В началото на миналата седмица 400-метров контейнеровоз блокира Суецкия канал и спря изцяло доставките през този транспортен коридор. Отне няколко дни, за да се разчисти трасето и се очаква скоро да се възстанови трафикът, но блокадата показа колко зависима е всъщност Азия от вноса на петрол, пише в анализ Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Досега усещането беше по-скоро, че Суецкият канал, построен още през 1869 година, обслужва основно Европа и Северна Америка, осигурявайки доставки на суров петрол от Близкия изток. Реалността обаче се оказа друга - през това трасе се движат най-вече петролни танкери, но в обратната дестинация - към бързоразвиващите се икономики на Азия.
Само преди 15 години през Суецкия канал преминаваха около 4-5 млн. барела петрол от Близкия изток към Европа, Африка, Северна Америка - количества, които надвишаваха потреблението в Азия и региона на изток от съоръжението. Но бързото развитие на Азия обърна тази тенденция още преди няколко години.
Още през 2016 година потреблението на Азия надвиши доставките от Близкия изток, а разликата се покрива с доставки "на запад" от Суецкия канал. Така доставките от Близкия изток към Европа и западния свят намаляват до 1,2 млн. барела на ден, а в обратната посока се увеличават до 2 млн. барела на ден.
Има разлика и в качеството на петрола - от запад се транзитират леки сортове, а от изток пристигат средно тежки сортове петрол. Но около 6 млн. барела дневно петрол от запад - основно от Северна и Южна Америка, както и от Западна Африка, пристигат в Азия, заобикаляйки нос Добра надежда.
Причината е, че Суецкият канал не се използва от новите танкери, защото са твърде големи, за да преминат в пълния си капацитет - могат да го направят само ако са натоварени до около 200 хил. тона.
Но в последните години все по-често се използват свръхголеми кораби с вместимост между 300 хил. и 500 хил. тона. Заради това и картата с маршрутите на доставки е прекроена - тези нови танкери не могат да преминат през три възлови точки - Суецкия канал, Панамския канал и протока Малака. Нещо повече - те могат да бъдат товарени и разтоварвани само в специални пристанища.
Като алтернатива на Суецкия канал в момента има и два петролопровода, които свързват региона около Червено море със Средиземно море. Капацитетът им е 2,5 млн. барела на ден, но доставките не са регулярни.
Всичко това обаче съвсем не означава, че Суецкият канал няма да играе повече роля в глобалната търговия с петрол. Съоръжението е построено още в зората на петролната индустрия, но в момента е основно за петролните танкери. Каналът спестява две седмици от пътуването от Северна Америка или Европа до Близкия изток и обиколката покрай нос Добра надежда.
Реално спирането на доставките не предизвика и значително намаление на резервите от петрол на пазара - на този етап все още има съществено свръхпредлагане, последица от пандемията от коронавируса и ограничителните мерки. Последиците от коронавируса реално смекчиха кризата, която можеше да се случи с доставките и цените на петролни доставки.
Очакванията на анализаторите обаче са, че когато търсенето се възстанови, съоръжението ще възстанови своята роля на картата на петролните доставки.
Към момента около 5% от търгуваните обеми суров петрол, 10% от петролните продукти и 8% от втечнения газ преминават именно през Суецкия канал.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му