IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Творба на Банкси - по-скъпа от Пикасо

Посредствени и несигурни кандидати доминират при търговете за модерно и съвременно изкуство в Лондон и Париж

13:38 | 23.10.20 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Jonathan Brady/PA Wire/dpa</em></p>

Снимка: Jonathan Brady/PA Wire/dpa

Ако някой беше предсказал преди няколко години, че картина на Банкси, копираща идиличната картина на езерото с лилиите от живописните градини на Клод Моне в Живерни, ще бъде по-скъпа от портрет на Пабло Пикасо, щяха да му се присмеят. И все пак точно това се случи на търговете на Sotheby’s в Париж, където се наддаваше за модернизъм, както и в Лондон на последващите търгове за съвременно изкуство, пише Handelsblatt. 

Портретът “Човешка глава” на Пикасо беше заглавната партида на търга Modernités, който беше посветен на класическия европейски модернизъм. Той бе продаден за 4,4 милиона евро - в по-ниската предварителна оценка и все пак се превърна в най-скъпия лот от търга. Прогнозата беше за цена от четири до шест милиона евро.

В непосредствено след това проведения лондонски търг шестима кандидати наддаваха бясно в продължение на девет минути за картината на британския уличен художник Банкси „Покажи ми Моне”.  Предварителната оценка на творбата от 2005 г. варираше между 4 и 6 милиона паунда по данни на аукционната къща Sotheby’s. В крайна сметка обаче творбата бе продадена за 7,5 млн. паунда на клиент на Пати Уон,  председател на дивизията за Азия на Sotheby’s. 

Азиатският интерес е значителен. Дали обаче заради импресионизма?  

Интересът на клиентите намеква за промяна. Ако досега се купуваха висококачествените и безопасни (като инвестиция) имена, на търговете тази седмица интересът към тях е ограничен. Търгът Modernités в Париж, с общ резултат от 23,8 милиона евро, беше малко над долната оценка от 21,5 милиона евро.

Несигурността на пазара по отношение на изкуството в средния сегмент от около един милион евро се разчиташе и от факта, че четири лота бяха изтеглени поради липса на интерес. Още седем останаха непродадени. Картината на Хайнрих Кампендок „20 минути преди 1 часа“ от неговия разцвет през 1922 г. също бе оттеглена, както и платното на Пол Клее „Фигурка: Клайнер Фюртюфел“ от 1927 година. 

Абстрактният градски пейзаж на Клее „Вили (потъващи) и бараки (издигащи се)“ от 1923 г. се справи по-добре. Той генерира 1,3 млн. евро при приблизителна оценка от 800 000 до 1,2 млн. евро.

В „Покажи ми Моне“ Банкси използва масло върху платно, за да пресъздаде прочутата спокойна и зелена картина на френския импресионист Клод Моне с дървения мост край любимото му езеро с лилии в градината в имението му в Живерни. Така с „Покажи ми Моне“ той прави препратка към творбата му – „Японски мост“, с тази разлика, че при Банкси природната идилия, запечатана някога от френския майстор, се оказва място за изхвърляне на предмети. 

На картината на мистериозния британски художник под моста има изхвърлени колички за пазаруване и оранжев конус за регулиране на уличния трафик.

Това не е рекордна сума за произведение на майстора на уличното изкуство. На 3 октомври миналата година картина на Банкси, осмиваща парламента на Обединеното кралство, бе продадена за 12 милиона долара по тогавашния курс. Художникът все още успява да пази в тайна своята самоличност – на никого, освен на най-близките му помощници, не е известно как изглежда и как всъщност се казва.  

На търга на аукционната къща бяха продадени и картините на германския художник Герхард Рихтер – „Арнолд“ за 1,5 млн. долара, и „Абстрактно изображение“ за 6,7 млн. долара. Нов собственик намери и картината на американеца Жан-Мишел Баския „Малък успех“ срещу 2,9 млн. долара.

Sotheby’s отчита 83% дял на реализираните продажби от общо планираните и набра 47,8 млн. паунда. Phillips е продал 95 процента от търга си за 20-ти век и съвременно изкуство предишната вечер, като е генерирал приходи за 26,3 млн. британски лири. Тук една трета от 38-те предложени лота е от последните десет години.

Младите художници са тези, които привличат интереса и чиито оценки често се удвояват или утрояват. Въпреки че интересът към художници с африкански корени се дължи отчасти на спекулации, той може също така да отразява умората от артисти, които се търгуват отново и отново.

Има промяна в нагласата на купувачите, а с това - и на вкуса им. Германската специалистка по Sotheby’s Бастиен Лойте подчертава, че в Sotheby’s 23 на сто от оферентите и купувачите са на възраст под 40 години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:04 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още