Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Стил

Zara, модната империя, основана на нетрадиционна бизнес идея

Бързите доставки и малките партиди са ключът към успеха на компанията

Zara, модната империя, основана на нетрадиционна бизнес идея

Zara залага на централизирано управление, концентрирано в Испания. Снимка: архив Ройтерс

Артейксо е малък град в Северозападна Испания. Намира се в близост до Атлантическия океан и заобиколен от рибарски селища. В центъра му има стъклена сграда, обградена от красиви зелени площи. Това е седалището на Zara, компанията, която въведе идеята за „бързата мода“ преди две десетилетия, а след това създаде силно централизирана система за проектиране, производство и дистрибуция на дрехи. Сградата официално е позната под името „Кубът“, а тези, които работят в нея, я смятат за мозъка на компанията.

В „Кубът“ е централизираното управление на една модна империя, изградена върху нетрадиционна идея: скоростта и отзивчивостта са по-важни от цената. Zara е марка известна със способността си да доставя нови дрехи в магазините бързо и на по-малки партиди. Два пъти седмично, в точно определено време управителите на магазините поръчват дрехите. И два пъти седмично по график пристигат новите модели, съобщава Business Week. 

Още по темата
За да постигне това, Zara контролира производството си много повече, отколкото всеки друг търговец на дребно. Около половината дрехи се изработват в Испания или съседните страни, тъй като за Zara веригата за доставки е нейното конкурентно предимство.

Испания винаги е била най-големият пазар на Zara, но през 2013 г. Китай изпревари Франция и стана вторият най-голям пазар на компанията с общо 142 магазина на територията си.  Експанзията в Китай е истинско предизвикателство за всеки търговец на дребно, а за Zara може да се окаже още по-голямо, тъй като тя е глобална компания, която не действа на местно ниво.

“Тайната на успеха ѝ е централизацията“, твърди Фелипе Каро, доцент в Училището по мениджмънт и бизнес към Университета в Калифорния. По думите на Каро способността на Zara да контролира целия бизнес от Артейксо е ключова част от бизнес модела ѝ.

Zara разполага с огромен център за дистрибуция, който се намира в близост до централата. Компанията произвежда около 450 млн. артикула годишно, които се разпределят във всичките ѝ  1770 магазина в 86 държави. Около 150 млн. облекла преминават през самия център, за да бъдат инспектирани и подредени. Независимо дали една дреха е произведена в Португалия, Мароко, Китай или Бангладеш, тя задължително отива в Испания преди да бъде изпратена до конкретен магазин.

Зад цялото производство стоят 11 завода, които са собственост на Zara. Всяка риза, пуловер или рокля, които те създават, се изпращат в центъра за дистрибуция чрез автоматизиран подземен монорелсов транспорт. В близкия регион Галисия се намират подизпълнителите, някои от които работят за компанията от нейното създаване през 1975 г. от Амансио Ортега.

Основателят на Zara в момента е на 77 години и е третият най-богат човек в света. До 2011 г. той е и председател на Inditex, компания, създадена около Zara. Тя включва седем други марки и е най-големият търговец на дребно в света. Миналата година нейните 6009 магазина са направили продажби на стойност почти 16 млрд. евро. През 2013 г. Inditex ще отвори повече от 400 магазина, а 110 от тях ще са на Zara.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Стил
Продажбите на Nike се възстановяват от коронакризата