Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Технологии

Как еврозоната влияе на лихвите?

През изминалата година разликата между лихвите по кредитите в България и клуба на богатите намаля значително, но текущите нива у нас все още са твърде ниски

Как еврозоната влияе на лихвите?

Снимка: Pixabay

През последните месеци темата с евентуалното влизане на България в предверието на еврозоната, или така наречения валутно-курсов механизъм ERM II, се преплита особено силно с още една – темата за лихвите по кредитите.

Една от тезите в подкрепа на това страната ни да се присъедини към клуба на богатите е именно очакването, че тази стъпка ще доведе до значително поевтиняване на заемите. Според редица икономисти страната ни ще изглежда много по-безрискова и сигурна за инвестиции, ако бъде част от еврозоната. Това пък от своя страна ще доведе до по-ниски лихви по кредитите, тъй като българските банки ще могат да взимат по-евтини заеми отвън. Трансакционните разходи ще спаднат значително.

Да видим обаче какво е положението към момента. Според последното издание "Икономически преглед" на БНБ спредовете между лихвените проценти по нови фирмени кредити и жилищни кредити в България и тези в еврозоната за периода януари-ноември 2018 г. продължават да се свиват и към ноември спадат до исторически ниски нива, съответно от 202 базисни точки и 166 базисни точки. За същия период спредът по фирмените кредити отбелязва понижение с 39 базисни точки, а този по жилищните съответно с 47 базисни точки, изчислиха в централната банка. 

Още по темата

През първата половина на 2019 г. се очаква лихвените проценти по новодоговорени срочни депозити и кредити да се запазят на достигнатите ниски равнища. Определящите вътрешни фактори ще продължат да бъдат високият приток на привлечени средства в банките и конкуренцията в сектора, пише още в анализа на БНБ. Основен външен фактор, който ще влияе върху динамиката на лихвените проценти, ще бъде лихвеният цикъл в еврозоната, като пазарните очаквания по отношение на тримесечния ЮРИБОР сигнализират за задържане на текущото му ниво през първото и второто тримесечие на 2019 г.

Не бива обаче да забравяме, че текущите нива на лихвите по кредитите в България са вече много ниски, като повечето анализатори очакват, че те ще се запазят на това ниво поне до средата на тази година. Основен фактор за подобен тип твърдения е сериозната конкуренция между всички пазарни участници, което в комбинация с нивата на 3-месечния ЮРИБОР, никак не е за пренебрегване.

При кредита за домакинствата през 2018 г. се наблюдаваше тенденция към ускоряване на растежа, който към края на миналата година достигна 11,2% на годишна база (6% в края на 2017 г.), показва още банковата статистика. Основен положителен принос за тази динамика имаха потребителските и жилищните кредити, докато приносът на другите кредити за домакинствата беше отрицателен.

За значителното нарастване на годишна база на потребителските кредити (със 17,7% през декември 2018 г.) съществено влияние оказа включването на нова отчетна единица в обхвата на паричната статистика от април 2018 г.

През първите 11 месеца на 2018 г. лихвените проценти по срочните депозити се запазиха на достигнатите ниски в исторически план равнища. Тази динамика се благоприятстваше от продължаващия висок приток на привлечени средства и високата ликвидност в банковата система.

Стандартното отклонение, измерващо вариацията на предлаганите от банките лихвени проценти, слабо се повиши. Лихвените проценти по новоотпуснатите кредити за предприятия и по новите жилищни кредити през периода януари-ноември 2018 г. продължиха да следват плавна тенденция към понижение. Същевременно при лихвените проценти по потребителските кредити се наблюдаваше известно повишение от април 2018 г.

Статистиката сочи още, че средното ниво на лихвите по депозити в началото на 2019 г. е около 0,25%. ПроКредит Банк напреимер, повишиха лихвите по срочни депозити до 36 месеца до 1,5% заради оптимизирани разходи в клоновата мрежа, дигитализирани процеси, модернизиране и разширяване на функционалностите на Интернет банкирането. Спокойно можем да отбележим, че през годините тази финансова институция успява да поддържа здравословен растеж на кредитния си портфейл.

Добре е да припомним още, че наскоро БНБ препоръча на банките да намалят броя на новоотпуснатите кредити и да внимават с поемането на рискове. Не е тайна, че страната ни е сред държавите с най-високи нива на необслужваните заеми в ЕС, а реалният към момента растеж на кредитите надминава растежът на цените на имотите, а през последната година задмина и растежът на доходите. В този смисъл банките трябва да са изключително дисциплинирани и да не стимулират обществото да живее на кредит, като от своя страна потребителите на финансови услуги трябва да са наясно, че не трябва да подхождат безотговорно и да преценяват разумно рисковете, когато теглят кредит.

Любопитна тенденция в момента е, че ръстът на потребителските кредити значително изпреварва този на корпоративните, а точно фирмените заеми помагат за развитието на икономиката, инвестициите в иновации и добавят реална добавена стойност към финансираните проекти.

Именно финансирането на малки и средни предприятия е един от основните приоритети на ПроКредит Банк.

Според финансовата институция „ключът“ към добрия кредитен портфейл е в установяването на дългосрочно партньорство с клиентите, което от своя страна се дължи на селективен подход с какъв тип клиенти се сключват договори.

„Политиките и стандартите на ниво група, както и нашият стриктен списък със забранени дейности ясно посочват с какви клиенти не встъпваме във взаимоотношения. Допълнително не работим с клиенти, които извършват спекулативни дейности, имат неясна структура на собствеността или са със съмнителна репутация. В работата си с бизнес клиентите нашият фокус винаги е бил и ще бъде обслужване и финансиране на малките и средните фирми, които имат жизненоважен принос за българската икономика. Нашите бизнес клиенти са предприятия, които инвестират в нови работни места, в развитие на технологиите, в земеделието и производството, в износа на български продукти в чужбина“, обясниха за Investor.bg от ПроКредит Банк. Според тяхната идеология при физическите лица не се насърчава потребителското кредитиране.

"Подходът ни е да бъдем основна обслужваща банка за нашите клиенти за да познаваме техните нужди, а не да им предлагаме просто банкови продукти. Това ни помага да структурираме работата си с тях и финансиранията, които ползват по правилния начин, да осигуряваме професионални, гъвкави и приложими решения не само за бизнеса, но и за неговите собственици и персонал", обясняват още от банката.

Оттам коментират още, че обръщат голямо внимание на възвръщаемостта на всяка инвестиция, на дългосрочната ангажираност и цели в бизнеса, на мениджмънта с ясна стратегия и познаване на пазара, дори в стресови ситуации. Когато става дума за физически лица, предвид продуктовата гама, внимават да няма свръх задлъжнялост на клиента, а смислен доход и финансиране на активи за домакинството.

По статията работиха: Ралица Пейчева, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Технологии
Facebook се срина в някои страни, включително в България*