Д-р Михаел Бергер е президент на DocuWare Group - една от водещите компании в световен мащаб, които предлагат софтуер за електронно управление на информация и процеси в 90 държави, на 16 езика и има над 500 000 потребители в 12 000 организации. Той е в компанията от повече от 10 години, като преди да я оглави преминава през различни мениждърски позиции и отговаря за въвеждането на множество иновации, сред които DocuWare Cloud и DocuWare Intelligent Indexing. Има докторска степен по Информатика и компютърни науки със специализация в интелигентни системи.
DocuWare има устойчива връзка с България, защото от 20 години системата се разработва от Немечек България. Към момента над 60 специалисти са посветени на развитието и дистрибутирането на високотехнологичните решения на DocuWare.
На 19 ноември Немечек България и DocuWare ще представят пред топ мениджъри в София концепция за дигитализиране на документите и процесите във всяка организация за по-малко от 90 дни.
Като един от лидерите в сферата на електронно управление на фирмената информация и опит в десетки държави в цял свят имате ли поглед как се адаптира българският бизнес към дигиталната трансформация?
Лично аз работя в тази сфера вече 20 години и виждам как в последните няколко темповете, с които бизнесът трябва да се адаптира към променящата се среда, се забързаха драстично. И ако допреди 5 години можехме да говорим за тенденции, които да имаме предвид, когато правим дългосрочните си планове, в момента те не само се случват, но и оставят все по-малко време на компаниите за реакция. Изкуството на съвременния бизнес е да се адаптира бързо, за да бъде конкурентоспособен. Виждаме как това се отразява и на нашите клиенти – за пример, броят на потребителите на облачни услуги и броят на документите, "качени" в облака, се удвоява на годишна база.
За съжаление, въпреки че клиентите ни в България също се увеличават постоянно, все още пазарът тук изостава от тези темпове, като не говорим само за администрацията, а и за българския бизнес. А при новата икономическа реалност на световно ниво, при постоянното увеличаване на скоростта, при новите потребители, при новите регулации, дигитализацията се превръща в задължително условие за оцеляване на бизнеса. И вече не говорим в бъдеще време, а в сегашно.
Какви са основните рискове от забавянето на дигитализацията?
Дигитализацията и в частност използването на технологии за управление на информацията и процесите в компанията са един от работещите начини за запазване на конкуреноспособността на бизнеса в днешно време. От една страна, документите и информацията стават все повече и управлението им в хартиен вариант отнема изключително много ресурси – време, човешка сила, финанси. От друга страна, самите ресурси намаляват – времето е все по-важен фактор при скоростта на правене на бизнес, която се увеличава, клиентските изисквания са нови, за компаниите, включително в България, става по-трудно да осигурят работна ръка. Затова всички стратегически усилия в момента са насочени към повишаване на ефективността и производителността.
Представете си една компания с няколко офиса в различни градове в България, която не използва технологиите за документооборот и управлението на процесите. Това би означавало да се отдели огромен ресурс за съхранение и пренос на хартия, изключително забавяне на процесите, повишаване на риска от всякакви грешки - загуба на информация и важни документи, объркване на поръчки, пропускане на срокове и т.н. Във времена, в които говорим за използване на изкуствен интелект и Big Data аналитика, това изглежда нерелевантно, но все още се случва дори в големи организации.
Какви всъщност са аргументите и страховете, заради които български компании отлагат промяната, щом е повече от ясно, че това вече е безалтернативно?
Да започнем позитивно с това, че според едно изследване на ГБИТК и Siemens от 2018 г. повечето компании в България осъзнават потенциала на дигиталзиацията за развитие и разрастване на техния бизнес. Проблемът е, че инвестициите, които повечето от тях правят, са по-скоро краткосрочни и средносрочни и не са интегрирани в цялостна стратегия за дигитализация на компанията. Причините са всякакви, но сред тях се открояват нуждата от допълнително обучение на служителите, страхът от сигурността на данните, размерът на инвестициите.
Съществуват и някои митове, свързани с дигитализацията, които пречат на мениджърите да предприемат тази стъпка - някои мислят, че това е много дълъг и сложен процес, който ще попречи на същинската им работа, други мислят, че съществуването на някои документи в електронен вариант е напълно достатъчно. Често има вътрешна съпротива на служители, които успяват да убедят мнозинството, че когато нещо работи някак, не трябва да се пипа. Има и собственици на бизнеси, които смятат, че това е само за големи организации. Всички тези бариери са свързани с липсата на достатъчно информация, защото истината е, че в общия случай нито е толкова сложно, нито е толкова скъпо. Затова с нашия местен партньор Немечек България организираме събитие в София, на което ще покажем как промяната може да се осъществи за 90 дни.
Всяка организация ли може да го направи за 90 дни и как?
За 90 дни е напълно възможно един бизнес да дигитализира както документите си, така и процесите си. Това не изчерпва пътя на цялата трансформация, но е добра основа, върху която да се гради в посока към последващата автоматизация. Планът, който ние сме разработили включва три фази. В първите 30 дни се прави анализ и се сфомира екип. Втората фаза е за "сглобяване" на най-подходящото решение и информиране на хората в организацията за предстоящата промяна. Третата стъпка е същинското внедряване и обучението на хората.
Разбира се, изисква се ангажираност от страна на компанията и най-вече на лидерите в нея, които следва да са двигателите и да поведат хората спокойно през трансформацията. Но процесът не е страшен и няма да спре същинската работа. Освен това възвръщането на инвестицията започва от първия ден със спестяването на хартия, място за съхранение и най-вече с оптимизирането на времето и човешкия ресурс. Нашите решения могат да се използват на принципа на месечен абонамент, което прави вложението поносимо и предвидимо.
Можете да се регистрирате за събитието "Дигитализирайте бизнеса си за по-малко от 90 дни" тук.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.