IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Netflix показа, че пандемичният бум на потребителите е към края си

Растежът на абонатите се забавя на фона на засилена конкуренция, а компанията за стрийминг е добавила 2,2 млн. абонати през третото тримесечие

09:12 | 21.10.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Акциите на Netflix Inc. се сринаха в края на търговията във вторник, след като компанията за стрийминг на видео не отговори на прогнозите на Wall Street за абонатите, подновявайки съмненията за способността ѝ да поддържа растеж, тъй като блокиранията заради пандемията изчезват, а конкуренцията се засилва, предава Bloomberg.

Най-голямата платена услуга за стрийминг в света добави едва 2,2 милиона нови абонати през третото тримесечие, далеч под прогнозните от анализаторите 3,32 милиона, както и от собствената по-консервативна прогноза на компанията. Забавянето се случва след две тримесечия на много по-голям от очакваното растеж, по време на който услугата за стрийминг добави близо 26 милиона абонати - почти толкова, колкото за цялата 2019 г.

„Както очаквахме, растежът се забави“, заяви компанията в писмо до акционерите си

„Очаквахме и знаехме, че ще има някакво забавяне“, каза финансовият директор Спенсър Нойман по време на видео дискусия след публикуването на резултатите.

Но прогнозирането на ръста на абонатите в такъв климат се оказа по-сложно от всякога. Докато прогнозите на Netflix за второто тримесечие се оказаха твърде предпазливи, прогнозите му за третото тримесечие бяха твърде розови.

Много зрители - особено в Европа и Азия - са се върнали към нещо по-близко до нормалния ежедневен живот, намалявайки времето, което могат да прекарат в “преяждане с Netflix”. А освен това и професионалните спортове се завърнаха на телевизионните екрани на американците. Всичко това възпрепятства ръста на абонатите през последното тримесечие, като растежът страда и в трите региона.

„Това е признак на зрял бизнес“, казва Джим Нийл, анализатор от Forrester Research. „Безкрайният растеж не може да продължи вечно”.

Това беше най-слабият ръст на Netflix за третото тримесечие от 2015 г. насам, когато компанията все още не работеше в по-голямата част от света. В писмото си до инвеститорите мениджмънтът обвинява ефекта „за изтегляне напред“ (pull forward): Бързият растеж през първата половина на годината е откраднал резултатите от последните месеци. Услугата за стрийминг предупреди освен това инвеститорите, че ще отчете по-бавен растеж през следващите тримесечия. 

Акциите на Netflix поевтиняха със 7,4% до 486,50 долара при следборсовата търговия. Акциите обаче са поскъпнали с 62% от началото на годината до вторник, което дава на компанията пазарна капитализация от 231,7 милиарда долара.

Събуждането на конкурентите 

Компанията е изправена пред засилена конкуренция от други медийни компании, които също са стартирали стрийминг на телевизионни предавания, филми и друго съдържание. По-рано този месец Walt Disney Co. заяви, че ще реорганизира операциите си, за да се съсредоточат върху стрийминг инициативи, които включват Disney +.  WarnerMedia на AT&T Inc. е в разгара на подобно преструктуриране, за да се съсредоточи върху своята платформа за стрийминг HBO Max, а NBCUniversal на Comcast Corp. преструктурира своите развлекателни операции, за да даде приоритет на новата си услуга за стрийминг Peacock.

Програмно съдържание

Netflix все още засенчва много телевизионни мрежи и услуги, които се затрудняват да намерят нови програми, които да се излъчат по време на пандемията. Компанията пусна пълен набор от филми, телевизионни предавания и документални филми. А през деветте месеца на 2020 г. базираната в Лос Гатос, Калифорния, компания добави 28,1 милиона платени абоната, надхвърляйки броя им за цялата минала година.

Компанията е напът да добави 34 милиона потребители през 2020 г., най-силната си година на растеж досега, и да надмине общо 200 милиона клиенти.

Игралните и документалните филми бяха светлият лъч през тримесечието. „Старата гвардия“, екшън филм с участието на Чарлийз Терон, се оказва най-гледаното заглавие през третото тримесечие, последвано от две други собствени продукции, “Супер хапче” („Project Power“) и “Целуващият щанд 2” („The Kissing Booth 2“). “Американско убийство: съседското семейство” („American Murder: The Family Next Door“), пуснат през септември, е напът да бъде най-гледаният документален филм на услугата досега.

Представянето на оригиналната продукция е по-малко силно, което може да помогне да се обясни защо компанията току-що преструктурира телевизионния си отдел. А най-популярните предавания все още са предимно на английски, което потенциално ограничава разширяването ѝ в чужбина.

Netflix се опитва да омаловажи въздействието на пандемията върху портфолиото от нови предавания. Компанията заяви, че е изпълнила 50 проекта от първоначалното спиране на производството и ще пусне повече програми през следващата година, отколкото през 2020 г.

„Уверени сме, че ще имаме вълнуващ набор от програми за нашите членове, особено по отношение на други опции за развлекателни услуги“, каза компанията.

Пестене на кеш

Подобно на предишните тримесечия, Netflix отчете по-силни ръстове на много пазари в чужбина, отколкото в САЩ и Канада. За последното тримесечие компанията е добавила един милион абонати в Азия, 760 000 в регион Европа и Близкия изток и 260 000 в Латинска Америка.


В Северна Америка компанията е привлякла 180 000 допълнителни абонати за третото тримесечие, в сравнение с ръста от над 2,9 милиона през второто тримесечие.


Компанията отчита приходи от 6,44 млрд. долара в сравнение с генерираните 5,25 млрд. долара година по-рано. Анализаторите прогнозират приходи от 6,39 млрд. долара за последното тримесечие.

Забавянето на производството означава, че Netflix ще отчете положителен годишен свободен паричен поток за първи път от години. Въпреки че компанията генерира оперативна печалба, тя все още изгаря пари, за да финансира експанзията си в нови територии и производството на нови програми.


Въпреки че компанията заяви, че свободният паричен поток ще бъде отрицателен през следващата година, няма да е необходимо да взема назаем повече пари. Сега тя има достатъчно пари в баланса си, за да финансира операциите си за повече от 12 месеца.


От години критиците твърдят, че Netflix ще остане без пари. Изглежда, че тази опасност вече е отминала. Все повече и повече компанията изглежда като стабилно студио - и все по-често като доминираща сила в Холивуд.

„Можем спокойно да кажем, че можем да финансираме растежа си без достъп до капиталовите пазари“, твърди Нойман.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:01 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още