IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Spotify се оценява на 16 млрд. долара, твърди Ройтерс

Проучване сред инвеститори изчислява, че оценката на компанията може да достигне 50 млрд. долара до няколко години

08:17 | 28.09.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Getty Images News</em></p>

Снимка: Getty Images News

Частните сделки с акции на Spotify оценяват компанията за поточно предаване на музика на около 16 млрд. долара, твърди Ройтерс, като се позовава на източници, запознати със сделките. Това може да  повиши перспективата за още по-висока оценка при бъдещо IPO през следващата година.

Новата оценка е с 3 млрд. долара по-висока от досега известните данни, които датират от юни, поясняват хората, запознати с темата, като добавят, че търсенето на акции и ръстът на броя абонати в шведската услуга могат да доведат до оценка от 20 млрд. долара, когато компанията стане публична.

Пазарът на акции преди публичното им предлагане позволява на служителите и учредителите на големи частни компании като Spotify, Airbnb и Uber да се възползват от част от хартиеното си богатство, като същевременно позволят на други инвеститори да се включат в списъка с акционери. Ранните инвеститори, уморени от изчакването на изплащане на част от вложенията си, също продават акции. 

Макар че този вторичен пазар бе засегнат от хаотичното IPO на Facebook през 2012 г., наскоро то отбелязва силно завръщане.

Ценовият маркер от 13 млрд. долара оценява Spotify - най-голямата компания за музикален стрийминг в света с повече от 140 млн. активни потребители, около четири пъти над приходите ѝ от продажби през 2016 г.

Инвеститорите и банкерите, които не са ангажирани с компанията, посочват обаче, че Netflix се оценява седем пъти над очакваните продажби за 2017 г., което е по-подходящ бенчмарк, подкрепяйки спекулации за оценка от поне 20 млрд. долара при бъдещото първично публично предлагане.

Spotify възнамерява да подаде документи за IPO до регулаторите на САЩ в края на тази година, за да се появи на борсата през първото или второто тримесечие на следващата година, казва един от източниците на агенцията.

Проучване сред инвеститорите, ръководено от технологичната инвестиционна и консултантска компания GP Bullhound, която притежава акции в Spotify, изчислява, че оценката на компанията може да достигне 50 млрд. долара до няколко години.

Инвеститорите и вложителите на рисков капитал се позовават на позицията на Spotify като „безспорен пазарен лидер" в музикалния бизнес, както и бързото нарастване на броя на потребителите, които плащат такса - от 5 млн. през 2012 г. до над 60 млн. днес.

Въпреки че нетната загуби се удвои през миналата година до 600 млн. долара, увеличението на приходите с над 50 на сто до 3,4 млрд. долара поднови надеждите, че компанията е на прав път да излезе на печалба. Причината за увеличената загуба са повишени инвестиции в разработването на продукти и разширяване на бизнеса зад граница.

Оценката на акциите на брокерите ще даде на Spotify валута, която да помогне за посрещане на предизвикателството от съперници като Apple Music и Amazon Music и потенциално ще финансира експанзия в съседни бизнеси, като видео или географски райони, към които все още компанията не е достигнала.

Това може да е от жизненоважно значение, тъй като Spotify няма големи, печеливши устройства и бизнес с търговия на дребно, с които конкурентите му разполагат и могат да използват за подкрепа.

Високата пазарна оценка би укрепила и позицията на Spotify в лицензионните преговори с големи музикални лейбъли, от които зависи бизнес моделът на компанията.

Наскоро Spotify, която назначи финансови консултанти за проучване на възможността за директно листване на Нюйоркската фондова борса, премина границата от 60 млн. плащащи клиенти. Основаната през 2006 г. компания позволява на своите абонати срещу заплащане или безплатно, но срещу рекламни блокове, да слушат музика на големи лейбъли, като Sony, EMI, Warner Music Group и Universal през интернет. Spotify обаче трябва да дава над 80 на сто от приходите си на тези компании и на изпълнителите. 

През последните години музикалната индустрия премина към платен абонаментен модел, тъй като повече хора са склонни да плащат около 10 евро месечно за достъп до 30 млн. песни чрез услуги като Spotify. Нарастващата популярност на музикалния стрийминг задвижва този обрат в музикалните приходи, като продажбите на музика в световен мащаб през миналата година нарастват с най-бързото темпо от 1997 г. насам.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:06 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още