IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Висшите училища ще бъдат финансирани и на регионален принцип

Целта е да се постигне около 60% реализация на завършващите студенти на позиции, изискващи висше образование

18:02 | 09.03.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Министерството на образованието и науката (МОН) ще въведе регионален компонент във финансирането на висшите училища. Целта е да се компенсират специфичните затруднения, които срещат водещите университети извън София заради по-забавеното развитие на регионите. То пък е причина за по-трудната реализация и по-ниските заплати на абсолвентите.

Ангажимент за такава промяна във финансирането на университетите пое министърът на образованието и науката проф. Николай Денков на среща със Съвета на ректорите, съобщават от МОН.

„По този начин, вкарвайки броя на студентите в разумни граници, ще подпомогнем финансово висшите училища да подобрят качеството на обучение. Така ще накараме всички академични ръководства и в страната, и в София, да се фокусират върху това какво става с техните студенти след завършването“, обясни проф. Денков. 

„Целта не е да постигнем 100% реализация на завършилите висше образование, защото това не е възможно. Трябва да постигнем някакви здравословни граници от около 60-70% реализация на завършващите студенти на позиции, изискващи висше образование. За сравнение, в момента този процент е 47“, заяви министърът. 

Той открои три големи проблема в сферата на висшето образование през последните години. Единият е свързан с това, че доскоро държавата субсидираше твърде много студенти. Преди две години те достигнаха до 80% от завършващите ученици. Това е една от причините за снижаване на качеството в някои от направленията и във висшите училища, посочи министърът.

Вторият проблем е свързан с дисбаланса - някои професионални направления приеха твърде много студенти. Проф. Денков даде пример с „Икономика“ и „Администрация и управление“. За сметка на това други направления се оказаха с твърде малък брой студенти, например „Математика“, където учат около 100 младежи в цялата страна.

Третият проблем е свързан с ниската субсидия за един студент, която получават някои от направленията. Сред тях е „Педагогика“, която е приоритетно направление. Въпреки това субсидията за един студент там е под 700 лева.

„С промените в приема, които бяха приложени за първи път миналата година, както и с приема през тази година, ние приключваме процеса на преструктуриране“, посочи министърът.

По неговите думи тази година достигаме до здравословната граница от около 60 на сто субсидирани студенти спрямо завършващия брой ученици. Това ще позволи да се повиши конкуренцията, а оттам и качеството. 

Освободеният финансов ресурс от намаления прием на студентите ще бъде използван, за да се повиши субсидията за един студент в направленията, където тя е най-малка. Тези средства могат да се използват за допълнителни дейности – например учебни фирми, практики, които в момента отсъстват именно поради липса на финансов ресурс.

Проф. Денков обясни, че чрез финансирането МОН ще опита да препрати част от кандидат-студентите към направления, в които има дефицит, като свие субсидирания прием в направленията, в които има голям излишък на студенти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:56 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още