IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

А1: Подходът ни за промяна на месечните такси е в интерес на потребителите*

По-рано днес Министерството на икономиката спря увеличението на цените на мобилните услуги

19:24 | 23.12.21 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Снимка: Pixabay.com

В интерес на потребителите решихме промяната на месечните такси със средногодишната инфлация за 2020 г. да бъде реално отразенa в месечните сметки на абонатите през първото тримесечие на 2022 година, заедно с индексацията за 2021 г. По този начин ще бъде избегнато неудобството от две последващи промени в сметките. Това се казва в позиция на мобилния оператор А1, разпространена до медиите.

Промяната на месечните такси включва средногодишния индекс на потребителските цени за предходната и тази година (прогнозно около 4,1 %).

„Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г. Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Планираме двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива“, пише компанията.

„В случай че Комисия за защита на потребителите настоява да приложим веднага индексацията за настоящата година и отделно в 2022 г. да индексираме с инфлацията за 2021 г., потребителите ще бъдат поставени в по-неизгодно положение и ще понесат по-високи цени“, счита мобилният оператор.

По-рано днес Министерството на икономиката спря увеличението на цените на мобилните услуги. За това съобщи вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова на брифинг във ведомството след среща с представители на неправителствени и граждански организации в областта на потребителската защита. На срещата присъства и председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Според нея практиката е нелоялна, тъй като мобилните оператори възнамеряват да увеличат цените два пъти, правейки го за 2020 и 2021 г. накуп. "За нас това е нелоялна търговска практика и от днес още има акт на органа, с който я забранява", заяви Нинова, цитирана от БТА.

Тя предупреди операторите, че ако увеличат по този начин цените, може най-малкото да бъдат глобени с между 1000 и 3000 лв.

А1 посочва като предимство на избрания подход, че месечните абонаментни такси ще бъдат индексирани на по-ниска база спрямо индексацията в две различни години и съответно крайното увеличение ще бъде по-малко за клиентите. Така, ако сумарният средногодишен индекс за 2020 и 2021 г. е 4,1%, прогнозното увеличение на текуща месечна абонаментна такса от 10 лв. ще бъде 0,41 лв., ако месечната такса е 20 лв., увеличението ще е с 0,82 лв., а ако е 30 лв., ще нарасне с 1,23 лв., изчислява мобилният оператор.

„Индексирането на таксите бе наложено от инфлацията, която се наблюдава през предходните няколко години. Всичко това произтича от повишените цени на технологично и строително оборудване, свързаните услуги и енергийни продукти, чрез които ние изграждаме и поддържаме нашите мрежи, за да осигурим свързаност на потребителите.

Разходите ни за създаване и предлагане на качествени продукти и услуги се увеличават, докато цените ни останаха без промяна през 2020 и 2021 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване“, се казва в съобщението.
Употребата на мобилни и фиксирани услуги се е увеличила в пъти през последните години, отбелязват от А1. „Ако вземем за пример мобилния интернет, в момента потребителите заплащат много по-ниска цена за мегабайт мобилен интернет, отколкото преди няколко години. Тази тенденция доведе и до високото търсене на неограничени мобилни планове в момента. Поради тези причини се налага да индексираме цените на нашите услуги, за да компенсираме нарастващата инфлация и предизвиканите от нея по-високи разходи за компанията“, посочва компанията.

„Както винаги досега и при този случай ще разчитаме на диалогичност от страна на държавните институции, тъй като се стремим да бъдем максимално прозрачни и коректни в отношенията си с крайните потребители. Свързаността е по-важна от всякога и нашите услуги са структуроопределящи за цялото общество. Поради тази причина за нас е важно да продължим да ги развиваме и да предлагаме качествени телекомуникационни услуги, а единственият начин е да се съобразяваме с икономическата обстановка и ситуацията на пазара“, се казва още в становището на компанията.

Междувременно Българската асоциация на кабелните и комуникационните оператори (БАККО) изрази загриженост от "опитите за непазарна намеса от страна на държавата" във връзка с обявеното намерение за индексация на цените на телекомуникационните оператори.

"Бихме искали да обърнем внимание, че индустрията е готова на диалог по икономическите причини, довели до това трудно решение", се казва в съобщението на асоциацията.

"Планираната индексация ще се отрази средно с до 1 лв. на месец на потребител, което се случва на фона на постоянно нарастваща инфлация и ръст на оперативните разходи на практически всеки бизнес. Предприетите действия са изцяло в съответствие с действащото законодателство и европейската практика и са крайно необходими, за да могат телекомуникационите оператори да продължат да предоставят услуги с непрекъснато и високо качество, както и да гарантират инвестициите в развитие на модерна инфраструктура", допълва БАККО.

*Информацията е допълнена. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:15 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 5 rate down comment 0
dr.5rov
преди 2 години
Е същото може да се каже и за договорите на потребителите с тези оператори. Щом има обстоятелства, при които едната страна има право да ги променя, то и другата трябва да има право да прецени дали да ги продължи или прекрати при новите условия в рамките на някакъв период. Това се нарича равнопоставеност. Ако не е така, то нещо не е наред и някой не си е свършил работата. Тук въпросът не е в сумата на увеличение, а в приципа за равнопоставеност при договаряне. Достатъчно е клиентът, ако иска, в рамките на месец да може да промени тарифния си план. Например при парното ако желаеш, можеш да се откажеш от тази услуга или да поискаш намаление с процент поради някакви обстоятелства - например в момента не живееш в това жилише.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 0
nkavrakov1982
преди 2 години
Представете си само мазната физиономия на Александър Димитров,шефа на А1 ,можете спокойно да повърнете
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 0
penman
преди 2 години
Да, повишените цени винаги са в интерес на потребителите! Сигурно намаленията са в техен ущръб!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още