IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какъв е ефектът от карантината върху България? Анализ на Google

Между 16 февруари и 29 март трафикът в заведения, търговски центрове, музеи и кина се е свил с 66%

13:37 | 03.04.20 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев/ Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев/ Investor Media Group

Google пусна нови данни за това как пандемията на коронавируса е свила потока от хора в магазините, публичните паркове и други места в над 130 държави, включително и в България.

Докладът за страната показва, че трафикът на места като ресторанти, кафета, търговски центрове, тематични паркове, музеи, библиотеки и кина се е свил с 66% в периода 16 февруари – 29 март.

В същото време посещенията в хранителни магазини, аптеки и дрогерии са спаднали с 36 на сто. Тук понижението е по-ниско спрямо това в заведенията, тъй като съгласно условията на блокадата у нас посещенията в този тип търговски обекти са позволени, докато много от кафенетата и ресторантите затвориха врати след 8 март.

Парковете, които вече е забранено да бъдат посещавани поради голямото струпване на хора, отбелязват с 32% по-малко трафик през посочения период. В тази категория попадат и местата за разхождане на домашни любимци, обществените градини и плажовете. Припомняме,  че разхождането на домашни любимци у нас е позволено в момента в парковете. Освен това забраната за посещения на паркови пространства беше въведена на 20 март, което е в края на следения от Google период и обхваща периода от 16 февруари до 8 март, когато все още не беше наложена карантина и не се препоръчваше изричното социално дистанциране.

На местата, свързани с градския транспорт, като спирките на метрото, автобусите и трамваите, трафикът е намалял с 58%.

След налагането на блокадата множество компании призоваха служителите си да работят от домовете си, ето защо движението на работните места се е свило с 29%.

При местата за пребиваване се наблюдава 11% ръст.

По отношение на спада на посещенията на ресторанти, кафенета, търговски центрове, кина и други от първата категория, първенец според данните на Google е Благоевград със 74% понижение, следван от Варна (72%) и Кърджали (71%). В София град по този показател понижението е със 70%, докато в Пловдив е с 68%. 

За София град са отчетени 35% по-малко трафик към хранителните магазини и аптеките, а в Пловдив то е 38%. При двата града се отчитат съществени разлики в посещенията на паркове. В София те са се свили с 42%, докато в Пловдив - с 33%. 

Докладите за мобилността, както ги нарича американският гигант, са в отговор на запитванията от здравните власти, които искат повече информация за това как хората се движат в градовете, за да могат да се борят по-успешно с разпространението на Covid-19, посочва звеното на Alphabet в публикация в блога си, цитирана от Bloomberg.

Всеки от докладите показва как трафикът в определени категории места, като паркове и транспортни центрове, се е свил в рамките на миналия месец. Информацията не дава данни за отделни места или хора.

Google може би има най-точните и подробни данни за местоположението на хората във всяка организация, публична или частна. Над 1 млрд. души в света използват приложението Maps, за да се ориентират до местата, в които живеят и пътуват, което дава на Google информация в реално време за това как хората се придвижват в средата си.

След като Covid-19 зарази над 1 млн. души и взе десетки хиляди жертви, правителствата се нуждаят от подобна информация, за да опитат да овладеят кризата и да решат как да процедират по отношение на налагането на карантина.

Същевременно защитниците на опазването на личните данни твърдят, че кризата дава безпрецедентен достъп на властите до лична информация, която може да бъде ползвана за шпионаж и потискане на населението и след приключването на казуса с вируса.

Google твърди, че докладите за мобилността на засягат поверителността на личните данни, защото използват само информация от хора, които са се съгласили да споделят локацията си с компанията, а данните не могат да бъдат свързани с индивидуалните акаунти.

Американският интернет гигант изрично посочва, че докладите не бива да се ползват за медицинска диагностика, прогнозиране и за целите, свързани с лечението на хора. Не на последно място не бива да се използва и за насока за планиране на лични пътувания.

„Точността на локациите и разбирането за категоризацията на местата варира от регион в регион, така че не препоръчваме използването на тези данни за сравняване на промени между страните или между региони с различни характеристики (например селски и градски части)“, пише Google.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 1 rate down comment 0
khao
преди 3 години
така е, и ти си личиш ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 5
0pk
преди 3 години
Eй, умното си е умно бре, отдалеч си личи! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 1
khao
преди 3 години
Точно така е... 15 год. съм у тоя бранш!Андроида на всеки ... ако не се лъжа 15 мин, репортва локацията ти... без значение дали си пуснал локейшъна или не ! Без значение дали имаш 3рд парти аппове или не!Локейшъна чете от GPS-a, андроида ползва клетката към която си се вързал зада намери локацията ти !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 2
khao
преди 3 години
и за това ви шие отзад нон стоп ! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 4
mrynmryn
преди 3 години
Не точно, хората сами се съгласяват приложенията, да им знаят местоположението, тъй като няма как гугълмапс да ти каже къде си, ако ти не го искаш. На тая база те си събират и данните. Аз примерно нета ми е изкл навън и не ползвам гугъл мапс, за да ми каже къде съм и от сорта.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 4
дядя Вова
преди 3 години
Затова пък Биг Брадър е втърде остър!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 1
khao
преди 3 години
путин е твърдее *** зада ни следи !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 0
khao
преди 3 години
ооо следят ни яко, ако зависи от мен тази практика бих е забранил, а гугъл бих разцепил на няколко компнии, но все пак ги пази правителството и нищо не може да се направи за сега!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 2
0pk
преди 3 години
Важното е, Путин да не ни следи, нал тъй :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
zelka007
преди 3 години
малко от малко да им светне на хората , до какво ниво ни следят и какви статистики могат да извадят за продажба на заинтересовани лица ... :))) ... после ЕС бил такъв бил онакъв , че ограничавал подобни практики ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още