IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Паладият поскъпна до рекордните 1500 долара заради недостиг

Според анализатори недостигът се натрупва заради постепенното отдръпване от автомобилите с дизелов двигател

14:00 | 20.02.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Паладият се изкачи на ниво над 1500 долара за тройунция, достигайки рекордни стойности заради недостатъчните доставки, съобщава Bloomberg. Това се случва на фона на опитите на автомобилните компании да се сдобият с ценния материал, за да отговарят на строгите изисквания за вредните емисии.

Спот цената на паладия се повиши с 1,7% по време на азиатската търговия до 1501,89 долара за тройунция.
Сребристо-белият метал е увеличил цената си над три пъти от януари 2016 г. насам, като Citigroup дори предупреди по-рано този месец, че заради повишеното търсене цената на паладия може да достигне до 1600 долара за тройунция.

Според анализатори недостигът се натрупва заради постепенното отдръпване от автомобилите с дизелов двигател.

Затягането на пазара на метала, който се използва главно в технологии за намаляване на вредните емисии, отделяни от бензиновите автомобили, накара фирмите да се обърнат към борсово-търгуваните фондове, за да посрещнат нуждите си.

Според рафинерията Heraeus физическото притежаване на паладий от борсово-търгуваните фондове се е понижило до 700 хил. тройунции в края на 2018 г. спрямо пика от 2,9 млн. през 2014 г.

„Трудно е да се прецени нивото на запасите в глобален мащаб, но различни източници ги оценяват в диапазон между 10 млн. и 18 млн. тройунции, което се равнява на търсенето за около 1-2 години", заявиха още от Heraeus.

Все пак някои анализатори не са убедени колко дълго може да продължи възходящият тренд при паладия, тъй като продажбите на автомобили в Китай продължиха да спадат през януари. Освен това пазарите в Европа и Северна Америка се свиват заради различни услуги, свързани със споделеното използване на автомобили, което и намалява необходимостта да се притежава превозно средство.

Паладият е рядък метал, произвеждан предимно в две страни, така че може да не е възможно производителността да се увеличи веднага. Повече от 80% от паладия идват като вторичен продукт от добива на никел в Русия и от добива на платина в Южна Африка, така че доставките зависят от нивото на добив и инвестициите в други минерали.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:53 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още