Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Близо 60-70% от стоките в хипермаркетите са от български доставчици

За десет години навлизането на търговските вериги увеличава заетостта на търговията на дребно с 12%, показва проучване на Института за пазарна икономика

Близо 60-70% от стоките в хипермаркетите са от български доставчици

Снимка: Архив, Ройтерс

Стоките от български доставчици съставляват приблизително 60-70% от общия обем на изделията, продавани в магазините на търговските вериги.

Това е един от изводите в изследването "Видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България: факти срещу митове" на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Още по темата

Принос

Търговските вериги извършват сериозни инвестиции в страната - към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са 2,6 млрд. лева, или 5,8% от общите ПЧИ с натрупване към този момент, сочи проучването, предоставено на Investor.bg.

В него се посочва, че един от митовете около модерните търговски формати е този за масовите фалити на малки магазини и загуба на работни места.

Статистиката показва, че между 2005 г. и 2015 г. заетите в търговията на дребно нарастват с около 12%. Този ръст показва, че навлизането на модерните търговски формати на практика води до нетно увеличение на заетостта в сектора, коментират от ИПИ.

В института посочват и факт, който разбива друг мит, че навлизането на модерната търговия изтласква традиционните търговци от пазара. Фирмите с над 250 заети държат едва 26% от търговията на дребно, пише в анализа на ИПИ. 

От института анализират и друг факт, според който търговските вериги предлагат чувствително по-високи заплати на своите служители в сравнение със заетите в малките фирми.

Средната брутна месечна заплата в супермаркетите през 2015 г. е била 976 лева, или над два пъти по-висока от тази в най-малките предприятия с до девет заети (449 лева), констатират експертите на института.

Според тях трудът в най-големите фирми в сектора е и много по-производителен. За пример от ИПИ дават средната годишна добавена стойност на един служител в хипермаркетите – 22,2 хил. лева, докато при малките фирми тя е едва 5,1 хил. лева.

                                     Десетте най-големи търговски вериги за храни в България, 2015 г.

Източник: Euromonitor, Капитал, данните за приходите са превалутирани от щатски долари по среден курс
за 2016 г. от 1,76 лева за долар. *Данните в скоби са за 2014 г.

В ИПИ са категорични, че модерната търговия влияе положително за изсветляване на икономиката, защото големите  търговски вериги помагат за повишаването на събираемостта на данъците, деклариране на сделките с бързооборотни стоки и спазване на трудовото и осигурителното право.

В изследването се посочва, че през 2015 г. търговските вериги са внесли ДДС на стойност около 1,4 млрд. лева и данъци върху труда на стойност около 170 млн. лева.

                                           Приходи на топ 10 търговски вериги за храни в България, милиони левове

Източник: Euromonitor, цитирани в Retail Market Update 2016, USDA Foreign agricultural service

Повечето модерни търговски формати изграждат дългосрочни отношения с местни доставчици - фермери, млеко- и месопреработватели и др., като им помагат да внедрят европейски и международни стандарти и да излязат на външния пазар. По този начин положителните ефекти върху българските производители от работата им с модерните търговски формати се простират далеч отвъд пласмента - съкращаване на веригите на предлагане чрез елиминиране на прекупвачите, повишаване на конкурентоспособността, въвеждане на високи стандарти за качество и директни инвестиции в производство, е друг извод, който се налага в анализа на ИПИ.

Разпределение на пазара на дребно, %

Източник: GfK, European Retail in 2016

Търговските вериги влияят на социалната среда в страната. Част от тях предлагат курсове и специализации и участват в пилотни програми за дуално образование. От значение е и обвързването им с различни каузи - от опазването на околната среда и културното наследство, през различни програми за дарителство до финансиране на инициативи на гражданското общество, се отбелязва в проучването.


Последни новини

Коментари (15)

   1| 2    
0
 
1
 
15
nobel до: bkbelchev
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
За кварталните магазини съм напълно съгласен. Особено фирмените квартални магазини предлагат качество много по-добро от това на големите вериги. Имам предвид Лесидрен, Вършец и други подобни. В "големите вериги" не съм стъпвал от години.
0
 
2
 
14
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
От 2-3 години забелязвам, че в кварталните магазини започна да се намира читава стока. Явно заради конкуренцията започнаха да си подбират доставчиците
1
 
1
 
13
zelka007 до: nobel
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
хммм... съмнявам се въобще някой да е производител, та ти чак на храна :) ... дори имам съмнение, че са имали вземане даване с търговска верига от тези в графиката :))) ... ама що да не поплюем малко на чужд гръб пък, хем лайкчета хем приказка ще става...
0
 
2
 
12
daller до: sdar
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Точно казано. Аз съм от Хасково и редовно ходим на пазар в Одрин. Като цени, има и по-ниски, има и по-високи, като по-високите са за стоки с качество което у нас рядко се среща. Такива боклуци като нашенските почти не се намират, явно там не вървят. Като цяло обаче цените са на ниво по-ниско от тукашното, може би заради ДДС-то им от 8% за храните, а не 20% като нашето. И така всеки месец се прескача на пазар, комшиите също го правят. Минус е 5-те лева който ги събират на връщане в БГ-то за гумите на автомобилите, явно е някаква хранилка на ГЕРБ.
2
 
1
 
11
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Очевидно от коментиралите до сега нито един не е производител на храни. Чудя се в тоя форум дали има поне един такъв. Или всички са само специалисти и разбирачи.

Още от Бюджет и финанси
Възможно е догодина да има промяна в законодателството за регистрацията по ДДС