита на личните данни, които ще бъдат разработени през следващите години.

В основата на досегашната дейност на онлайн рекламата в смартфони беше идентификационен номер, който помагаше на рекламната индустрия да събира информация за интересите на потребителите и да им пуска персонализирани реклами.

През миналата година обаче Apple нанесе сериозен удар върху този модел: доставчиците на приложения вече трябва изрично да искат разрешение от потребителите на iPhone, ако искат да проследяват поведението им в различни приложения и услуги. Много хора възразяват срещу това.

Meta на Facebook, наред с други, усети въздействието и наскоро изчисли, че новите правила на Apple могат да намалят приходите ѝ с 10 млрд. долара тази година.

Доскоро и Apple, и Google позволяваха на рекламодателите да проследяват специално потребителите на мобилни устройства. За тази цел се използваха т.нар. рекламни идентификатори, които позволяваха на компаниите да идентифицират конкретно потребителите дори в няколко приложения и по този начин да създават профили за предпочитания и интереси.

През миналата година с актуализацията на мобилната операционна система iOS до версия 14.5 Apple въведе функция, която изисква от потребителите да се съгласят изрично със събирането на данни за рекламни цели. Проучване, проведено миналата седмица от американското списание Forbes сред потребителите на смартфони в САЩ, показа, че 61,5% от тях не искат да разрешават целева реклама.

От друга страна, през юни миналата година Google въведе функция за потребителите на Android, която не изискваше директно съгласие за таргетирана реклама, но им позволяваше да предотвратят споделянето на техния идентификационен номер за реклама чрез настройките на устройството. Сега Google прави още една крачка напред: в дългосрочен план рекламните идентификатори трябва да изчезнат напълно.

Сега Google обяви, че ще ограничи споделянето на информация за потребителите с трети страни, като например търговците на данни в рекламната индустрия. Освен това компанията иска да намери решения, които да се справят без сегашния рекламен идентификатор за събиране на данни в различни приложения, предава Bloomberg.

Google критикува подхода на Apple като „суров”

В същото време Google се дистанцира от подхода на производителя на iPhone, без да споменава Apple по име. Други платформи са ограничили „сурово" предишните механизми, се казва в публикацията в блога. Без алтернативно решение това е неефективно и вредно за защитата на личните данни и за бизнеса на разработчиците на приложения. Вместо това Google искала да поддържа днешните функции в продължение на поне две години, докато работи върху нови решения, заяви компанията.

Пазарният дял на Android в световния пазар на смартфони е над 80%. Останалата част се пада на iPhone. В същото време разпределението е различно в отделните страни - например на силно печелившия пазар в САЩ делът на iPhone се оценява на около половината.

Google е с много по-вързани ръце от Apple, когато става въпрос за промяна на правилата за обработка на потребителски данни, предвид собствената ѝ роля на пазара на онлайн реклама. Интернет компанията трябва да внимава да не бъде обвинена в облагодетелстване на собствения си рекламен бизнес.

Големи разлики в бизнес модела

Apple и Google неведнъж са били критикувани за практиките си в областта на рекламата. Австрийският активист за защита на данните Макс Шремс използва проследяването чрез рекламни идентификатори като причина за официални жалби срещу двете компании. В европейското законодателство за защита на данните ясно се посочва, че потребителите трябва да могат да вземат решения по отношение на обработването на данните си. В отговор Apple адаптира своята операционна система. Сега Google очевидно прави това в Android.

През последните години Apple и Google многократно представиха нови възможности за защита на данните. На мобилните платформи на двата оператора например при инсталиране на приложенията вече се показва информация за това до какви данни искат да имат достъп приложенията.

Google се опитва да балансира между нарастващите изисквания на потребителите и регулаторните органи, които се грижат за неприкосновеността на личния живот, и финансовите нужди на разработчиците и рекламодателите. Компанията търси мнения по предложението, подобно на начина, по който инициативата Privacy Sandbox бавно разработва нов стандарт за поверителност при сърфиране в интернет. Първото предложение на компанията предизвика подигравки от страна на британските регулатори и колеги, а оттогава Google предлага да показва реклами, базирани на теми, от които се интересува даден уеб потребител, които се изтриват и заменят след три седмици.

Бизнес моделите на Apple и Google обаче се различават значително. Докато Apple генерира по-голямата част от приходите си от продажбата на крайни устройства, самата Google е силно зависима от приходите от реклама. В Европейския съюз срещу компанията се водят няколко производства, в които, наред с други неща, се оспорва рекламният модел на групата.

Google контрира в своя защита, че 90% от приложенията за нейните устройства с Android са безплатни за потребителите. Разработчиците често зависят от приходите от реклама, за да финансират работата си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:27 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Софтуер виж още

Коментари

Финанси виж още