IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българският потребител в ерата на Covid-19

Разходките до супермаркета намаляват, но разходите се увеличават, физическите плащания с карти се свиват, а онлайн трансакциите растат

08:02 | 15.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<div class="_3bJ2H CHExY">
	<div class="_1l8RX _1ByhS">
		<em><span>Снимка: <a href="https://unsplash.com/@robin_rednine?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">ROBIN WORRALL</a> on <a href="https://unsplash.com/?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">Unsplash</a></span></em
Снимка: ROBIN WORRALL on Unsplash

Ясно е, че коронавирусната епидемия удари много икономически сектори и ще промени начина, по който работим, правим бизнес и потребяваме. Но един от най-променящите се сектори е финансовият бранш, защото пандемията ускори използването на безкасови плащания по целия свят, тъй като потребителите предпочитат безконтактни плащания, за да избегнат заразяване с болестта, а онлайн плащанията растат бързо заради блокиранията. Това ще оформи поведението на потребителите в бъдеще, тъй като хората по целия свят ще си създадат нови навици за използване на цифрови платежни услуги. Всичко това би трябвало да засили глобалния пазар за незабавни плащания (IP).

Как изглежда поведението на българския потребител в условията на Covid-19?

Emag (+ 180%), Foodpanda (+ 172%) и Playstation (+ 126%) бележат най-големите увеличения в броя сключени трансакции онлайн в България. Все повече хора се възползват от времето, прекарано вкъщи, и пазаруват онлайн, което води до скок в броя отделни трансакции, показват данните oт анализ за поведението на българските потребители на Revolut, глобалната финансова платформа с над 10 милиона потребители в Европа.

Извадката на проучването са 200 000 потребители на Revolut в страната, като данните са за периода 1 март до 10 април 2020 г.

Освен изброените, и ритейл търговци като Amazon отбелязаха значително увеличение на трансакциите (+ 70%) през периода, докато популярната верига ресторанти Happy.bg също наблюдава ръст от 48% по време на извънредното положение.

Разходките до супермаркета намаляват, но разходите се увеличават

Въпреки че броят посещения на хранителни магазини и супермаркети е намалял, разходите по горните бележат значително увеличение. Данните сочат, че:

• Броят на трансакциите на Lidl е намалял (-20%), докато обемът на отделните трансакции е нараснал с 33%

• Броят трансакции в Kaufland е намалял с -11%, докато обемът на отделните такива се е увеличил с 39%

• Броят трансакции във вериги Fantastiko бележи спад с -33%, докато обемът им се е увеличил с 29%

• При Billa броят на трансакциите намалява с -25%, докато обемът им се е увеличил с 36%.

От горните данни става ясно, че хората правят средно с 22,25% по-малко трансакции в големите супермаркети, докато обемът на индивидуалните плащания е с 34,25% по-висок.

Тенденциите в поведението на потребителите са сходни в цялата страна, без съществена разлика между големите градове - София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Данните съвпадат с впечатлението, че хората в България се запасяват с повече продукти, за да подсигурят нужните консумативи за домакинствата, когато излизанията навън са ограничени.

Потребителските категории ресторанти (-89%) и транспорт (-87.5%) бележат значителен спад

По данни на Revolut баровете, ресторантите и веригите за бързо хранене са претърпели най-голям спад на броя трансакции. При веригите за бързо хранене също се наблюдава значително понижение, което все пак остава по-ниско от средното за индустрията: KFC (-72%), Costa (-80%), McDonalds (-82%).

Категорията „транспорт“ отбеляза значителен спад в трансакциите поради ограниченията за пътуване (-87,5%), докато популярни търговски вериги за дрехи като Zara (-63%) и H&M (-50%) също са сред засегнатите.

Физическите плащания с карти намаляват, докато онлайн трансакциите растат

Предприетите ограничителни мерки за предпазване от заразата обуславят осезаемото намаление при определени видове потребителското харчене. Забелязва се спад при плащанията с физически карти във всички категории, като броят на трансакциите с физически карти в България е намалял с -55% от началото на март.

Успоредно с това обаче се забелязва осезаем ръст при броя на онлайн трансакциите от 52% от началото на март до сега. Данните показват, че като цяло хората харчат повече онлайн, което вероятно е свързано с по-големия брой компании, които адаптират бизнесите си дигитално по време на пандемията. От Revolut посочиха и че има видимо нарастване и в обема на отделните онлайн трансакции (+35%).

Броят на P2P плащанията намалява, докато обемите остават стабилни

Междувременно през изминалия месец хората превеждат пари по-рядко (-13%), докато обемът на P2P плащанията остава стабилен с лек ръст от 7% за периода 1 март – 10 април. Този баланс се дължи на активността на потребителите на Revolut, както и възможността им да трансактират помежду си от дистанция мигновено и без такси.

Обмен на валута

Валутните пазари бяха силно нестабилни през последните седмици, като станахме свидетели на някои от най-паметните периоди в историята. Докато основните борсови индекси се сринаха с 13% от 1 март до 10 април, форекс търговията бележи ръст от 116% в обема на сумите, тъй като търговците на валута изглежда са искали да извлекат полза от нестабилността на пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:51 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още