Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Новият стар модел на финансиране на образованието

Не трябва да очакваме обвързване на финансирането на училищата и заплащането на учителите с постигнати резултати, заяви икономистът от ИПИ Адриан Николов

Новият стар модел на финансиране на образованието

Снимка: Pixabay

Преди изборите, повечето партии даваха щедри обещания в сферата на образованието – почти всички се обединиха около нуждата от увеличение на разходите за образование и рязък скок на заплащането на преподавателите. Сред най-често срещаните лайтмотиви бяха включването на бизнеса в образованието и обвързването на финансирането на училищата с постиганите от тях резултати. Проучването на Института за пазарна икономика (ИПИ) за настоящото състояние на системата на образованието също установи остра нужда от инкорпорирането на качеството в модела на финансиране. 

В края на миналия месец министерство на образованието публикува проект за нова наредба, касаеща именно подхода към разпределянето на бюджетни средства за училищата във връзка с обновения закон за предучилищното и училищно образование, влязъл в сила през август 2016 г. Предвид смелите заявки за промяна в системата, би било разумно да се очаква, че новата наредба ще включва значителни изменения в посока опростяване и рационализиране на настоящия модел, както и към включване на оценка на качеството в него, коментира икономистът от ИПИ Адриан Николов. 

Такава, обаче, липсва. Видно е, че на този етап образователните власти не са взели решение как трябва да изглежда измерването на резултатите, и не бързат с промените. Единственото споменаване на „качество“ и „резултати“ по същество в новата наредба е в заключителните разпоредби към нея, където в срок до 30.06.2021 г. (т.е. след повече от 4 години!) министърът на образованието поема задължение да „внесе в Министерския съвет проект на акт за допълнение на този държавен образователен стандарт, свързан с утвърждаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата за предоставяне на средства за повишаване на качеството на обучението.“ 

Още по темата

Иначе казано, в близко бъдеще не е особено вероятно да станем свидетели на промяна в посока обвързване на поне част от финансирането с качеството на образованието. Въпреки че не е изключено министерството да изпълни поетото си задължение по-рано от заложения срок, самият факт, че се поставя толкова отдалечен във времето краен срок показва липсата на каквото и да е бързане и желание за по-решителни действия. Освен това, цитираният текст, колкото и обтекаем да е той, навежда на мисълта не за включване на измерител за качество в настоящия модел на финансиране, а по-скоро за предоставяне на допълнителни средства за по-слабо представящите се училища. Сама по себе си такава мярка би „наказвала” добрите училища и би създала грешни стимули в системата за поддържане на ниско качество. Оставяйки настрана горната разпоредба, наредбата не предлага почти никакви изменения в настоящия модел.

Основен компонент при определяне на финансирането на училищата продължава да е броят на учениците. Продължават да съществуват и десетки разходни стандарти за всички различни дейности и образователни направления.

Една от малкото новости в наредбата е задължението министърът на образованието да внесе предложение за модел на отпускане на финансиране на частните училища и детски градини от държавния бюджет. Предвид това, че финансирането на частните училища от държавния бюджет е обвързано с условие за безплатен прием на 20% от учениците (като тези 20% от местата се заделят за деца със специални потребности и талантливи деца), неотдавна писахме, че повечето частни училища ще се откажат от тази „сделка”.

Иначе казано, новата наредба за финансирането на образователната система всъщност е старата наредба за финансирането на образователната система. Нейното внасяне е показателно, че в следващите четири години не трябва да очакваме каквато и да е инициатива за обвързване на финансирането на училищата и заплащането на учителите с постигнати резултати.


 

По статията работиха: автор Екип на Investor.bg , редактор Веселина Василева

Последни новини

Коментари (2)

0
 
0
 
2
преди 2 месеца
С други думи продължаваме с безпредметното изливане на пари по стария начин с надеждата нещо да се промени! И това е проработвало досега колко пъти? Толкова ли е сложно - след завършване на ученика НОИ или НАП започва да дава информация на Мин. на образование дали лицето е започнало работа и каква или учи (същото да важи и за университетите). Ако лицето не работи или не учи по специалността си Мин. на образованието удържа на училището (университета) парите изхарчени за този индивид от следващите плащания и така докато системата започне да произвежда качествени кадри който са нужни на икономиката ни. А не както сега 30 000 счетоводители на година (примерно число) при нужни 20 на година. Това е.
1
 
2
 
1
преди 2 месеца
Тоест де факто продължава планомерното унищожаване на образованието, вместо изправянето му на крака. В ного училища де факто можем да говорим за ФИКТИВНО образование - в тях огромна част от "учениците" (основно от хъхрещ произход) стигат дори до дипломи без да знаят даже азбуката !!! Тоест всички разходи, направени за тях при настоящата система, са наши пари, хвърлени на вятъра.

Финансирането на каквато и да е дейност, при липса на каквито и да е резултати от нея, е фискален абсурд и нещо повече, разхищение на средства, което трябва да се наказва по съдебен ред.

Неучещите и невъзприемащи "ученици" трябва да бъдат събирани в специални обучителни центрове, където да бъдат приучвани да полагат най-прост и елементарен труд - да ходят да пасат добитъци и да копат по нивите - това ще им е наказанието за мозъчната апатия. А родителите, които са пратили малкото си на училище, без да се постараят дори да го научат да говори, да бъдат задължени да връщат помощите, получени за него.

Още от Икономика и политика
Запълнени са депата на пернишката ТЕЦ "Република"