Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Zoom

Lam'on - българската следа в плана за по-зелено бъдеще

Екипът ще се бори на финала на Chivas Venture в Амстердам

Lam'on - българската следа в плана за по-зелено бъдеще

Снимка: Chivas Venture

„Райската градина вече я няма. Променихме света толкова много, че според учените сме в нова геоложка епоха: Антропоцен, Ерата на човеците”, коментира прочутият естественик Дейвид Атънбъро на сцената на Световния икономически форум в Давос тази година. „Можем да създадем свят с чист въздух и вода, неограничена енергия и рибни запаси, които да ни крепят добре в бъдеще. Но за да го постигнем, се нуждаем от план”.

Именно една случайно хрумнала идея се превръща в добре подготвен план, а по-късно и в компания, която ще представи България на световния конкурс Chivas Venture, който подкрепя социални организации, опитващи се да променят света към по-добро.

Зад българския зелен проект, наречен Lam’on, стоят Гергана Станчева, Анджела Иванова и д-р Филип Ублеков - трима млади ентусиасти, които искат да направят революция в печатната индустрия. Те предлагат нов продукт - биоразградимо компостируемо фолио, което да се ползва по същия начин, по който и пластмасовото. Разликата е в това, че тяхното предложение не вреди по никакъв начин на околната среда.

Началото

Идеята идва от Гергана и Анджела, благодарение на друг техен съвместен проект - искат да създадат книжка, която е подходяща за компостиране.

„Решихме, че ще вземем една ролка биоразградимо компостируемо фолио, което да ползваме в центъра, в който Анджела работеше. Оказа се, че такова нещо в България няма. Няма и в Европа. Поръчахме мостри от Тайван, които се оказаха без лепилен слой и не работеха изобщо като фолио”, коментира Гергана, която е илюстратор и дизайнер.

Още по темата

Така двете стигат до проблем, който се нуждае от решение. Не след дълго чуват за глобалното състезание за зелени бизнес идеи ClimateLaunchpad на Climate-KIC. „То е за много зелени идеи, насочени към спирането на климатичните промени, и решихме да се включим, за да направим фолиото, което ни беше необходимо”, допълва Гергана.

В крайна сметка акселеаторската програма им носи 15 хил. евро, още когато проектът е на етап идея, но това се оказва добър старт. „Помогнаха ни в много ключов момент”, категорична е Гергана.

Пътят към зеленото бъдеще се оказва трънлив. За целите на разработката на фолиото Анджела и Гергана се обръщат към академичните среди. „Видяхме много скептични погледи и пренебрежение”, твърди Анджела, която е фотограф и се занимава също с предпечат. Основното предизвикателство е намирането на човек, който да им помогне да създадат фолиото, след като мнозина не са склонни да повярват в идеята. Решение все пак се намира.

„Започнахме в края на 2017 г. В началото се намерихме с доц. д-р Даринка Христова от БАН, която започна да ни отговаря на въпроси и да ни снабдява с литература. Благодарение на това се спряхме на основния материал, който искаме да използваме - полимлечна киселина. През пролетта на 2018 г. открихме д-р Филип Ублеков, който е третият член на екипа ни, с чиято помощ разработихме самото фолио и лепилния слой, който е основната иновация в продукта”.

Реализацията

Биоразградимото фолио на Lam’on вече е факт, а екипът е подал патентна заявка. Прототипната фаза е завършена. Проектът е навлязъл в пилотната си фаза, а печатниците у нас вече откликват добре на идеята.

„Отношението им е изключително позитивно, защото са в крак с новите тенденции. Масово искат да работят в по-добри условия и с по-зелени консумативи”, твърди Гергана.

Част от причината за положителните реакции е пазарната стратегия на Lam’on. Фолиото на компанията се предлага в същия ценови диапазон, като пластмасовото.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Zoom
Александър Рикар: С Chivas Venture заставаме зад нещо, което има цел