IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кой търгува със стоката „младост“?

Докато медицинската наука се бори с възрастта като рисков фактор за редица заболявания, цели клонове от икономиката се занимават с естетическото й отражение

21:49 | 23.03.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Петдесет са новите трийсет, шейсет са новите читиридесет. Желанието да останеш млад възможно най-дълго е старо, колкото човечеството. От този стремеж печелят цели индустрии, а пазарът около продуктите срещу остаряване е за милиарди. По целия свят учени търсят начини за спиране на стареенето и свързаните с него заболявания, пише Handesblatt в свой материал, цитиран от БТА. 

Човечеството не се е отказало от мечтата за хапче срещу старостта. Докато медицинската наука се стреми да се бори с възрастта най-вече като рисков фактор за редица заболявания, цели клонове от икономиката се занимават с борбата срещу външните белези на старостта. 

Пазарът на продукти за грижа за кожата с формули, забавящи стареенето, се оценява на над 25 милиарда долара от института за пазарни изследвания Euromonitor. За хранителни добавки като витамини и микроелементи само в Германия се харчат над 1 млрд. евро годишно, сочи статистика на компанията за пазарни проучвания IQvia. 

В света годишно се правят над 8,5 милиона инжекции с Botox и други подобни вещества срещу бръчки, съобщава американската професионална организация за естетическа и пластична хирургия ISAPS. 

Световният пазар, свързан със здравето, красотата и фитнеса, се оценява на 580 милиарда долара или почти половината от брутния вътрешен продукт на Испания. Според данни на Strategy&, подразделение за стратегически анализи на PwC, почти половината от пазара (47 %) се пада на хранителни продукти, а фитнес клубовете завземат 13 %, разкрасителните операции - 15 %. 

Бизнесът е многообещаващ, при това не само за хранителните продукти, козметиката и фитнеса. Естетичните и пластични хирурзи също имат все повече работа - броят на процедурите годишно нараства с между 8 и 10 процента, според статистиката на ISAPS, като всяка година в света се извършват над 25 млн. операции и процедури. Всъщност те дори вероятно са много повече, тъй като организацията не отчита всички страни по света, а и следи само дейността на специализираните хирурзи. На САЩ се падат най-много разкрасителни операции с 18 % от общия брой. 

Мнозина клиенти на клиниката „Пьозелдорф“ в германския град Хамбург искат да изглеждат по-млади. „Живеем в свят, където външността е важна“, казва собственикът Холгер Фукс, специалист по пластична, естетична и възстановителна хирургия. „Възрастта все по-често се възприема като недостатък“", отбелязва той. 

Както и преди, клиентите му са основно жени, но броят на мъжете нараства непрекъснато и вече достига 26 %. Сред най-търсените от мъжете процедури, наред с лицевата терапия с Botox, са отстраняването на мазнини от корема и гърдите. 

Тъй като процесът на остаряване при мъжете започва по-късно, отколкото при жените, клиентите от силния пол на клиниката са средно 50-годишни спрямо средно 30 години при жените.

„Мъжете имат късмет, че при тях бръчките се възприемат като атрактивни. За жените това не важи“, посочва Фукс. 

Докато бизнесът с продукти и услуги срещу остаряване процъфтява, много компании изобщо не се възползват пълноценно от възможностите, които предлага по-напредналата възраст, посочва Хайнц Грюне, ръководител на кьолнския институт за пазарни проучвания Rheingold. 

Групата на 60-годишните се е променила много от 90-те години. Днес 60-годишните на пръв поглед почти не се отличават от 40- и 50-годишните. Всички посещават едни и същи кръчми, слушат еднаква музика, обличат се по подобен начин - те живеят в един и същи свят. „50-те години са новите 30, 60-те са новите 40", казва Грюне. 

Възрастта все по-често се възприема като недостатък

Според експерта браншът все още изобщо не е осъзнал какъв потенциал се крие в променените възприятия за възрастта и това как се е изменил пазарът. 

Изкуство е продуктите за по-възрастни хора да се предлагат по начин, по който да не бъдат разпознавани като такива. Някой компании вече са приложили този подход, например в сектора на автомобилите с висока проходимост. По думите на Грюне този тип коли се продават толкова добре не заради елегантния си вид, а защото всеки може да се качва в тях без проблеми. 

Друг пример за продукти, прекрасно адаптирани за по-възрастни потребители, предлага Apple.

Психологията също оказва влияние върху това колко дълго живеем. Различни изследвания са установили, че усещането за младост се отразява положително върху здравето, казва директорът на Мрежата за изследване на възрастта към университета в Хайделберг Ханс-Вернер Вал, цитиран от БТА. Това означава, че до известна степен всеки може сам да окаже влияние върху остаряването и здравето си.

Остаряването обаче все още е стигма, според психолога. „Обществото има негативна представа за остаряването, в професионалния живот, в обществения живот има голяма дискриминация въз основа на основание възрастта. Една по-положителна представа би обогатила обществото ни“, подчертава той. 

Продължителността на живота нараства, но не е безкрайна. Дори при оптимални условия човешкият организъм може да достигне максимум 115 до 125 години. 

Извън външните фактори като замърсяване на околната среда, мръсна питейна вода, недостатъчни лекарски грижи, продължителността на живота се определя най-вече от генетични фактори. 

„Дали наистина определен човек ще достигне тази възраст, до голяма степен зависи от начина на живот“, казва професор Кристиан Енглерт от института „Лайбниц“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:39 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още