IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Калкулатор показва доколко модният ни избор вреди на околната среда

Възможно ли е да се поправи въздействието на модната индустрия върху планетата?

22:51 | 15.01.20 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Източник: Pixabey</em></p>

Източник: Pixabey

Зад целия си блясък и красота модната индустрия има мръсна тайна - тя отговаря за 8-10% от всички глобални въглеродни емисии, сочи доклад на ООН. Това са повече емисии от всички международни полети и морско корабоплаване, взети заедно. Освен това модният бизнес генерира 20% от отпадните води в света, съобщава CNN.

Днес средният потребител купува 60% повече дрехи, отколкото преди 15 години, се казва в доклада. Възможно ли е да се поправи въздействието на модната индустрия върху планетата?

Платформата за препродажба на мода ThredUP има мисия да накара потребители на модата да разберат каква е ролята им в генерирането на модни отпадъци. Затова от ThredUP създават инструмент, наречен калкулатор за модни отпечатъци, за да помогне на купувачите да разберат влиянието, което модният им избор оказва върху околната среда.

Инструментът задава 12 въпроса - например колко артикула купувате всяка година, дали наемате дрехи и т.н. Той също така пита за вашите навици за пране и химическо чистене и дали пазарувате от устойчиви марки. Не е нужно да сте клиент на ThredUP, за да използвате инструмента.

След като отговорите на въпросите, вашият моден отпечатък се оценява по скала от ниско до високо. Може да разберете какъв е вашият резултат в сравнение със средния потребител, който чрез модните си решения допринася за огромната стойност от 735 кг. въглеродни емисии годишно. Инструментът е създаден в дългогодишен процес на сътрудничество с Green Story, независима компания за изследване на околната среда.

ThredUP, основана през 2009 г., е известна със своите торбички с пунктирана точка, които могат да бъдат пълни с нежелани дрехи, които потребителите искат да продадат или дарят. Чантите се изпращат до един от четирите дистрибуторски центъра в зависимост от това от кой град идва чантата в опит да се намали разстоянието за превоз и въглеродните емисии. Компанията е събрала над 300 млн. долара от финансиране на рисков капитал, а i,eo инвеститорите са Goldman Sachs, Upfront Ventures и Highland Capital Partners. ThredUP казва, че в момента няма планове за първично публично предлагане.

Но със сигурност иска да направи мисията си известна. „Нашата визия е свят, в който използваме повторно повече неща, отколкото произвеждаме нови. Ние виждаме като наша отговорност да помогнем на потребителите да разберат своята роля за намаляване на модните отпадъци“, заяви говорителят на компанията Сам Блументал.

Изпълнителният директор Джеймс Райнхарт заяви пред CNN, че компанията е анкетирала 1000 жени в САЩ за целите на проучване на осведомеността относно модните отпадъци. Повечето потребители не разбират как техният моден избор може да навреди на околната среда, сподели той.

Проучването на ThredUP показва, че близо 50% от потребителите не вярват, че техните индивидуални навици за пазаруване допринасят за изменението на климата, а 68% от жените казват, че въпросът с модните отпадъци зависи от марките, а не от потребителите.

Тенденцията да се наемат дрехи става все по-популярна през последните няколко години. Компанията за наем на дрехи Rent the Runway достигна оценка от 1 млрд. долара миналата година. Но твърде рано е да се каже дали потенциалът на наемането ще помогне значително на околната среда, каза Райнхарт. Според него наемането е сравнително ново явление и затова няма толкова много данни. Разбира се, повторната употреба на артикулите използва максимално природните ресурси, вложени в създаването им, което намалява въглеродните емисии.

Райнхарт сподели, че компанията планира да разшири усилията си в посока устойчивост отвъд калкулатора. И планира да разговаря с търговците на дребно да залагат на преживявания, свързани с препродажбата за своите клиенти, и „да осведомят потребителите за отпадъците, които създават изхвърлените модни стоки“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още