Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Технологии

А1 изпраща 2018 г. с ръст на всички показатели

При някои от тях обаче има забавяне на растежа, а броят потребители спада с 1,1% до 3,934 милиона

А1 изпраща 2018 г. с ръст на всички показатели

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Българският мобилен оператор А1, част от A1 Group, отчита ръстове на всички основни показатели за миналата година, но растежът в някои категории се забавя.

Тенденцията за ръст на приходите на компанията продължава вече трета поредна година. През 2018 г. те са се повишили с 3,5% на годишна база до 446,2 млн. евро, но година по-рано повишението бе по-силно. Увеличението на EBITDA е с 6,1% до 138,0 млн. евро, а средният приход от абонат (ARPU) бележи ръст от 3,1% до 5,6 евро. Тези финансови данни включват еднократния приход от правно споразумение на телекома за 5,8 млн. евро през третата четвърт на 2017 година, като без него реалният ръст на приходите би бил 4,9%, а увеличението в EBITDA – 11%.

Според компанията положителните резултати се дължат на увеличение както на приходите от фиксирани услуги с 12,1% до 103,1 млн. евро, така и на по-високи приходи в мобилния сегмент с 0,7% до 268,8 млн. евро и от продажбите на устройства, които нарастват с 12,1% до 66,5 млн. евро.

Причините за ръста на приходите при фиксираните услуги са повишените продажби на цялостни корпоративни ICT и cloud базирани решения и по-голямото търсене на допълнителни услуги от настоящи клиенти. Освен това и спортните канали MAX Sport също растат като приходоизточник заради добавянето на редица важни първенства в портфолиото си, като Шампионска лига, испанската La Liga и италианското Calcio. Те са повлияли положително върху средния приход от фиксирана линия и броя клиенти на фиксирани услуги на А1.

Ръстът в приходите от мобилни услуги се дължи главно на по-голям брой бизнес клиенти. Приходите от устройства се увеличават благодарение главно на повишение на средната стойност на продадените устройства заради продължаващия тренд за все по-голямо търсене на смартфони, както и на по-ниски нива на субсидии през годината.

Още по темата

Средният приход от абонат нараства с 3,1% до 5,6 евро, а общият брой клиенти на договор за мобилни услуги остава стабилен с увеличение от 0,1% до над 3,5 милиона.

Това компенсира в голяма степен спада в броя на клиентите на предплатени услуги от 10,0% до 429,1 хиляди заради продължаващия ефект от ограничението на максималния брой предплатени номера, които може да ползва всеки абонат. Така общият брой клиенти на мобилни услуги намалява с 1,1% до над 3,934 милиона. Година по-рано той беше 3,977 милиона.

Увеличението на EBITDA на А1 е със 6,1% (11% без еднократния приход от правно споразумение през 2017 година) до 138 млн. евро, като основната причина е ръстът във фиксирани услуги и собственото съдържание, както и по-добрият резултат при продажбата на устройства. Ръстът през последната четвърт е най-осезаем – 18,2% до 30,5 млн. евро.

Разходите за амортизация на А1 се увеличават с 12,7% заради амортизацията на бранда Мтел при ребрандирането на компанията. Това води до негативна оперативна печалба преди данъци и такси (EBIT) от -105,1 млн. евро. Без да се взима предвид този счетоводен безкешов ефект, EBIT се увеличава със 175% спрямо 2017 година.

В доклада за цялата група изрично се цитират добрите EBITDA резултати в Австрия и България, но се отчита, че има силен ръст на капиталовите разходи заради засилени инвестиции в ЦИЕ, преди всичко заради такси за IRU (IRU - Indoor Receive Unit) сателити в страната ни.  Така например само през четвъртото тримесечие тези разходи са скочили за България с цели 37,8% на годишна база до 35,6 млн. евро.

Коригираните приходи от продажби на A1 Telekom Austria Group нарастват с 3,1% до 4,47 млрд. eвро за цялата година.  През 2018 г. оперативният резултат на групата намалява с 4,6% до 424,1 млн. евро.

Въпреки това частично държавната компания, чийто основен акционер е мексиканският милиардер Карлос Слим, все още вярва в стабилното развитие и отчита ръст от 4,1% в клиентската си база, с ръст на всички пазари. България и Република Сърбия са се развили особено добре в това отношение.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова
Още по темата: Технологии А1 A1 Group

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
4
 
1
преди 3 месеца
Нормално, с тоя грабеж..

Още от Технологии
Кадър на деня за 10 май