IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стриймингът донесе на музикалната индустрия най-добрата година от 2 десетилетия

През 2016 г. продажбите на музика в САЩ са се увеличили с 11% до 7,7 млрд. долара, сочат нови данни

17:57 | 31.03.17 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Нарастващата популярност на Spotify и Apple Music връща музикалната индустрия към по-добрите ѝ времена след години на по-слаби продажби, коментира Bloomberg.

През 2016 г. продажбите на музика в САЩ са се увеличили с 11% до 7,7 млрд. долара, заяви Асоциацията на музикалната индустрия в САЩ (Recording Industry Association of America, или RIAA) в четвъртък. Това е най-големият скок от 1998 г., когато индустрията продаде почти шест пъти повече компакт дискове. Стриймингът, категория, която включва Spotify, Pandora и YouTube, формира 51% - първия път, когато допринася за по-голямата част от приходите.

Продажбите в индустрията, водени днес от Sony Music Entertainment, Universal Music на Vivendi и Warner Music Group, все още са на половина от нивата си през 1999 г. Но след като години наред обвиняваше интернет за трудностите си и се бореше с технологични конгломерати в съда и в обществото, музикалната индустрия сега се възползва на максимум от интернет. Индустрията „води дигиталния преход“ казва Кари Шърман, главен изпълнителен директор на RIAA.

Година на растеж в американския музикален бизнес е добре дошла“, пише Шърман в публикация за сайта Medium. “Тя предполага, че годините на търпеливото формиране на зараждащия се стрийминг пазар започват да се отплащат. Но това не заличава 15-те години спадове и не премахва несигурността за бъдещето“.

Платените услуги от Spotify и други допринасят за по-голямата част от ръста на стрийминга. Почти 23 млн. души в САЩ сега плащат за някакъв вид месечна услуга, допринасяйки с 2,5 млрд. долара – или около една трета от всички продажби. Други форми на стрийминг, като интернет радиото и услуги, които имат реклами, образуват останалата част.

Spotify е най-големият играч за момента с 50 млн. абонати на платена услуга, следван от Apple, която в края на миналата година заяви, че има над 20 млн. абонати. Pandora Music, Tidal, iHeartMedia и Amazon.com също предлагат платени услуги.

Първоначално приемайки стрийминга неохотно, музикалната индустрия промени настроенията си, когато ползите започнаха да стават ясни. Абонатите плащат повече за музика годишно – по около 120 долара – отколкото средният потребител харчи за компакт дискове.

Въпреки това звукозаписните лейбъли все още не стоят на стабилни основи. За тях е нужно стриймингът да расте и да задмине западащия пазар на компакт дискове и дигитални албуми. Продажбите на албуми и сингли от магазини като iTunes са спаднали с поне 20% през 2016 г.

Повечето потребители все още слушат музика чрез безплатните, позволяващи реклами версии на YouTube и Spotify, които носят много по-малко средства за слушана песен на артистите и лейбълите, отколкото само платени услуги като Apple Music. Макар че повечето потребители на Spotify слушат музика безплатно, а YouTube има над 1 млрд. месечни потребители, стриймингът, включващ реклами, е донесъл 469 млн. долара през 2016 г. - по-малко от една пета от платения стрийминг.

Звукозаписните компании се опитват да договорят нови дългосрочни договори със Spotify и искат повече контрол върху това каква музика е налична в безплатните версии. Те преговорят и с YouTube на Google за компенсация и правила, които да управляват генерираните от потребители видеа.

Постигнали сме скромен успех въпреки сегашните закони върху музикалното лицензиране и интелектуалните права, а не заради тях“, казва още Шърман.

Вижте повече в материала на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:42 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още