IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бумът на плочите и капанът на недостига на производството

Музикалните плочи преживяват ренесанса си, но фабриките не могат да отговорят на търсенето

12:41 | 26.12.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Скокът в търсенето на плочи на стари рок банди и на комерсиални изпълнители като Ед Шийрън отлага пускането на нови албуми на винил от независимите звукозаписни компании във Великобритания. Всичко това се случва в момент, в който продажбите на плочи достигнаха 25-годишен връх, пише The Independent.

Независимите лейбъли вече се нуждаят от няколко месеца, а не от няколко седмици, за да пуснат нов албум, тъй като малкото останали фабрики за плочи не успяват да се справят с поръчките.

"Правим албуми в продължение на 20 години и времето за производство на плоча се е увеличило от три седмици до три месеца“, твърди Джералд Шорд, основател на Jazzman Records. По думите му повечето звукозаписни компании във Великобритания използват фабрики в Европа в момента, а те от своя страна не могат да се справят с търсенето. „Те работят 24/7“.

Джони Трънк, основател на Trunk Records е на същото мнение.

„Никога не съм виждал нещо подобно – като златна треска е и води до забавяния. Ако един завод за плочи получи поръчка от голяма звукозаписна компания за, да кажем, 20 хил. плочи на Dire Straits, тогава фабриката трябва да намали производството за по-малките лейбъли и да се заеме с по-голямата поръчка“, коментира той.

След като музикалните фенове отново се влюбиха в грамофоните, винилите преживяха ренесанс, а продажбите им скочиха с 37,6% през първата половина на 2017 г. до 36,3 млн. паунда. Британската звукозаписна индустрия (BPI) прогнозира, че над 4 млн. плочи ще бъдат продадени тази година. Това е най-голямата бройка, откакто се събират данни от началото на 1990 г. Над 1 млн. плочи ще бъдат продадени само този месец, след като грамофоните и плочите отново са силно застъпени в коледните списъци с подаръци.

На база исторически данни за продажбите компанията за продажби на музика HMV смята, че 2017 г. ще отчете най-големи данни за продажбите на плочи от края на 80-те години, когато Майкъл Джексън, Simpy Red и Кайли Миноуг оглавяваха класациите.

Проблемът е, че липсват достатъчно фабрики за плочи, тъй като много от тях затвориха врати през 90-те години и в началото на новия век, когато продажбите на плочи изглеждаха обречени. През 2007 г. само 200 хил. плочи бяха продадени.

Повечето плочи за големите и за независимите звукозаписни компании в Европа се правят само от две фабрики – в Чехия и Холандия. Те са с общ капацитет от над 100 хил. бройки дневно, но това не е достатъчно, за да задоволи глада на пазара.

На фона на нарастващата увереност, че плочите ще продължат възхода си, докато продажбите на дискове продължават да спадат, компании инвестират в нови фабрики. Японското звено на Sony Music ще започне да произвежда собствени плочи, за да се справи с голямото търсене на вътрешния ѝ пазар. Dublin Vinyl пък ще произвежда по 100 хил. плочи месечно, когато ирландската ѝ фабрика заработи с пълни сили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:27 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още