IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Palantir стартира успешно на борсата, но купонът е измамен

За инвеститорите акциите са залог, че фирмата ще може да разшири своята платформа извън своите 125 големи клиенти с по-малко усилия

08:51 | 01.10.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;EPA/COURTNEY CROW</em></p>

Снимка: EPA/COURTNEY CROW

Много топ мениджъри празнуват първия ден на търговия на Нюйоркската фондова борса, като сами удрят звънеца и следват първите колебания на цените под душ от конфети. Ръководителят на Palantir Алекс Карп дори не беше в Ню Йорк заради дългоочакваното излизане на фондовия пазар на голямата компания за анализ на данни, основана преди 17 години в Силициевата долина. Поне един банер на Palantir висеше на класическата сграда на борсата на Wall Street 11.

Но дори и без домакин Palantir успя да направи добро борсово парти. На фона на началната цена от 7,25 долара акциите се устремиха на моменти с повече от 50 процента до 11 долара и приключиха търговията на ниво от 9,50 долара - с цели 31 процента нагоре.

По този начин компанията изглежда се нарежда сред успешните първични публични предлагания на софтуерни фирми през последните няколко седмици: облачната компания Snowflake дори успя да регистрира скок със 112 процента в първия ден на борсата, а компанията за анализ на данни Sumologic - с 22 процента.

Но Palantir се различава от колегите си в бранша по няколко точки - и някои от тези точки все още могат да натежат върху акциите през следващите месеци, предупреждава в свой анализ германският икономически всекидневник Handelsblatt.  

Тъй като Palantir беше избрал директнo листване вместо традиционно IPO, Нюйоркската фондова борса (NYSE) беше определила цената за началото на търговията. Инвестиционните банкери обикновено тестват инвеститорския интерес и използват процес на т. нар. bookbuilding, за да определят началната цена. NYSE, от друга страна, определи 7,25 долара на базата на продажби на акции на вторичния пазар, където цената на Palantir беше понижена, наред с други неща, поради дългото чакане на IPO-то и произтичащата от това неликвидност. На този фон скокът на цената сега изглежда по-малко впечатляващ.

Инвеститорите почти не генерираха печалби

На цената на затваряне в сряда Palantir се оценява на 20,9 млрд. долара - което е почти това, което инвеститорите са дали на компанията при последния публично известен кръг на финансиране през 2015 г. Инвеститорите, които са вложили пари в Palantir през това време, практически не са си възвърнали печалба за пет години. Инвестицията в ETF на Nasdaq би имала повече от два пъти по-голяма възвращаемост оттогава.

Нямаше период на заключване (период, в който висши служители да продават акции) в предишните две директни листвания на NYSE - от услугата за стрийминг на музика Spotify и разработчика на офис софтуер Slack. Всички собственици на акции биха могли да ги търгуват веднага. В случая на Palantir обаче на вътрешни лица е позволено да търгуват директно максимум 20 процента от акциите си, а останалите - едва след шест месеца. Ако много от притежателите искат да осребрят участието си след шест месеца, това може да намали цената.

Инвеститорите не могат да купят контрол върху компанията с търгуваните акции на Palantir. Сложната структура с основни и привилегировани акции гарантира на Карп и неговите съоснователи Петер Тийл и Стив Коен мнозинство, дори ако продадат почти всички свои акции.

Инвеститорите, които искат да имат влияние, биха могли да странят от акциите. Други технологични компании като Google или Facebook обаче имат подобни структури, без това видимо да е навредило на ръста на стойността им.

Palantir обаче е богата на… загуби. През 2019 г. компанията е реализирала загуба от 580 млн. долара при приходи от 743 милиона долара. В крайна сметка компанията споделя тази характеристика с други разработчици на софтуер: При Snowflake загубата беше дори по-голяма от приходите, без това да отслаби успеха на акцията. Но приходите на Snowflake нарастват много по-бързо, със 150 процента, шест пъти по-бързо от продажбите на Palantir.

Нови договори благодарение на коронавирусната криза 

Тъй като платформите за анализ на данни на Palantir трябва да бъде адаптирана за много от големите ѝ клиенти, има съмнения дали компанията дори заслужава подобен мултипликатор на оценка като други софтуерни компании.

Въпреки това ръстът на продажбите се е ускорил до 49 процента през първата половина на 2020 г. а загубата спадна значително. За 2020 г. като цяло Palantir очаква продажбите да нараснат между 41 и 43 процента до малко над милиард долара. 

Главният оперативен директор на Palantir Шиям Санкар каза пред Yahoo Finance, че коронавирусната криза е ускорила бизнеса. Така например, компанията е разработила платформа за американския орган за борба с болестите CDC, с която нейните служители могат да наблюдават съответните данни за разпространението на коронавируса в САЩ.

Palantir работи и с британската здравна служба NHS. „Имахме 83 нови колаборации през първите три седмици от пандемията - даже без да се качваме на самолет“, каза Санкар пред финансовия сайт. Palantir ще бъде „операционна система за съвременната компания“.

Дан Морган, портфолио мениджър в Synovus, не е убеден в това: „Palantir изпраща инженери при клиентите, които прекарват седмици, месеци, а понякога и години за персонализирането на софтуера на място“, каза той пред Handelsblatt преди IPO-то. „Това напомня повече на консултантска компания”, допълни Морган.

Освен това инвеститорите могат да избират измежду други технологични компании като Salesforce и Microsoft, които са постигнали висока възвръщаемост на фондовия пазар през последните месеци и отдавна са доказали своя бизнес модел. „Защо човек трябва да поема излишно нов риск?“

За инвеститорите акциите са залог, че Palantir ще може да разшири своята платформа извън своите 125 големи клиенти - правителства и големи корпорации, с по-малко корекции и усилия.

Самата компания изглежда не иска да дава никакви гаранции: за 2021 г. Palantir прогнозира ръст на продажбите от само над 30% - ако наистина се окажа такъв, Palantir ще расте по-слабо, отколкото през тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Софтуер виж още

Коментари

Финанси виж още