IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Филмовата индустрия се нуждае от Кан заради сделките, не заради блясъка

Организаторите са подложени на силен натиск да спазят обещанието си за провеждане на фестивала през юли

13:24 | 25.04.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Това може да е най-бляскавото кино събитие в света, но случващото се зад кулисите на филмовия фестивал в Кан е от по-голямо значение, пише Bloomberg.

Ритуалите на червения килим и битката за 18-каратовата статуетка „Златна палма“ са маловажно събитие за повечето от 40-те хиляди делегати, които обикновено се събират в средиземноморския град. Те са там, за да правят сериозен бизнес – да финализират сделки за дистрибуция между прожекциите и да убеждават комисари да подписват чекове, които запазват живо филмовото производство.

Затова организаторите са подложени на силен натиск да спазят обещанието си да проведат събитието през юли, въпреки че страната домакин Франция се бори с нов ръст на случаите на коронавирус, а смъртните случаи растат след проблемното начало на ваксинационната кампания в страната.

Инвестициите във филми във Франция са се сринали с 30% миналата година, а представители на индустрията разкритикуваха остро правителството, че е оставило киносалоните затворени, докато на магазините беше разрешено да отворят отново. Заради затварянията Ерик Лажес, главен изпълнителен директор на дистрибуционната компания Pyramide Films, има над 300 заглавия, които си остават негледани на рафта.

Последният пълен фестивал в Кан се проведе през май 2019 г. и Лажес има сега 12 филма, които очакват да бъдат включени в програмата. Той казва, че е по-вероятно да сключи сделки за арт филмите, в които е специализиран, ако се среща с хора лице в лице. Колкото повече чака, толкова по-трудно става да ги продаде.

„Когато имате стари филми, които не могат да бъдат пуснати, става сложно. Трудно е за режисьорите, някои от които чакат повече от една година“, казва Лажес.

Организаторите на фестивала провеждат виртуални прожекции две седмици преди основното събитие, за да помогнат на индустрията да постигне някои начални сделки. „Правим всичко възможно да сме гъвкави, защото разбираме, че хората може да не успеят да вземат решение до датите през юли“, коментира изпълнителният директор на отдел „Пазар“ Жером Пайлар.

Истинският фестивал продължава да е от жизненоважно значение за Пол Рид, мениджър по придобиванията в Picturehouse Entertainment, притежавана от втората по големина верига киносалони в света Cineworld. Когато екипът на Picturehouse избрал филма на Малгожата Шумовска „Никога повече сняг“ на кинофестивала във Венеция миналия септември, една от причините била, че могли да отидат там лично.

„Физическите фестивали носят точно това на масата – вълнуващи филми и пълни, подходящи условия, в които да се вземе решение за поемане на рискове по дръзка нова работа“, казва Рид.

Ветеранът в индустрията Даниел Батсек, директор на Film4, успял да продаде дебютния филм на Ребека Хол Passing – с участието на Теса Томпсън и Рут Нега, на Netflix по време на виртуалния филмов фестивал Sundance тази година. Но според Батсек онлайн пазарите не успяват да уловят атмосферата и споделения опит и затрудняват търсенето на нововъзникващи таланти.

„Копнея за връщането на фестивалите лице в лице и най-вече на Кан заради спектакъла и профила, който той създава за филмите и филмовото производство в света“, отбелязва Батсек.

Ваксинационен център

Кинофестивалът в Кан се провежда с различни прекъсвания от 1939 г., когато е създаден като конкурент на фестивала във Венеция, който се превръща в инструмент на фашистката и нацистката пропаганда. Днес той привлича над 120 хил. посетители в средиземноморския град със 74 хил. души население, включително 13 хил. продуценти, режисьори и дистрибутори и 4500 журналисти, превръщайки го в едно от най-големите медийни събития в света след Олимпийските игри.

Събитието, което помогна за началото на кариерите на Куентин Тарантино и Стивън Содърбърг, не е изгубило значението си в ерата на Netflix. Преди началото на снимките на епичната криминална драма на Мартин Скорсезе „Ирландецът“ STX получи правата за разпространение за 50 млн. долара по време на плажно парти в Кан след ожесточено наддаване, съобщи Hollywood Reporter. В крайна сметка филмът се озова при Netflix и си осигури десет номинации за Оскар. Филмът на Понг-Чун-Хо „Паразит“ спечели „Златна палма“ през 2019 г., а филмът постигна успех сред критиката и приходи от над 250 млн. долара в бокс офиса. По-късно той стана първият неанглоезичен филм, който печели Оскар за най-добър филм.

В момента Фестивалният дворец и конгрес е приютил ваксинационен център срещу COVID, след като миналата година се превърна в приют за бездомни по време на пандемията.

Пайлар казва, че тазгодишният фестивал ще изисква носенето на маска и социална дистанция. Не е ясно кога ще се възстанови нормалният живот, тъй като страната е в нова блокада и правителството се стреми към предпазливо, постепенно смекчаване на ограниченията. То планира да вдигне ограниченията върху пътуванията в страната на 3 май и да отвори отново някои тераси на кафенета и ресторанти от средата на май, но не планира отмяна на полицейския час в 19 ч.

Базираният в Лос Анджелис адвокат в областта на развлекателната индустрия Питър Кауфман казва, че Кан трябва да бъде отменен тази година, а индустрията може да управлява бизнеса си онлайн засега.

„Мисля, че Южна Франция през юли 2021 г. е морално безотговорно нещо. Това създава безпокойство, което не е необходимо“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:07 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още