IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Черният петък в България протича предимно онлайн

еMAG.bg отчита над 561 хил. посещения на онлайн платформата за три часа, а "България ер" - ръст от 40% в продажбата на самолетни билети

13:03 | 24.11.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Ежегодната кампания „Черен петък“ в България стартира още в полунощ, а тенденцията от няколко години насам онлайн търговията да властва все повече над офлайн продажбите продължава и сега.

Така например в eMAG.bg кампанията стартира в 07:06 часа, като компанията отчита над 561 600 посещения на онлайн платформата в първите 3 часа. Поръчани са били над 121 500 продукта за над 16,3 млн. лева в тези часове.

„Тази година потребителите показаха интерес към офертите на Black Friday в традиционните категории като продукти за дома, малки електроуреди, телевизори и телефони. Сред автомобилите интерес предизвика автомобила Suzuki S-Cros, който беше поръчан от клиент в София. Над 66% от посещенията са направени през мобилни устройства“, казва Стефана Здравкова, директор на eMAG.bg, цитирана в прессъобщение. 

Към 10:15 часа стойността на най-голямата поръчка възлиза на 43 333 лв., като става дума за Suzuki S-Cross 1.4, 4WD. Според данни на онлайн търговеца около 66% от посещенията в платформата са от мобилни устройства, а само за първите три часа са осъществени над 7,4 млн. преглеждания на страници от потребителите.

Само няколко часа след старта на промоционалната кампания „5 дни е петък“ пък националният превозвач „България Ер“ отчита над 40% ръст на резервациите на самолетни билети спрямо тези, които традиционно се правят на ден. Най-засилен интерес се наблюдава към дестинации като Франкфурт, Цюрих, Виена, Мадрид, Атина, Ларнака, Рим и Милано. Еднопосочните цени от София до двата красиви града в Италия и до столицата на Гърция се предлагат за 49 евро в рамките на 5-дневната промоционална кампания. Билетите в едната посока до Франкфурт и Ларнака пък струват 59 евро, до Виена и Мадрид – 69 евро, а до Цюрих са по 89 евро.

Освен тези дестинации в промоционалната кампания са включени и Барселона, Палма де Майорка, Москва, Тел Авив, Берлин, Лондон, Париж, Малага, Прага. Местата на специалните цени са ограничен брой. Прогнозите на авиокомпанията са до края на дългата промоционална кампания на 28 ноември резервациите за пътувания да се увеличат с над 60% спрямо тези, които традиционно се правят на ден.

Тенденцията към предимно онлайн пазаруване в този ден на годината не е някаква изненада, особено за западните пазари. Но и в България се наблюдава подобен тренд.

По данни на Nielsen за миналата година общите онлайн продажби в България са били на стойност 340 млн. долара, а според Euromonitor те възлизат на около 500 млн. лв. Въпреки това страната ни изостава в развитието на онлайн търговията, като според актуалните данни на  Евростат само 9% от компаниите в страната продават онлайн. В ЕС този дял възлиза на една пета.

Същевременно едва всеки трети българин е пазарувал онлайн за последната година. От тази гледна точка и на фона на нуждата от застигане не е чудно, че наблюдаваме засилена тенденция към онлайн продажби през последните години.

В България има условия за провеждането на кампании като „Черен петък” и те ни доближават до по-развитите пазари, където такива инициативи има от години. Важното е да се проследи доколко предвидените от закона правила се спазват. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов пред БНТ и отбеляза, че ако търговците са коректни, тези кампании са положителни за джоба на потребителя.

Според него практиката с надуването на цените на стоките преди намалението и връщането им на предишните нива по време на кампанията не е масова, напротив – има много малко подадени жалби. Според него потребителите наблюдават цените регулярно и могат да реагират при такава нередност.

Маргаритов посочи, че лош търговски трик е претрупването на потребителя с рекламни материали и когато се стигне до купуване на въпросните намалени стоки, да се окаже, че в магазина няма наличност. Това е нелоялна търговска практика, която е наказуема.

Последна актуализация: 18:49 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още