Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

ЕС въвежда нови правила за ограничаване на незаконното онлайн съдържание

Те забраняват таргетираните реклами за деца и тъмните модели, подвеждащи хората да дават лични данни на компании онлайн

ЕС въвежда нови правила за ограничаване на незаконното онлайн съдържание

Снимка: Bloomberg LP

Google, Meta и други големи онлайн платформи ще трябва да направят повече, за да се справят незаконното съдържание или рискуват солени глоби според новите интернет правила, договорени между страните членки на ЕС и депутатите от Европейския парламент в събота, предава Ройтерс.

Споразумението беше постигнало след над 16 часа преговори. Законът за цифровите услуги (DSA) е вторият успех в стратегията на еврокомисария по конкуренцията Маргрете Вестагер за укротяване на Google, Meta и други американски технологични гиганти.

Миналия месец тя спечели подкрепа от 27-членния блок и евродепутатите за ключови правила, наречени Законът за цифровите пазари (DMA), който може да принуди Google, Amazon, Meta и Microsoft да променя основните си бизнес практики в Европа.

„Имаме сделка за DSA - Законът за цифровите услуги ще гарантира, че това, което е незаконно офлайн, ще бъде считано и третирано за незаконно онлайн, това не е лозунг, а реалност“, написа Вестагер в Twitter.

Още по темата
Евродепутатът Дита Чаранзова, която преди осем години призова за подобни правила, изрази задоволство от споразумението.

"Google, Meta и други големи онлайн платформи ще трябва да действат, за да защитят по-добре потребителите си. Европа дава ясно да се разбере, че те не може да действат като независими дигитални острови“, заяви тя в комюнике.

„След като законът е финализиран и приложен, подробностите ще са от значение. Очакваме да работим с държавните ръководители, за да уточним оставащите технически подробности и да гарантираме, че законът ще работи за всички“, заяви Google в комюнике.

DSA предвижда компаниите да плащат глоби до 6% от глобалния си оборот за нарушаване на правилата, а при повторни нарушения те може да получат забрана да правят бизнес в ЕС.

Неспазването на правилата може да е изключително скъпо. Въз основа на данните за годишните им приходи от продажби през 2021 г. Amazon, например, теоретично може да бъде глобена с 26 млрд. евро за бъдещо нарушаване на DSA. При Google глобата може да достигне 14 млрд. евро, отбелязва Bloomberg. 

Новите правила забраняват таргетирани реклами за деца или реклами, които са основани на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи. Тъмните модели (dark patterns), които са тактики за подвеждане на хората да дават лични данни на компании онлайн, също ще бъдат забранени.

От много големите онлайн платформи и онлайн търсачки ще се изисква да предприемат конкретни мерки по време на криза. Ходът беше предизвикан от нашествието на Русия в Украйна и свързаната с него дезинформация.

Големи компании като TikTok и Pornhub ще бъдат задължени да предоставят свързани с алгоритмите си данни на регулатори и анализатори.

Всички уеб сайтове ще трябва да се съобразяват с DSA, но платформи с над 45 млн. потребители ще бъдат подложени на по-строги правила като например задължението да плащат на Брюксел такса за наблюдението дали спазват закона на стойност 0,1% от глобалните им годишни приходи. Те също така ще трябва да предоставят на регулаторите годишни доклади за незаконно и вредно съдържание на сайтовете им. 

Евродепутатът Мартин Ширдеван критикува предоставени изключения от някои от правилата на средни компании.

„Под натиска на консерваторите беше добавено правило за изключване на средните компании, това е грешка. Заради големия брой компании, които попадат под това определение в дигиталния сектор, изключението е вратичка в закона“, заяви той.

DSA ще влезе в сила през 2024 г., отбелязва Ройтерс. 

Все пак е малко вероятно ЕС да наложи големите глоби, предвидени в законите за цифровите услуги и цифровите пазари. Той никога не е налагал максималните възможни глоби по общите си регулации за защита на данните, например. Тези правила са в сила от 2018 г. и позволяват глоби до 20 млрд. евро, или 4% от световните приходи от продажби на компаниите. Най-голямата глоба, налагана до момента, е 746 млн. евро на Amazon през юли м. г., която компанията обжалва, припомня Bloomberg. 

Amazon и Google отдавна са мишени на антитръстови разследвания от Брюксел, но делата се точат в съдилищата от години и не са повлияли особено на поведението им. Държавни ръководители казват, че се нуждаят от инструменти като DSA и DMA, за да се освободят от задушаващата хватка, както я определят страните членки на ЕС, на няколко гиганта върху дигиталните екосистеми и платформи. 

Но остават въпросите как Брюксел ще прилага DSA и DMA, тъй като двата закона изискват общо над 200 души в Европейската комисия, които да следят за спазването им. Това е причината компаниите с над 45 млн. потребителите да трябва да плащат годишна такса за наблюдение. 

Ако са успешни, правилата на ЕС може да бъдат модел за други страни за укротяване на технологичните платформи. Макар първоначално Вашингтон да се противопостави на плановете на ЕС за регулиране на Big Tech, американските конгресмени гледат към Брюксел, за да задействат сходни ограничения. Бившата кандидатка за президент на САЩ и бивш държавен секретар Хилари Клинтън даде подкрепата си за DSA преди финалните преговори. 

Великобритания предложи неотдавна Закон за онлайн безопасност, който стига още по-далеч, като налага по-големи глоби и предвижда затвор за ръководители, които не се съобразяват с правилата. 

По статията работи: Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Web
Vmware: Кибератаките към финансовия сектор растат