fallback

Тайният съюзник на Китай в търговския спор: Apple

Компанията от Купертино предупреди Белия дом да не налага нови мита над китайските стоки

08:33 | 21.06.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Apple Inc. призова администрацията на американския президент Доналд Тръмп да не пристъпва към мита от 25% върху нови продукти, внесени от Китай, заявявайки, че това ще намали приноса на компанията от Купертино към икономиката на САЩ.

Технологичният гигант от Калифорния се позова на писмо до американския търговски представител Робърт Лайтайзър тази седмица. Митата ще засегнат почти всички основни продукти на Apple, включително iPhone, iPad, MacBook, Apple Watch, AirPod и iMac, пише компанията. Също така ще навреди на продукти с по-малък обем на продажби, като високоговорителя HomePod, някои слушалки Beats, безжични рутери, Apple TV, кейсове и резервни части за iPhone.

„Ние ви призоваваме да не продължавате с тези мита“, призовава Apple.

Това е първият път, в който Apple споменава iPhone в списък с продукти, които биха били засегнати от митата. Смартфонът генерира около две трети от продажбите на Apple и често води потребителите му до закупуването на други устройства и услуги.

Apple е един от най-големите създатели на работни места в САЩ, отговорен за повече от 2 милиона позиции. Компанията също така заяви, че е най-големият корпоративен данъкоплатец в САЩ. През миналата година Apple обеща да осъществи пряк принос към икономиката на САЩ от над 350 млрд. долара в срок от пет години и заяви, че е напът да постигне тази цел.

САЩ и Китай заявиха, че техните президенти ще се срещнат в Япония следващата седмица, за да подновят търговските преговори след едномесечен застой.

Apple прекара десетилетия в изграждането на една от най-големите вериги за доставки в света. Компанията проектира и продава повечето от продуктите си в САЩ, но ги внася от Китай, където те се сглобяват. Това я прави една от най-изложените на митата компании. Тя може би преценява преместването на част от продукцията от Китай на други места в Азия, стана ясно от неотдавнашна статия на Nikkei.

Глобалната верига за доставки на Apple помогна на концерна ефективно да изкарва на пазара стотици милиони устройства, което прави компанията една от най-печелившите в света. Но подходът разчита на евтина работна ръка и относително свободно движение на стоки между нациите. Търговската война между САЩ и Китай е заплаха за това доходоносно статукво.

„Това, което облагодетелстваше Apple в миналото, може да се превърне в пълен кръг и да навреди на техните маржове в бъдеще", пише Нийл Камлинг, ръководител на изследванията в Mirabaud Securities Ltd. Въпреки че Apple се опитва да се представя като компания за услуги, чистият факт е, че повече от 60% от печалбата се генерира от iPhone“, пояснява той.

Въпреки това преместването на производството от Китай не е безрисково начинание. Доставчиците на компанията наемат милиони хора в Китай и отношенията ѝ с правителството се основават отчасти на този принос към икономиката. Излизането от Китай може да застраши някои от тези работни места, да навреди на отношенията с правителството и да повиши потенциалните пречки за продажбите на iPhone и услуги като Apple Music и iCloud в страната.

През миналата година Apple заяви пред Лайтайзър, че митата могат да засегнат AirPod, някои Mac-ове и Apple Watch. Компанията получи отсрочка, след като правителството заяви, че Apple Watch засега няма да бъде засегнат.

В писмото си от тази седмица до американското правителство Apple заяви, че митата ще повлияят на глобалната ѝ конкурентоспособност. Концернът също така подчертава влиянието си върху икономиката на САЩ. „Китайските производители, с които се конкурираме на световните пазари, нямат значително присъствие на американския пазар и затова няма да бъдат засегнати от американските мита", пояснява Apple.

Писмото на Apple е било подадено по време на периода за обществено обсъждане на предложените мита за китайски стоки на стойност около 300 млрд. долара, докато САЩ се опитват да финализират сделка с Китай, с която да решат проблема с търговския дефицит, твърденията за кражба на интелектуална собственост и други търговски практики.

Стотици американски компании и търговски групи ще се включат по време на седемдневно публично изслушване до 25 юни, най-вече за да се противопоставят на редица задължения, като данък върху бизнеса и потребителите. Митата биха могли да бъдат наложени след изтичането на срока за опровержение - до 2 юли.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:59 | 13.09.22 г.
fallback
Още от виж още