IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Печалбата на Alphabet пострада заради европейската глоба

Платените кликове на реклами нарастват с над 50 на сто, но приходите от клик спадат сериозно

09:36 | 25.07.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Глобата в размер на 2,4 млрд. евро, която Европейската комисия (ЕК) наложи на компанията майка на американския технологичен концерн  Google - Alphabet Inc., се отразява силно негативно на финансовите ѝ резултати. През второто фискално тримесечие печалбата се свива с 28 на сто до 3,5 млрд. долара (3 млрд. евро) на годишна база, обяви интернет концернът след края на борсовата сесия.

Анализаторите обаче очакваха още по-силен срив.

Нетната печалба пада до 5,01 долара на акция, докато анализаторите очакваха печалба от 4,45 долара за акция, показват събрани от Bloomberg данни.

И по отношение на приходите компанията успява да надмине очакванията, като те отчитат ръст от 21 на сто до 26 млрд. долара. Те нарастват преди всичко заради процъфтяващия бизнес с мобилните реклами. Освен това започва да се отплаща и фокусът върху дъщерната компания за видео съдържание YouTube. Според експерти американската компания успява да отнема все повече рекламодатели на големите тв канали.

Въпреки това анализаторите реагираха с разочарование. Акциите поевтиняха в следборсовата сесия с над 3 на сто, но от началото на годината добавят над 26 на сто към стойността си.

ЕК наложи през юни санкция в размер на 2,4 млрд. евро на Google заради неправомерно използване на пазарната сила при продуктовите реклами, показвани в резултатите от търсенето. Въпреки че Google си запази правото да обжалва глобата, сумата вече е взета предвид в тримесечния отчет като предпазна мярка. 

Анализаторите не смятат, че глобата на ЕК ще застраши позициите на Google, макар и някои от тях да изразяват загриженост за потенциалното въздействие на принудителните промени в услугата за пазаруване на технологичния гигант. Тя е все по-голям източник на приходи за компанията.

Google има 90 дни, за да предложи решение, което да удовлетвори регулаторите на ЕС, или ще трябва да плаща допълнителни глоби.

Без рекордната глоба заради нарушаването на антитръстовите правила на ЕС Alphabet би генерирала печалба в размер на 6,3 млрд. долара през изминалото тримесечие.

Освен този еднократен ефект има и друхи фактори, които не се харесват на инвеститорите. Така например рекламният бизнес на Google, който е основен източник на приходи за Alphabet, продължи силния си растеж, но рекламите на компютри и все повече на екраните на смартфони не докарват вече толкова пари, както едно време.

Платените кликове на реклами се покачват с 52 на сто, приходите от клик обаче се понижават с 23 на сто. Още през миналото тримесечие в това отношение бе отчетено понижение от 19 на сто.

Освен това има понижение по отношение на внимателно следените от пазара чисти приходи, при които не се вземат под внимание таксите към рекламните партньори. Сумата възлиза на 20,9 млрд. долара – значително по-малко от абсолютните приходи. Главният финансов директор на Alphabet Рут Порат обаче показа задоволство от резултатите и подчерта силния ръст при мобилната реклама. 

Рекламните приходи на концерна, който предлага и широкоразпространената мобилна операционна система Android и собствени смартфони, генерират лъвския пай от бизнеса. Приходите в тази област скачат с 18 на сто до 22,7 млрд. дoлара. Междувременно компанията се конкурира все повече с водещата онлайн социална мрежа Facebook за силно растящата реклама на мобилните устройства. 

В други области, като например компанията за мрежови домашни устройства Nest и компанията за автономни автомобили Waymo, приходите скачат от 185 на 248 млн. долара. Оперативната загуба се свива от 855 на 722 млн. долара. За нареченото „други залози“  поделение обаче, което обединява отчасти доста скъпи бъдещи инициативи, експертите очакваха значително по-сериозна загуба.  

Междувременно главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай очевидно се радва на повишаващо се доверие от страна на основателите и вече е част и от Управителния съвет на Alphabet.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:52 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още