Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Zoom

Гърция се нуждае от икономи, за да привлича заможни туристи

За момента посетителите с дълбоки джобове са само 2% от общия брой на туристите в южната ни съседка

Гърция се нуждае от икономи, за да привлича заможни туристи

Снимка: Архив Ройтерс

Атинската ривиера, която се намира само на 20 минути от Акропола и от оживения център на гръцката столица, трябваше да привлича богати хора от цял свят, но това не се случи.

70-километровата брегова линия със светлосините й води, романтични залези и красиви гледки към Сароническия залив разполага само с няколко луксозни хотела и дори те имат проблеми с намирането на обучен персонал, който да задоволява прищевките на заможните посетители. Неизненадващо туристите с дълбоки джобове избягват Атинската ривиера, превръщайки я в пропусната възможност за страната, която разчита на хотелиерската и ресторантьорската индустрия за 20% от брутния си вътрешен продукт.

„В Гърция няма образователни програми за обучаване на хора за работа като икономи в луксозни вили, които да се занимават с таласотерапия (лечение посредством морска вода – бел. ред.) или да работят на борда на яхти. Това е нещо, което заможните туристи търсят“, казва Ксара Ковуси, директор на държавното училище по туризъм в Анависос, южно от Атина.

Не помага и фактът, че гърците пренебрегват подобна работа, въпреки че туризмът пряко или непряко осигурява прехраната на около 3,8 млн. души или на над една трета от населението на средиземноморската страна. Въпреки безработицата от 18%, която е най-високата в еврозоната, намирането на квалифицирани кадри за хотелиерската и ресторантьорската индустрия остава предизвикателство.

„Гръцкото общество все още гледа на туризма като на втора категория заетост“, казва Ковуси и допълва, че в училището й се обучават само около 450 ученици. То подготвя възпитаниците си за всички видове работа, включително майстор готвачи, домашни помощници, бармани, рецепционисти и сервитьори.

Още по темата
Ограниченият брой служители и липсата на адекватни инвестиции не позволяват на туристическия сектор да се възползва напълно от природните предимства като слънце и пясък на страната с 6 хил. острова в Егейско и Йонийско море. Справянето с тези проблеми ще е от голямо значение в момент, когато Гърция опитва да се измъкне от десетилетната финансова криза, която сви икономиката й с една четвърт, а в разгара й безработицата достигна 27% от населението в трудоспособна възраст.

Гърция е на 18-то място в света сред страните с най-голям ръст на разходите на чуждестранни посетители през последните седем години, като изостава от Испания (5-о място), Турция (9-о място), Португалия (11-о място) и Италия (12-о място), сочат данни на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC). Миналата година Гърция е приела 30 млн. посетители, което е скок с 11% спрямо предходната година. Приходите от туризъм са нараснали с 12% до 16 млрд. евро (18,1 млрд. долара), показват данните на Гръцката конфедерация по туризъм.

Инвестициите на Гърция в индустрията се увеличават по-бавно в сравнение с глобалните й конкуренти - само с 3,6% през 2018 г. Това поставя страната на 120-то място в класация със 185 страни, показват данните на WTTC.

Туристическата индустрия в Гърция ще се нуждае от инвестиции от около 5 до 6 млрд. евро в следващите четири-пет години, казва Стелиос Куцивитис, главен изпълнителен директор на Astir Palace Vouliagmeni, която оперира хотел Four Seasons Astir Palace в Атина. Големите проекти могат да донесат значителен приток на чуждестранни инвестиции, а повишаването на дела на заможните туристи от едва 2% в момента на 5% може да удвои приходите на страната от сектора, допълва той.

От 50 години Astir Palace Vouliagmeni обслужва заможни туристи в Гърция, сред които са бившият американски президент Джими Картър, певецът Франк Синатра и корабният магнат Аристотел Онасис. През 2016 г. той беше придобит от Jermyn Street Real Estate Fund IV, който е собственост на държавния инвестиционен фонд на Кувейт и Абу Даби, турската компания Dogus Group и други.

„От значение е качеството, а не количеството“, смята Милтос Камбуридис, основател и главен изпълнителен директор на Dolphin Capital Partners, съсредоточена върху строителството на луксозни курорти предимно в Средиземноморието. Гърция трябва да привлича чуждестранни луксозни брандове, “тъй като директната или индиректната реклама, която те правят на страната, е по-добра от всичко останало“, казва Камбуридис.

Dolphin е изградила два луксозни курорта в Гърция – Amanzoe и Nikki Beach Resort & Spa в Пелопонес, и тази година строи още два - One&Only Kea Island и Kilada Hills Golf Resort. Общата инвестиция в двата проекта е около 750 млн. евро.

Луксозните марки „имат много лоялни последователи сред най-богатите туристи в света – американците. Виждаме голяма разлика във вида клиенти, които привличаме“, казва Димитри Дж. Хандрис, консултант в Chandris Group of Hotels, която през 2018 г. изгради Athens Marriott Hotel на Атинската ривиера.

Очаква се развитието на големи проекти на Атинската ривиера да промени бреговата ивица и да привлече чуждестранни хотелски брандове. Проектът  Hellinikon (за строителство върху терена на изоставеното международно летище край Атина – бел. ред.) е блокиран, откакто теренът, който е два пъти по-голям от Сентрал парк в Ню Йорк, беше продаден на гръцката инфраструктурна компания Lamda Development през 2014 г. Очаква се строителството да започне, след като правителството избере оператор на казино в района.

Новите инвестиции ще стимулират търсенето на квалифицирани служители. Заможните туристи често задават изисквания в последната минута, като осигуряване на телохранители, шофьори, камериерки, икономи, лимузини, луксозни коли, хеликоптери и яхти, за да разглеждат гръцките острови, казва Апостолос Геладарис, мениджър в Royal Myconian Hotel & Thalasso Spa Center, един от десетте луксозни хотела на бранда Myconian Collection на остров Миконос.

„Въпреки че представата на клиента за хотела се определя от портиера, камериерката или бармана, икономът е директната връзка, даваща информация за желанията на клиента и незабавното им задоволяване чрез практичен подход“, отбелязва Геладарис.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Zoom
Сладоледът трябва да е био, убедена е Савина Николова