IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Airbnb излиза на загуба на фона на предстоящото IPO

Базираната в Сан Франциско компания е отчела загуба за 322 млн. долара за първите 9 месеца на 2019 г. спрямо 200 млн. долара печалба година по-рано

10:47 | 12.02.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: Bloomberg&nbsp;</p>

Снимка: Bloomberg 

Платформата за краткосрочно отдаване на имоти под наем Airbnb Inc. отчита нова загуба за първите девет месеца на миналата година, тъй като разходите растат рязко, повдигайки въпроси относно оценката и сроковете на дългоочаквания борсов дебют на гиганта, пише в. Wall Street Journal.

Оцененият на милиарди долари стартъп е генерирал нетна загуба в размер на 322 млн. долара за деветте месеца до септември, което е сериозен срив спрямо 200 милиона долара печалба година по-рано, твърди източник на медията.

Влизането в зоната на загубите може да повлияе на емисионната цена на Airbnb при първичното публично предлагане, смятат инвеститори. Очакваше се рентабилността на Airbnb да му даде предимство. След проблемните борсови дебюти на Uber Technologies Inc. и Lyft Inc. инвеститорите стават все по-подозрителни към компаниите със загуби и без ясен път към рентабилност. 

Базираната в Сан Франциско платформа, която позволява на хората да предоставят имотите си под наем на своя сайт, е една от най-големите частни компании в САЩ. Тя беше оценена на 31 млрд. долара в последния кръг на финансиране през 2017 г., сочат данните на Dow Jones VentureSource. Най-новата ѝ вътрешнофирмена оценка обаче е значително по-ниска, каза един от близките до компанията източници.

Airbnb заяви през миналата година, че ще стане публична „през 2020 г.“, поставяйки основата на вероятно единственото голямо борсово предложение за годината.

Таймингът може да бъде повлиян от коронавируса, твърди човек, близък до компанията. Понастоящем бизнесът на Airbnb в Китай се свива с около 80% в сравнение с миналата година, тъй като вирусът прекъсва пътуванията до страната, а предложенията на имоти са спрени в някои градове. Китай е важен пазар за растежа на Airbnb и компанията може да изчака, докато въздействието на вируса се стабилизира, преди да продължи напред с плановете за IPO.

След като преди дни платформата за краткосрочно отдаване на имоти под наем обяви, че спира настаняванията в свои обекти в Пекин заради коронавируса, сега забраната бе удължена до май.

Евентуално IPO през тази година вероятно би било през третото тримесечие или по-късно, казват хора, близки до компанията. Очаква се да изминат няколко месеца, преди компанията дори да подаде поверителните документи в Комисията за ценни книжа и борси, необходими за стартиране на процеса.

Компанията е най-голямата платформа за споделяне на жилища в САЩ, като средно повече от два милиона души резервират всяка вечер имоти по целия свят.

Airbnb би тествала публичните пазари на фона на повишената предпазливост към бързорастящите и нерентабилни стартъпи. Освен прибързаните борсови дебюти на Uber и Lyft, Casper Sleep Inc. осъществи през миналата седмица IPO при 12 долара за акция, което ѝ даде пазарна стойност под половината от частната оценка за 1,1 милиарда долара. В момента акциите ѝ се търгуват с над 10% под тази понижена IPO цена.

А компанията майка на WeWork - We Co. все още се възстановява от своя провален публичен дебют.

Не е необичайно стартиращите компании в Силициевата долина все още да са на сериозна загуба, когато станат публични дружества - по-малко от едно на всеки четири технологични IPO-та за петте години до 2019 г. са били печеливши, показват данни на Джей Ритер, професор по финанси от университета във Флорида.

Според него Airbnb е в по-силна финансова позиция от много компании, които са били листнати на публичните пазари. Компанията има „огромен глобален пазарен дял, името на марката… и няма съмнение, че ще успеят да постигнат рентабилност“, казва той.

Airbnb също така има предимството от около 3 млрд. долара в брой в баланса си, твърдят близки до компанията хора, давайки ѝ здрава финансова подплата, каквато липсваше на WeWork. 

Компанията се сблъсква с проблеми в редица градове и от регулаторно естество.  Отдаването под наем за краткосрочно ползване на имоти през платформите Booking и Airbnb ще стане почти невъзможно, ако бъде прието предложението на ГЕРБ собствениците да имат одобрението на поне половината съседи, за да извършват такава дейност. Това прогнозира наскоро в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Борис Павлов, основател и изпълнителен директор на Flat Manager.

От своя страна Ламбро Попов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост (АДУЕС), каза пред Investor.bg, че действително е необходима комуникация между собственика, който отдава имота си краткосрочно, Общото събрание и останалите собственици. Според него обаче първо трябва да се помисли за промяна на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), разрешаваща дистанционно вземане на решения от Общото събрание или смекчаваща изискването за кворум за приемането им, тъй като в момента кворум от 50% присъствие на общите събрания в жилищна сграда е изключителна рядкост.

„Рискуваме напълно да ограничим възможността на собствениците на имоти да ги отдават краткосрочно, тъй като това ще бъде свързано с общата воля на едно събрание, чиито механизми за вземане на решение не са съвсем прецизни. Те създават трудности при ежедневното управление на етажната собственост, а какво остава за извънредни случаи каквото е краткосрочното отдаване на имоти“, отбеляза Попов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:37 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още