IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Заводите, внасящи части от Китай, са най-потърпевши от кризата в Суецкия канал

Непредвидимите събития са включени в застрахователните договори на транспортните фирми, посочи Георги Минчев от Националното сдружение на българските спедитори

13:55 | 29.03.21 г.
Заводите, внасящи части от Китай, са най-потърпевши от кризата в Суецкия канал

"Българските производители са част от европейската верига и зависят от доставки от Югоизточна Азия, за да извършват своята работа по производството на промишлени стоки. Нарушаването на доставките, независимо дали контейнерите влизат през западноевропейските пристанища и България е следващ подизпълнител, или през Турция или Гърция, ние сме в началото на веригата на производствено изпълнение и води до загуби", посочи той.

Минчев поясни, че стоките, които най-често се транспортират от Азия до България, са за крайно потребление. "Голяма част от продуктите, на които пише "произведено в Китай", преминават през Суецкия канал", коментира Георги Минчев.

От думите му стана ясно, че продължаващата вече шест дни криза в Суецкия канал не е успяла да нанесе непоправими щети.

"Директните загуби са за транспортните фирми, които се оказаха засегнати директно в зоната на Суецкия канал. Това са нарушените договори за доставки. Тези взаимоотношения ще бъдат разрешени чрез застраховките, които имат отделните участници в транспортния процес", потвърди председателят на контролния съвет на Националното сдружение на българските спедитори.

Той напомни, че в процеса на транспортиране на стоките се случва непредвидими събития, които довеждат до нарушаване на процеса.

„В такива случаи се провежда застрахователно следствие, като се изясняват причините за това събитие, след което се разпределят отговорностите. Участниците в транспортния процес за покрити с редица застраховки", напомни още Минчев.

Той обаче разясни, че въпреки застраховките компаниите търпят директни загуби и те се изчисляват около 14-15 милиона долара на ден.

"При такива случаи се активира клаузата за забавяне. При всеки такъв случай съответният транспортен оператор е длъжен да уведоми заинтересованите страни, дори то да е само от 1 час. Часът на пристигане на транспортното средство се фиксира в транспортните документи – всяко забавяне е основание за предявяване на претенции", коментира Минчев.

Какви стоки се транспортират от Азия към България? Кои икономически сектори ще бъдат засегнати? Какъв е глобалният риск във веригата по доставки? Ще влязат ли загубите от транспортната криза в Суецкия канал в крайните цени на потребителите?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още