Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Стратегии

Финландия ще премахне предметите от основното образование

Иновативната система цели да отговори на най-важния въпрос за всеки ученик: "Защо да уча това?"

 Финландия ще премахне предметите от основното образование

Снимка: Ройтерс

По редица критерии Финландия вече има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира в челото на класирането по математика, четене и наука в престижното класиране ПИЗА (класацията от 2012 г.) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Учителите от други страни се тълпят в нейните училища, за да се поучат от страната, която редовно е смятана просто за наистина добро място за живеене.

Страната обаче не почива на лаврите си. Финландия обмисля най-радикалната промяна на основното образование до момента – изоставяне на обучението по отделни предмети и заместването му с преподаване чрез явления. Традиционните уроци като Литература и Физика вече се премахват постепенно сред 16-годишните ученици в училища в Хелзинки.

Вместо това финландците учат явления, като например Европейски съюз, което обхваща изучаването на езици, история, политика и география. Има не повече от един час история, последван от един час химия. Идеята има за цел да отстрани един от най-често задаваните въпроси от учениците по цял свят: „Какъв е смисълът да уча това?" Сега, всеки предмет е прикачен към причината за неговото изучаване.

Мениджърът по развитието на Хелзинки Паси Силандер твърди, че светът се е променил с разпространението на технологиите и много от старите начини за преподаване нямат практическа цел.

„Младите хора използват доста напреднали компютри", заяви той пред вестник The Independent. „В миналото банките са имали множество банкови служители, които да набират цифри, но сега това се е променило изцяло“.

Много учители във Финландия, голяма част от които са били преподаващи само по един предмет през цялата си кариера, се противопоставят на промените. Не е трудно да се види защо. Новата система цели много по-голямо сътрудничество, принуждавайки учители от различни области да създават учебната програма заедно.

Марио Килонен, мениджърът по образованието на Хелзинки и лицето, отговорно за реформиране на системата в столицата, нарича това „съвместно учение“. Учителите, които са съгласни с него, получават малък бонус към заплатите си.

Килонен коментира пред The Independent: „Има училища, в които се преподава по старомодния начин, който е бил от полза в началото на 1900 г., но нуждите днес са различни и ние имаме нужда от нещо, пригодено за 21-ви век“.

До края на този месец тя ще предложи новата система да се разпространи в цялата страна до 2020 г. Дали останалата част на света ще последва примера на финландците?

По статията работиха: Георги Драганов, редактор Петър Нейков

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Стратегии
Сметната палата: ВУЗФ завършва пирамидата на модерното българско образование