IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

И. Захариева: Дигитализацията и адаптивността са големите предизвикателства днес

По болезнения начин научихме, че несигурността напред е много повече, отколкото ни се иска, казва директорът „Корпоративни комуникации” в А1

17:20 | 01.11.21 г.
Автор - снимка
Създател
И. Захариева: Дигитализацията и адаптивността са големите предизвикателства днес

Събитието Investor 20, с което Investor.bg отбелязва 20-тата си годишнина, ще се проведе на 2 ноември. В него ще се включат водещи експерти и анализатори в някои от най-важните сектори – зелена икономика, онлайн търговия, трансформация на бизнеса.

A1 е една от компаниите, които подкрепят събитието.

Илияна Захариева е директор „Корпоративни комуникации” в А1 България. Тя отговаря за всички комуникационни дейности на компанията, насочени към обществото и служителите. Дирекция „Корпоративни комуникации” обединява управлението на публичните комуникации, връзките с медии, социалните мрежи, организацията на спонсорства и събития, програмите за корпоративна социална отговорност и вътрешните комуникации на телекома. През януари 2019 година е избрана за председател на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и преизбрана за втори мандат до края на 2021 година. През октомври 2021 г. става член на УС на IAB България.

- Защо подкрепяте събитието Инвестор 20?

А1 е един от най-дългогодишните партньори на Investor.bg, защото медийната група подпомага развитието на бизнеса в страната през последните две десетилетия, като представя всичко най-актуално от света на бизнеса и предоставя важна и навременна информация за развитието на различните индустрии. „Инвестор 20“ е още един пример за това и очаквам събитието да представи интересни гледни точки и прогнози от експертите и анализаторите, които вземат участие в него.

- Какви очаквате да са най-големите предизвикателства във Вашия сектор и икономиката като цяло през следващата година? А до 5 години?

Прогнозите в днешно време са трудна задача, особено дългосрочните, но ако трябва да ги обобщим, предизвикателствата за повечето сектори са дигитализацията и адаптивността. От една страна всяка компания, включително и технологична като А1, трябва да дигитализира своите процеси и начини за правене на бизнес и общуване с клиентите. Това важи с еднаква сила както за частния сектор и за бизнеса, така и за образованието, институциите. Пандемията не започна този процес, тя само значително го ускори и ни показа колко важни са дигиталните технологии. Не трябва да забравяме, че пандемията засегна най-силно секторите, където автоматизацията и дигитализацията или бяха изостанали, или все още не са приложими.

Другото предизвикателство ще е адаптивността на организациите. Промените стават все по-чести и драстични. От възможността за бърза адаптация и непрекъсната дигитализация на организациите и обществото ще дойдат и основните възможности на бизнесите за растеж особено ако обвържем дигитализацията с иновации, а адаптацията с диверсификация. Не на последно място трябва да добавим и развитието на новите технологии и инфраструктурата зад тях. В индустрията на телекомуникациите това определено е 5G, която ще стане масова за крайните клиенти и ще създаде много нови възможности за бизнеса.

- Как се трансформира секторът, в който работите, през коронакризата?

На практика няма сфера или бизнес, които да са незасегнати от пандемията, но наистина IT и телекомуникациите са в сравнително по-добра позиция заради стратегическото си значение. На първо място трябва да осигурим непрекъсваемост на работата си, защото от нас зависи свързаността на хората и бизнеса, което е критично в ситуация, в която мнозинството от хората трябва да работят, учат и забавляват от вкъщи. И това трябва да се случи, без да подлагаме на риск здравето и безопасността на служителите и клиентите.

Що се отнася конкретно до А1 - скоростта, с която се адаптирахме, беше ключова. И преди пандемията компанията предлагаше възможност за home office, но с идването на ограничителните мерки тя стана по-достъпна за служителите. Успяхме да дигитализираме изцяло начина на работа и вътрешните процеси, за да общуваме и правим бизнес. Услугите на компанията също трябваше да се променят, за да отговорят на новата ситуация. А1 все повече се превръща в ИТ компания, която предлага съдържание, финтех решения и най-вече бизнес ICT услуги, които са основен фокус през последните пет години. Разбира се,  традиционните телекомуникационни услуги все още са голяма част от бизнеса, но те вече са базата, на която се изграждат и предлагат много новини решения. Именно след началото на пандемията стартираха и първите 5G мрежи в страната, като различните компании заложиха на различни 5G решения. А1 избра скоростта и инвестира в истинска 5G технология, за да предложи гигабитови скорости на потребителите, но конкуренцията в сектора е много силна и масовото навлизане на 5G тепърва предстои.

- Кой е най-полезният урок, който научихте от пандемията като компания? На фона на повечето негативи има ли все пак нещо позитивно, което извлякохте от пандемията?

По болезнения начин научихме, че нищо не е даденост и несигурността напред е много повече, отколкото ни се иска. Това е ценен урок, от който ние като компания разбрахме, че трябва да се фокусираме върху действията, да сме по-бързи, да поемаме повече отговорност и непрекъснато да развиваме нашите способности. По този начин компанията продължи своя ръст на всички основни бизнес показатели, който започна в края на 2016 година, и през последните две години.

- Ускори ли пандемията дигитализацията във Вашата компания? Каква прогноза бихте направили за своя онлайн бизнес в близко бъдеще?

В А1 пандемията ускори не толкова дигитализирането на самите процеси, които съществуваха и преди, а по-скоро стимулира тяхното приемане и използване от страна на служителите. Освен всичко друго пандемията ни накара да осъзнаем значението на онлайн свързаността и услугите. Същото важи и за нашия онлайн бизнес и приложение за самообслужване Моят А1. През последните 18 месеца видяхме постоянно увеличение на тяхното ползване за рутинни операции като плащане на сметка, добавяне на абонамент за канали, допълнителни мегабайти и др., тъй като те са по-сигурни, бързи и удобни. След бурния им ръст през изминалата година, който беше трицифрен през някои тримесечия, очакваме тенденцията онлайн магазинът ни и Моят А1 да продължат да растат с двуцифрени стойности.

- По всичко изглежда, че хибридната работа е отговорът на коронакризата. Как организирахте работните процеси във Вашата компания, очаквате ли служителите да се завърнат скоро на работните си места или напротив, домашният офис е неизбежното бъдеще?

Служителите на А1, чиято работа им позволява, имаха възможност за работа от вкъщи и преди пандемията от COVID-19 и след отпускането на мерките от пролетта на 2020 година. Имаме хибриден режим на работа, като спазваме изискванията на регионалните здравни инспекции. През миналата година проведохме вътрешно проучване, свързано с промените в начина на работа и работата от дома, както и нагласите относно гъвкавото работно място и време в бъдеще. По-голямата част от отговорилите - 85%, биха работили от дома и в бъдеще понякога или изцяло. Само 18% биха работили от вкъщи постоянно, а 2% никога не биха работили вкъщи. Балансът е много е важен и смятам, че тази опция е полезна за служителите и компанията и ще продължим да даваме възможност за home office.

- Каква е ролята на бизнеса в зеления преход - може ли той да бъде двигател на промяната или ще остане само обект на регулации?

Смятам, че и двете са важни за устойчивото развитие на всяка организация. Регулациите трябва да създадат благоприятна среда за прилагането на зелени практики, но за съжаление те изостават от бизнеса на повечето места. В момента бизнесът е водещ в това отношение. А1 България е добър пример за това и като част от A1 Group, компанията е поела сериозни ангажименти за повишаване на енергийната ефективност, по-голяма употреба на възобновяеми източници на енергия и намаляване на въглеродните емисии от нашата дейност. Тук също технологиите ще имат водеща роля. Ключови за „по-зеленото“ бъдеще са внедряването на концепции за умен град и по-голяма свързаност на всички обекти от градската инфраструктура, включително и на домовете. Новото поколение мобилни мрежи 5G позволява разгръщането на подобни решения и е въпрос на време те да бъдат приложени и в България.

Investor 20 ще се проведе при спазване на противоепидемичните мерки и ще се излъчва на живо в платформата Investor Media Pro, в Investor.bg и на Facebook страниците на Investor Media Group.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:17 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още