Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Технологии

Рискът на Безос с Amazon като урок за инвеститорите

Търсете и възнаграждавайте лидерите, които изграждат, възстановяват и трансформират компаниите, съветва изпълнителният директор на концерна

Рискът на Безос с Amazon като урок за инвеститорите

Снимка: Ройтерс

Преди няколко години известният инвеститор Уорън Бъфет заяви пред интервюиращ, че неговият подход към инвестирането печели повече от липсата на промяна, отколкото от наличието на такава. „При дъвката на Wrigley именно тази липса на промяна беше важна за мен. Не мисля, че това може да бъде променено от интернет. Това е бизнесът, който харесвам“ споделя Бъфет.

Кой не би искал компания като Wrigley – основана през далечната 1891 г., която беше придобита от Mars Corp. за 23 млрд. долара?

В днешната бизнес действителност трансформациите и прекъсванията вероятно са единствената константа. Продуктовите цикли се скъсяват, а бизнес моделите са по-скоро ефимерни, пише Марк У. Джонсън за Market Watch.

През 1965 г. средната продължителност на оставането на компаниите към инденкса S&P 500 е била 33 години. До 1990 г. тя е паднала до 20 години; през 2012 г. - едва 18 години. Въз основа на процентното изменение за 2017 г. прогнозата е, че половината от настоящите компании в S&P 500 ще бъдат заменени през следващото десетилетие. Според проучване на Innosight половината от 39-те компании, които се появиха във Fortune 500 през последното десетилетие, бяха иноватори в бизнеса.

Още по темата

От Wall Street може да предпочитат безопасните стратегии, но повечето компании смятат, че за да останат силни трябва да се променят из основи и да се впуснат в т.нар. „бели пространства“. Оставянето близо до първоначалните стратегии, всъщност се оказва голям риск.

Случаят с Amazon.com е като пример от учебник.

„Всеки нов бизнес, с който някога сме се занимавали, първоначално е бил разглеждан като разсейване на хората отвътре, а понякога дори и отвън“, смята Джефри Безос, главният изпълнителен директор на Amazon. “Някои ще кажат – защо се разширявате извън медийните продукти? Защо ставате международна компания? Защо влизате на пазарите с продавачи трета страна? Това са разбираеми въпроси. Но всички тези хора са водени от логиката, която следват старите компании, неспособни да вземат иновативни решения".

Големите публични корпорации са сбор от бизнес модели, които са в различни фази от своя живот. Някои от тях са силни и се радват на растеж, докато други действат на сигурно, неспокойни са и не успяват да срещнат нуждите на потребителите.

Когато някой бизнес модел се развие и достигне до момент на оттегляне, пенсиониране или продажба, животът на корпорацията се поема от друго бизнес звено чрез създаването на нови звена и нови бизнес модели. Само чрез продължителното създаване, функциониране, търгуване и затваряне на бизнес звена корпорациите могат да останат жизнени, да продължат да растат и да откликват на нуждите на потребителите.

Лидерите трябва да бъдат търпеливи – новият растеж отнема време, за да узрее

Корпорациите, които успяват да се справят с това, се ръководят от хора, които знаят как да балансират основните политики с новите бизнес модели. Те разрешават формирането на екипи, които са способни да създадат нови модели, като предоставят необходимите ресурси.

Корпоративните лидери докладват пред широк набор от акционери, включително членове на борда на директорите, анализатори и инвеститори. Много от тези лица са нетърпеливи и очакват бърз растеж, като в същото време действат предпазливо пред новите бизнес инициативи. За да отворят тези организации за трансформационните възможности, лидерите трябва да престанат да търсят потенциални нови начинания през традиционните визии, установени формули за печалба и съвременни комбинации от ресурси и процеси.

Вместо това тези лидери трябва да бъдат подготвени да променят играта в тяхната собствена индустрия, трансформирайки съществуващите пазари или създавайки напълно нови такива. Разбира се, те трябва да бъдат предпазливи, но без да допускат колебание, отбеляава Безос.

Лидерите трябва да бъдат търпеливи – новият растеж отнема време, за да узрее. Той трябва да бъде подхранван по време на този процес.

Успешните мениджъри днес непрекъснато изграждат и преизграждат своите организации. За да оцелее на пазара, всеки бизнес трябва да се изгради с идеята да се трансформира. Инвеститорите трябва да награждават компаниите и лидерите, които отговарят на това описание, заключва Джонсън.

 

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Технологии
Петя Кертикова и Златимир Йочев са новата екранна двойка на Bulgaria ON AIR