Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Стратегии

Управлението на приоритетите – факторът за успешен бизнес

В правилното подреждане на приоритетите ни се крият голяма част от решенията на проблемите

Управлението на приоритетите – факторът за успешен бизнес

Снимка: Pixabay

Марин Михайлов*

Важността на поставянето на приоритети и правилното им подреждане е нещо, което много често не разбираме и неглижираме. Често мислим, че имаме енергия и можем да се справим с всичко и е без значение на какво отделяме по-голямо внимание, не разбираме, че приоритетният елемент може да ни даде различен поглед и възможност за развитие на останалите, и така пилеем ресурси неефективно и не успяваме. Разбира се, това не означава да се фокусираме само върху един фактор и останалите да пренебрегнем изцяло. В правилното подреждане на приоритетите ни се крият голяма част от решенията на проблемите и това много често предотвратява възникването на проблема.

Но как да структурираме кое е важно за нас? Кога да отделяме повече внимание и на кое? Кога да сменим приоритетите си и как? Всичко това е важно и успешните мениджъри и предприемачи успяват да изградят един добър баланс и динамика на промяна на приоритетите си.

Често парите (резултатите) са един от основните приоритети, който ние поставяме. По подразбиране още от времето на Фридман (Милтън Фридман, 1970 г., “A Friedman Doctrine …”) ние приемаме, че една организация не може правилно да функционира, ако най-високият приоритет не е върху парите – резултатите. От 80-те години на миналия век този фокус води световната икономика, но накъде? Една теория за бизнеса, която е вредна за самия него.

Още по темата

Давайки приоритет на резултатите, ние загърбваме други важни фактори във фирмената организация и тя, като единен организъм, започва да страда. За да постигнем добър резултат в отчетите в края на годината, за да се повиши цената на акциите ни на борсата и/или за да са доволни акционерите и висшите мениджъри, ние сме готови да съкращаваме персонал, да орязваме бонуси и възнаграждения, както и немалко придобивки за служителите. В това число можем да сложим непланиране на разходи за повишаване на квалификацията и компетентността на човешкия фактор. С една дума - оставяме на втори план фирмената култура. Парите са важни, те са „горивото“ на бизнеса, но това, което управлява този механизъм, изисква полагащото му се внимание.

Ако се върнем към идеите и мисленето на Адам Смит, ще видим, че се отклоняваме много от тях и може би това е причината за сегашното състояние на световната икономика - неправилно поставени приоритети. Да, Адам Смит се е тълкувал и разбирал по различен начин през годините и много се е изписало в подкрепа на различните тълкувания, но развитието на процесите в световната икономика ясно ни подсказва, че трябва да направим нещо ново, или да се върнем и да видим къде сме се отклонили. Показва ни, че не успяваме да постигнем по този начин прогреса, който подобрява качеството на живота и способностите на обществото ни да функционира обединено в условия на мир. Разбира се, сега съществуват (и ние можем да видим) и онези успешни модели на работа, изградени на основата на добре управлявани  приоритети, и това може само да ни даде увереност да направим нужната ни корекция.

Глобалните проблеми се отразяват и на микро ниво и в тази връзка мой приоритет са фирмите в България - малкият бизнес и неговите предизвикателства. Този принципен проблем – неправилно поставени приоритети – съществува и в малкия и среден бизнес у нас. Много по-подходящо би било да се учим от онези, които вече са разбрали и осъзнали проблемите и ползват добрите резултати от правилно управление на приоритетите си.

Още по темата: Стратегии

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Стратегии
ВУЗФ организира безплатен уебинар по дигитален маркетинг