Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Специални предложения

Каква е разликата между демпферен и твърд маховик?

Макар и сравнително прост като устройство, маховикът е от съществено значение за работата на двигателя

Каква е разликата между демпферен и твърд маховик?

Илюстрация: nasauto.bg

Макар и сравнително прост като устройство, маховикът е от съществено значение за работата на двигателя. Механичният компонент е с формата на диск, едната страна на който е свързана с коляновия вал, а другата - със съединителя. Задачата му е да неутрализира силните импулси от въртящия момент на ДВГ и да го улесни в поддържането на постоянни обороти.

Към момента автомобилите са оборудвани или с твърд, или двумасов маховик и тук възниква въпросът какви са разликите между тях.

Демпферен срещу едномасов (твърд) маховик

Единичният, наричан още “едномасов” или “твърд” има формата на диск, на който има зъбен венец, благодарение на който се гарантира зацепването със стартера при запалването на ДВГ . От едната страна е фиксиран с фланец към коляновия вал, а от другата страна е закрепен с болтове към съединителя. 

Тъй като осигурява директен контакт между двигателя и съединителя, твърдия тип маховик не може да намали ефективно вибрациите и шумовете от работата на двигателя. За сметка на това е доста по-издръжлив в сравнение с двумасовия и е по-евтин от него.

Двумасовия демпфер се състои от първична и вторична маса (първи и втори диск). Двата диска са свързани чрез пружини и амортисьори и се поддържат от сачмен лагер с дълбок жлеб или от плъзгащ лагер, така че да могат да се въртят една срещу друг. Първичната маса е плътно фиксирана с болт към коляновия вал и се задвижва от двигателя. Вторичната маса е фиксирана от страната на съединителя, а между двете маси (първия и втория диск) въртящият момент се предава през фланеца.

Двумасовия маховик (DMF) благодарение на своята конструкция прави възможно изолирането на ротационните вибрации на двигателя от останалата част на задвижването. Освен това елиминира нежеланите тропащи и тракащи шумове на скоростната кутия, което увеличава общия комфорт в купето.

Плюсове на твърдите маховици

●     По-евтини са

●     Не се износват и изключително рядко се случва да се нуждаят от ремонт или подмяна.

●     Ако случайно се повредят не се разделят и не причиняват големи щети на останалите компоненти.

●     По-подходящи са от двумасовите за по-стари автомобили или за такива, които участват в състезания и се налага честа смяна на предавките или се правят промени в оборотите.

Плюсове на демпферите

●     “Изглаждат” работата на двигателя и правят работата му копринено гладка.

●     Обират вибрациите и шумовете и предлагат много добър комфорт при шофиране.

●     Намаляват износването на трансмисията, двигателя и скоростната кутия.

●     Намаляват разходите на гориво.

●     Много подходящи са за шофиране в градски условия.

Заслужава ли си преобразуването?

Предимствата на DMF наистина са доста големи, но имат и някой недостатъци, най-големите от които са високата цена и бързото им износване. За разлика от тях, едномасовите, както вече споменахме са по-евтини, по-здрави и по-леки. 

Това е и причината, поради която една част от собствениците на автомобили с двумасов маховик се питат дали не по-удачно да го преобразуват на едномасов.

Ето какво казват експертите по въпроса:

Преминаването от двумасов на SMF (твърд) маховик променя напълно динамиката на шофиране на превозното средство. Ще се промени както работата на двигателя, така усещането при смяна на предавките и дори работата на съединителя. Добавете към всичко това и увеличаването на вибрациите и шума, по-бързото износване на двигателя и трансмисията и първоначалната радост от намалените разходи ще се изпари много бързо.

Затова и според експертите замяната би имала смисъл единствено, ако автомобилът се ползва основно за състезания или офроуд. В този случай допълнителният въртящ момент и надстройката на двигателя натоварват изключително много двумасовия маховик и той бързо ще се износи и даде дефект.

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

Коментари ()


Още от Специални предложения
Softline спечели наградата на Microsoft „Партньор на годината 2021” за България