Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Три нови разходни стандарта сменят делегираните бюджети на училищата

Механизмът на финансиране ще е такъв, че по-малките училища в отдалечени райони ще получават повече пари, за да привличат учители

Три нови разходни стандарта сменят делегираните бюджети на училищата

Снимка: Pixabay.com

През следващата година ще бъдат въведени три разходни стандарта, с които ще се формират средствата за финансиране на училищата и детските градини, съобщи пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

По думите му така ще се усъвършенства сегашният модел на финансиране на образователните институции и той ще стане по-балансиран и по-справедлив, предава БТА.

След голямата учителска стачка през 2007 г. училищата се финансират чрез делегирани бюджети, които зависят от броя на учениците в тях. За тези десет години училищата с малко ученици изпитваха затруднения заради ниските си бюджети и имаха недостиг на средства за заплати и режийни разходи. 

Първият стандарт за финансиране се предвижда да е за ученик, вторият - за група или за училищна паралелка, а третият стандарт ще е за образователна институция - детска градина или училище, обясни министър Вълчев. По думите му те няма да зависят от големината на училището, но ще остане механизмът за формулата, според която ще се отчитат местни и специфични фактори, и това ще доведе до повече средства за по-малките училища, които са в отдалечени райони.

Това е израз на политиката ни да компенсираме младите преподаватели да заемат учителска длъжност в тези училища, тъй като младите учители предпочитат да работят и живеят в големия град и те трябва "да бъдат овъзмездени", когато преподават в отдалечени населени места, коментира образователният министър. 

Той съобщи, че ще има и отделни средства за училища, в които има "концентрация" на деца и ученици от уязвими групи, с които се работи по-трудно. За тези деца е необходима повече педагогическа и самостоятелна работа, както и повече педагогически персонал в екипите за обхващане и задържането им в училище, каза министър Вълчев.

Той допълни, че за децата и учениците от уязвимите групи трябва да има повече допълнителни обучения за изучаване на български език в предучилищната възраст и в началния етап, както и повече обучения за преодоляване на образователните им дефицити.

Предвижда се средствата за разходните стандарти, по които детските градини и училищата получават финансиране, да се увеличат с 360 млн. лева за 2018 г., каза министър Вълчев. Той обясни, че 240 млн. лева от тях ще са за целогодишното увеличение на учителските заплати. За увеличението им с 15 процента от 1 септември до края на годината бяха отпуснати 80 млн. лева.

Общо 90 млн. лева са предвидени заради промяната на формулата на финансиране на училищата и заради двата критерия - за отдалечени и малки общини, и за училищата и детските градини с повече деца и ученици от уязвими групи.

С 32 млн. лева ще бъдат увеличени средствата за обезпечаване на новата минимална работна заплата в страната, която засяга непедагогическия персонал, и за увеличената осигурителна вноска, за да не са те "за сметка на училищните бюджети", обясни министърът.  

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Адемов: Ако отпаднат праговете, трябва да има гаранции за коректно осигуряване