IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пазарът на слънчева енергия се изправя пред недостиг на панели

Цените им обаче едва ли ще се повишат заради спадащите производствени разходи, а и защото в противен случай клиентите ще се насочат към друг вид енергия

11:50 | 19.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Пазарът на слънчева енергия се изправя пред недостиг на панели

Пазарът на слънчева енергия се изправя пред задаващ се недостиг на фотоволтаични панели, след като през последните две години страдаше от пренасищане, пише Bloomberg.

Свръхпредлагането натисна цените надолу, увеличавайки конкурентоспособността на слънчевата енергия и повишавайки търсенето ѝ. Една дузина производители фалираха, а капиталовите инвестиции за оцелелите намаляха. Сега се очаква се инсталациите на слънчеви панели да нараснат с 29% през тази година и производителите се подготвят за първия недостиг от 2006 г. насам.

Недостигът ще облагодетелства най-големите производители и би могъл да забави разрастването извън основните пазари в Азия и Северна Америка. Регионите със силна ценова конкуренция като Латинска Америка първи ще усетят недостига, докато регионите със стабилни цени като САЩ и Япония ще бъдат с приоритет, посочва старши вицепрезидентът на норвежкия производител REC Solar ASA Люк Греър.

Също така доставките за големите и широкомащабни паркове за слънчева енергия могат да се окажат с приоритет пред по-малките системи на покривите на сгради, което заплашва един от най-бързо разрастващите се пазари в индустрията.

Задаващият се недостиг показва бързото разпространение на слънчевата енергия. Индустрията може да инсталира мощности за до 52 гигавата през тази и 61 гигавата през следващата година, спрямо 40 гигавата през 2013 г. и над 7 пъти повече от търсенето преди 5 години, според Bloomberg New Energy Finance.

Последният път, когато предлагането изоставаше от търсенето, беше през 2006 г. Тогава зараждащата се индустрия инсталира мощности за едва 1,5 гигавата. През следващите 4 години китайските производители събраха средства от продажба на акции на Wall Street, с които да финансират увеличаването на производствения си капацитет и така завзеха лидерската позиция на пазара от американските, германските и японските компании. Увеличеният производствен потенциал свали цените и доведе да фалитите на дузина компании. Днес слънчевите панели се продават по 76 цента за ват, спрямо 2,01 долара за ват в края на 2010 г.

В сегашната ситуация обаче не се очакват подобни движения. Очаква се производственият потенциал да остане непроменен, като новопостроените заводи ще компенсират амортизираните такива, коментира анализаторът в New Energy Finance Джени Чейс.

Индустрията на слънчевата енергия е циклична и е близо до повратната си точка, смята изпълнителният директор на Canadian Solar Шон Цю. Неговата компания се разширява, защото очаква недостиг. „Всяка индустрия преминава през определен цикъл. Същото важи и за слънчевата енергия“, казва той.

Други производители вече усещат недостига. „Можем да кажем, че предлагането на слънчеви панели изостава от търсенето“, споделя изпълнителният директор на SunPower Corp Том Вернер.

Компаниите, които правят производственото оборудване, очакват недостигът на пазара на слънчеви панели да увеличи поръчките към тях. „По наши изчисления търсенето и предлагането ще се изравнят в края на 2014 г. Това със сигурност ще доведе до ръст на инвестициите в модерно оборудване“, коментира говорителят на германския производител на оборудване Manz AG.

За разлика от други индустрии, недостигът на слънчеви панели едва ли ще доведе до увеличение на цените им, смята изпълнителният директор на Recurrent Energy Арно Харис. С намаляването на производствените разходи производителите ще могат да увеличат печалбата си и без да вдигат цените. Това е много важно, тъй като слънчевата енергия е изключително чувствителна към измененията в цените, посочва той.

„Цените на панелите трудно ще се повишат, защото няма да има търсене при по-високи цени. Ако цените се вдигнат прекалено много клиентите ще се насочат към друг вид енергия – газ или вятър например“, казва Харис.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:35 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още