Коронавирусната пандемия сви годишната печалба на най-големия търговец на модни стоки на дребно в света - Inditex, с повече от две трети до 1,1 млрд. евро, след като магазините останаха затворени за дълги периоди от време, пише Financial Times.
Кризата се оказа особено голямо предизвикателство за групата, защото Inditex се фокусира върху мода, а не върху дрехи, които хората да носят вкъщи. Освен това само 14% от продажбите ѝ се реализираха онлайн, преди пандемията да нанесе удара си.
Четвъртото тримесечие донесе резултати, които се оказаха под пазарните очаквания. Приходите се свиха с 25% спрямо същите три месеца година по-рано, а консенсусната прогноза на анализаторите беше за 21% спад. Нетната печалба пък се сви с повече от 50% през периода.
„Втората вълна [на пандемията] беше по-сериозна, отколкото пазарът очакваше през есента, а валутните колебания също оказаха натиск“, коментира Ан Кричлоу, анализатор търговия на дребно в Societe Generale. „Но пазарът гледа напред към възстановяването след Covid”.
Компанията, чиито марки включват Zara и Massimo Dutti, заяви, че общите ѝ приходи са се свили с 28 на сто през миналата година до 20,4 млрд. долара. Годишната нетна печалба е достигнала 1,1 млрд. долара, спрямо 3,6 млрд. долара за 2019 г.
Въпреки това Inditex добави, че е отговорила на кризата, като е свила разходите и складовите наличности, прехвърлила е бизнеса си онлайн и е започнала дейности по възстановяване през втората половина на годината. 1,3 млрд. евро от нетната печалба са именно от вторите шест месеца на фискалната година.
Освен това компанията обяви, че продажбите ѝ през февруари от физическите и онлайн магазините са с 15% по-ниски спрямо тези през същия месец миналата година. Inditex твърди, че тенденцията се преобръща, а продажбите показват по-слаб спад (4%) през първата седмица на март. Фирмата очаква „на практика 100%“ от нейните магазини да бъдат отворени до 12 април.
„Inditex излезе по-силна след една предизвикателна година“, коментира главният изпълнителен директор Пабло Исла. „Единственото нещо, което не можем да правим, е да продаваме във физическите магазини, защото те са затворени заради пандемията, но скоро след като заработят, нивата на продажбите стават добри“.
Групата сви оперативните си разходи със 17%, а инвентара – с 9% през годината, запазвайки брутния си марж на ниво от 55,8%, въпреки временното затваряне на магазини през четвъртото тримесечие, което обичайно е най-натовареният период от годината.
За цялата година онлайн приходите от продажби на Inditex са се увеличили със 77% в местни валути до 6,6 млрд. евро.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?