Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

За 10 години продаващите онлайн стоки български фирми се удвояват

През 2021 г. 51,9% от компаниите имат собствен уебсайт

За 10 години продаващите онлайн стоки български фирми се удвояват

Снимка: Samyukta Lakshmi/Bloomberg

За десетгодишен период относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил близо два пъти, съобщи НСИ.

През 2021 г. 96,1% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет. С фиксирана интернет връзка разполагат 85,7% от предприятията, като при 39,8% максималната скорост за сваляне на данни е по-висока от 100 Mbps. Близо две трети (63,4%) от предприятията с 250 и повече заети лица разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps.

През 2021 г. 58,4% от компаниите предоставят на служителите си преносими устройства, даващи възможност за мобилна интернет връзка чрез мобилните телефонни мрежи, което е с 5,5 пр. пункта повече в сравнение с предходната година. 

Още по темата

Относителният дял на служителите в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 36,8%, а 17,6% използват преносими устройства с мобилна интернет връзка за служебни цели.

През 2021 г. 51,9% от предприятията разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при фирмите с 250 и повече заети лица – 87,7%.

На сайтовете си фирмите основно предоставят: информация за стоки и услуги – 77,2%; връзка към профила в социална медия - 35%; възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки и услуги – 24,1%; проследяване или проверка на статуса на направените поръчки – 14,9%.

Относителен дял на предприятията, които предоставят на служителите си преносими устройства
с мобилна интернет връзка, НСИ:

Социални медии

През 2021 г. 38,9% от компаниите използват социални медии, като относителният им дял се е повишил с 5,1 процентни пункта спрямо 2019 г. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Xing, Yammer и др.), в които 37,9% от предприятията поддържат свой профил, следвани от уебсайтовете за споделяне на мултимедия (YouTube, Instagram, Flickr, SlideShare, Pinterest, Snapchat и др.) - 11,9%.

Компютърни услуги в облак

През 2021 г. 12,8% от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия с повече от 250 заети лица (44,6%).

Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са електронна поща – 79,7%; съхранение на файлове – 67,7%; офис софтуер – 60,2%.

През 2021 г. 15% от предприятията използват различни видове взаимносвързани устройства или системи от типа интернет на нещата с цел оптимизация на бизнеса.

Електронна търговия

През предходната 2020 г. 11,8% от предприятията продават стоки и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 6,2% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 8,4%, а на използващите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като eBay, Booking.com, Amazon, Alibaba, eMAG и др. - 4,4%. Електронни продажби чрез съобщения от тип EDI извършват 2% от предприятията.

От предприятията, които осъществяват уебпродажби, 97,2% продават стоки и услуги на клиенти от България, 32,5% на клиенти от държави членки на ЕС, а 21,4% имат клиенти от други държави.

За десетгодишен период относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил близо два пъти.

Дял на фирмите, които продават онлайн стоки и услуги, по големина на предприятията, НСИ:

Влияние на COVID-19

Пандемията от COVID-19 постави сериозни предизвикателства пред бизнеса и наложи предприемането на мерки за повишаване на гъвкавостта на работния процес. През предходната 2020 г. в предприятията са настъпили следните промени по отношение на отдалечения достъп: при 17,2% са се увеличили заетите лица, които имат отдалечен достъп до служебната електронна поща; - при 14,7% са се увеличили служителите, които имат отдалечен достъп до ИКТ системите на предприятието (различни от електронна поща); а при 23,3% се провеждат повече отдалечени работни срещи.

При по-голямата част от предприятията тези промени са предизвикани изцяло от пандемията от COVID-19.

По статията работиха: Надежда Бочева, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Web
Путин обеща да засили IT сигурността на Русия