IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Промените в енергийния сектор на европейско ниво продължават

Сега фокусът е върху потребителите, според анализ на ИПИ

17:05 | 05.02.17 г. 5
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Докато в България „реформа” се е превърнала в мръсна дума, то промените в енергийния сектор на европейско ниво продължават, коментира в свой анализ икономистът от Института за пазарна икономика (ИПИ) Калоян Стайков.

Законодателните инициативи за  либерализиране на електроенергийния и газовия сектор започват още през 1996 г. с т. нар първи енергиен пакет, през 2003 г. е приет и втори либерализационен пакет, а третият пакет от законодателни промени е приет през 2007 г. Усилията на Европейския съюз (ЕС) не спират дотук и през 2015 г. се полагат основните и на т. нар. Европейски енергиен съюз.

Усилията за продължаване и задълбочаване на либерализацията на електроенергийния и газовия пазар продължават и в края на 2016 г.

Европейската комисия публикува нов пакет от законодателни промени, озаглавен „Чиста енергия за всички европейци”.

Въпреки че през изминалите 20 години е постигнат значителен напредък по отношение на освобождаването на енергийните пазари, това се отразява по различен начин на отделните потребители. Така например в страните членки са създадени борси за търговия на едро. Постепенно националните борси предприеха обединения с борсите в съседни страни, за да интегрират пазарите си (т.нар. market coupling), което, заедно с повече инвестиции в междусистемна свързаност между страните, води до по-ефективни и ликвидни пазари. 

В резултат на това средните цени на едро на електроенергията в ЕС през 2016 г. са около 30 евро/МВтч в сравнение с между 40 и 60 евро/МВтч през 2010 г. и между 60 и 100 евро/МВтч през 2008 г.

В идеално конкурентни пазари би следвало измененията при цените на едро бързо и в пълен размер да бъдат отразени и при цените на дребно, но опитът на електроенергийния пазар в ЕС опровергава тези очаквания.

Причини не липсват – бариери пред навлизането на пазара, административно регулирани цени, голям дял на данъците и добавките в крайната сметка за електроенергия и др. В резултат на това намалението на цената за електроенергия на домакинствата в периода 2009-2015 г. е в размер на около 15%, докато този спад е над 25% при цените на едро в същия период.

Спадът в цените за електроенергия на домакинствата обаче е компенсиран с ръст при мрежовите такси от около 3,3% годишно. Това е съпътствано и със стръмно увеличение на данъците и добавките, чийто дял в крайната цена се увеличава от 28% през 2008 г. до 38% през 2015 г., което е резултат от политиката за стимулиране на производство на електроенергия от възобновяеми източници и комбинирано производство на топло- и електроенергия, което в България се извършва чрез цена за задължения към обществото.

Тези различия между ефектите върху различните групи потребители са и една от причините за последния законодателен пакет, който цели да постави потребителите и по-конкретно - домакинствата, в центъра на реформата. Той се превръща в естествено продължение на третия енергиен пакет, чийто приоритет бяха пазарите на едро, като заедно с това въвежда корекции в прилагането на други политики на ЕС като борбата с климатичните изменения.

Един пример за преосмислен подход е политиката за стимулиране на определени производства. Виждаме, че сега се препоръчва премахването на предоставяните субсидии за различните технологии. Заедно с това отпада и ангажиментът за постигане на определен дял на енергийно потребление от възобновяеми енергийни източници на всяка страна членка.

В момента целта на ЕС е за постигане на 20% потребление от ВЕИ, а целта на България е 16%.

Основен фокус в новия енергиен пакет са инвестициите в енергийна ефективност и прилагане на по-ефикасни пазарни модели. Действията на ЕК са в посока въвеждане на истински пазарни цени, които се определят от търсенето и предлагането, докато в момента цените за домакинствата обикновено са фиксирани за дълги периоди.

Това ще позволи на потребителите да са по-активни и да използват електроенергията, когато тя е евтина, а когато е скъпа – да намалят потреблението си. Активното поведение на потребителите може да доведе до по-ефективното използване на ресурсите и по оценки на Комисията може да намали нуждите от инсталиране на нови мощности с около 10%.

Разбира се, реформите няма да станат факт от днес за утре - страните членки ще разполагат с 5 години след приемането на проектодирективата.

Този период следва да се използва както за изготвяне на мерки за предотвратяване на евентуално шоково повишаване на крайните цени, така и за такива за подпомагане на уязвими групи потребители и енергийно бедните. За ограничен период от време последното може да става чрез въвеждане на социална тарифа на електроенергията, но в средносрочен план, ако такава помощ все още е необходима, тя следва да бъде част от социалната политика на съответната страна.

С последните законодателни промени ЕК показва, че не се е отказала от целта си за изграждане на стабилен енергиен съюз с поглед към бъдещето по отношение на климатичните изменения. В същото време са направени обективна оценка и корекции на слабостите при изготвянето и прилагането на третия енергиен пакет, които в не малка степен водят до по-високи разходи за потребителите.

Заедно с това фокусът вече пада върху крайните клиенти, като целта е те да са по-активни, което е както в техен интерес – чрез постигане на по-ниски крайни цени в резултат на гъвкаво потребление, така и в интерес на цялата икономика – чрез намаляване на нуждите от нови инсталирани мощности.

Новият подход на ЕК към реформите не залага толкова на твърди цели, като например тези, които трябва да се постигнат до 2020 г., а дава повече свобода на отделните страни и предлага повече координация. По този начин работещите модели в едни страни могат да се разпростират и в останалите страни членки. Резултатите, както и оценката им, ще отнемат време, но идейният подход за позволяване на повече гъвкавост изглежда като добра идея.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:45 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 0
vzhekoff
преди 7 години
Абе 3aебu го Белене, дето го няма. Кажи ми как при 30 евра американските тецове, действащи, получават по над 40 ? В същото време държавния е на 25. Тази средна 30 евра дали включва и "нулевата" от ВЕИ-тата, която обаче е субсидирана ? Изобщо някой може ли да каже колко точно струва 1 МВт на ВЕИ (фото и вятър) без субсидии ? А и де бяха ВЕИ-тата преди 10 дена на -10 градуса и тъмнина ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 0
zelka007
преди 7 години
лошо нема. то и сега , ако се напънеш . можеш да си купуваш ток откъдето искаш. проблема е в преноса :))) па от едно напрежение трябва да го направиш в друго , не е една беля :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 3
emilioner
преди 7 години
Успехът се крие в постигането на общ пълен либерализиран пазар от Гърция,България през Швеция,Финландия та чак до Португалия и Северна Ирландия във всичките тези страни еднакви енергийни закони еднакъв достъп да преносните мрежи от всички фирми в ЕС и ще станем като САЩ фирма от аляска се конкурира с тая във Вашингтон и те ти евтинийка те затова тама е толкоз евтин газа щото няма протекции като във Франция или Германия да речем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още