IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Средиземноморските пазари са "гладни" за франчайз

Използването на утвърдени международни брандове, доказани успешни бизнес модели и сравнително ниски инвестиции са в основата на бизнес сектора

08:08 | 17.05.17 г.
<p>
	Първият Средиземноморски франчайз панаир представи нови възможности за бизнес в региона. <em>Снимка: Investor Media Group</em></p>
<p>
	&nbsp;</p>

Първият Средиземноморски франчайз панаир представи нови възможности за бизнес в региона. Снимка: Investor Media Group

 

Българските предприемачи да инвестират, да използват възможностите за експанзия във франчайза - един от най-активно развиващите се бизнеси в момента, и да навлязат в разрастващ се пазар с голям потенциал, какъвто предлага Източното Средиземноморие. Тази препоръка отправиха към българския бизнес чрез Investor.bg известни международни експерти и представители на бизнес сдружения от региона по време на Първия Средиземноморски франчайз панаир, който се проведе в Никозия в края на април.

Над 30 изложители от Кипър, Гърция и страните от Източното Средиземноморие, франчайзодатели и франчайзополучатели, от различни търговски сектори – ресторантьорство, кетъринг, търговия, образование, услуги, приеха поканата и домакинството на Търговско-промишлената палата на кипърската столица.

Организираният от нея първи по рода си регионален бизнес форум за франчайз даде възможност на изложителите да представят опита си от развитието на този бизнес, а на интересуващите се компании и предприемачи - да се срещнат с успешни местни и международни франчайз практики, да получат на място консултации и практически съвети от водещи международни експерти, да потърсят партньорства в други страни. На бизнес срещи и семинари бяха обсъждани различни въпроси на франчайз индустрията, маркетинга, брандовете и възможностите за инвестиции в региона.

Очаквана и търсена експанзия

“През последните 2 години се забелязва тенденция за увеличаване на новите франчайзи в Кипър. Почти всеки ден нови международни марки идват на пазара на острова и се развиват от франчайзополучатели, а също така местни брандове, създадени от кипърски предприемачи, търсят възможности за развитие извън страната. Но все още на пазарите в Кипър и съседните ни страни има място за подобрение, за нови бизнес концепции. Затова преценихме, че сега е добър момент да организираме този панаир и да срещнем заинтересованите партньори”, представи пред Investor.bg идеята за бизнес форума Теодорос Крингу, член на борда на Търговско-промишлената палата на Никозия, мастър франчайз за Кипър на канадската верига за кафе Presse Café.

“Страните в Източното Средиземноморие и Близкия изток са “гладни” за международни франчайз брандове. Като цяло този регион се развива ускорено и предлага огромни възможности за бизнес. Нямаше да съм тук, на този форум, ако не вярвах в това”, коментира за Investor.bg адвокат Стефан Тийздейл, водещ международен специалист по франчайз право, работил по разрастването на франчайз пазарите в Канада, САЩ, Европа, арабските страни, който бе един от основните лектори на панаира в Никозия.

Общата неблагоприятна икономическа ситуация, отсъствието на добра законова база и липсата на различни финансови инструменти за подкрепа за франчайз компаниите са причина балканският пазар за франчайз – в Гърция, България, Сърбия, Румъния, да нараства с много слаби темпове, бе оценката, която даде пред Investor.bg един от най-големите франчайз специалисти в Балканския регион - Панайотис Русопулос, основател  и управляващ директор на базираната в Атина специализирана консултантска фирма “The Franchise CO”.

Създадена преди точно 20 години, досега тя е участвала в изпълнението на над 280 проекта за развитие на търговията на дребно и на франчайза в Гърция и съседните й страни. В същото време обаче Русопулос подчерта, че регионът на Балканите и Източното Средиземноморие “има голям потенциал за развитие на франчайза, при това не само в хранителния сектор, който засега е основен в Гърция и България. По-важна и по-предизвикателна сфера за франчайз, в която може да навлязат и българските предприемачи, са услугите - ИТ-услуги, здравни и уелнес, в образованието”.

Като обещаващи определи регионалните перспективи за франчайз – както за навлизане на франчайзодатели, така и за получаващите от тях правата, д-р Халид Ал-Шарфа, председател на Франчайз асоциацията на страните от Близкия изток и Северна Африка /Middle East & North Africa Franchise Association, MENAFA/. Ръководената от него бизнес организация е единствената в региона във франчайз сектора, като обединява франчайзодатели и франчайзополучатели от около 20 страни от региона и представлява около 80 брандове.

“Франчайз секторът в страните от Близкия изток и Северна Африка е от порадъка на 30 млрд. долара и расте с темп от 27% на годишна база. В региона има много добри брандове, с потенциал и конкурентни предимства. Благоприятната данъчна среда и високият икономически растеж на страните стимулират развитието на франчайз индустрията и насърчават нейната експанзия в регионален и световен мащаб”, посочи д-р Халид Ал-Шарфа пред Investor.bg.

Предимства и капани

Франчайзът като избор за бизнес е ефективна стратегия, защото едновременно дава мощен брандинг, разпознаваемост на марката, доказал се на пазара продукт, реалистична инвестиция и бърза възвръщаемост на капитала, персонална система за обучение и управление на търговския обект, предлагани от компанията-майка, и всичко това може да доведе до значително развитие и икономически просперитет. Тези конкурентни предимства на бизнес модела бяха широко коментирани по време на срещите на изложението в Никозия.

Най-важното, което трябва да знае всеки бизнесмен, желаещ да работи в сферата на франчайза, е да започне да разбира бизнес модела на франчайза, е основната препоръка на канадския адвокат Стефан Тийздейл. "Франчайзът е чудесен начин за предприемача да прави пари и да постигне успех, като работи много упорито за него. Предимството е, че той има разработена утвърдена бизнес концепция, нуждае се от сравнително по-малко инвестиции и знае предварително какво трябва да постигне, какъв ще бъде крайният резултат от инвестицията, което невинаги е ясно, когато започва свой самостоятелен бизнес”, посочи правният консултант.

Капанът на франчайза, който много често не се отчита от предприемачите, е, че не всеки с бизнес може да бъде добър франчайзодател или добър франчайзополучател, коментира Тийздейл.

“Да бъдеш франчайзодател или франчайзополучател и да управляваш свой собствен бизнес са две съвсем различни неща. За да станеш добър франчайзодател, трябва не само да имаш страхотна бизнес идея, но и да си сигурен, че твоята франчайз концепция е приложима, че тя може да бъде възпроизведена точно по същия начин на друго място от някого друг. Франчайзодателите държат ноу-хауто и те трябва да обучат хората да правят точно същото. За да успеете в това, много важно е да се обградите с добри консултанти - вие имате нужда от добър адвокат, добър счетоводител, добър финансов консултант, добър банкер. А добрият франчайзополучател трябва да открие кой франчайз е най-удачният за него и да бъде смесица от добър предприемач и добър войник, за да следва точно правилата на франчайзодателя”, съветва Стефан Тийдейл.

Предимствата на франчайз го правят изключително удачен за малките и средни предприятия, които чрез получаването на права могат да станат икономически по-стабилни, смята Панайотис Русопулос. Според него най-големият “плюс” за тях е, че те могат да използват разработени бизнес решения от централната коммпания на франчайзодателя, на ниска цена.

“Франчайзополучателите трябва да се опитват да намерят не само добра готова идея, но такава, която да е приложима в техните условия – фактът, че тя е успешна в Германия, не означава, че ще бъде успешна и на техния пазар. Те трябва да бъдат много внимателни и какъв вид франчайз избират – не който смятат за интересен, а който е подходящ за тях в зависимост от опита им”, предупреждава стартиращите бизнесмени шефът на “The Franchise CO”.

За тези, които искат да предоставят права за бизнес, най-важното е да организират своята концепция така, че не само да заинтересоват франчайзополучателите, но и да ги подкрепят след това.

“Голям процент от новите франчайзи са неуспешни, защото не са добре подготвени като мрежи – франчайзодателите се опитват да продадат бизнес, а не да създадат строга организация и да подкрепят получателите на правата”, показва опитът на Панайотис Русопулос. Франчайзът трябва да срещне много добре мотивирани и гъвкави хора, обобщава той.

Бизнес изложението бе и една от стъпките към учредяване на Кипърска франчайз асоциация, съобщи за предстоящото й създаване пред Investor.bg Теодорос Крингу от борда на Търговско-промишлената палата на Никозия. Той увери, че както палатата, така и бъдещата асоциация ще окажат цялата необходима подкрепа на българските предприемачи, които желаят да установят свои брандове в Кипър. Информация и съдействие на потенциалните български инвеститори в Източното Средиземноморие обеща да предостави и Франчайз асоциацията на страните от региона MENAFA.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:06 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още