fallback

Пл. Ялъмов: Целта пред Алианц винаги е била рентабилност, а не пазарен дял

В момента цените на застраховката Гражданска отговорност са нормални, заявява изпълнителният директор на ЗАД Алианц България

08:00 | 16.12.11 г. 5

Плaмен Ялъмов. Снимка: Личен архив

Доц. д-р Пламен Ялъмов е първи изпълнителен вицепрезидент на Алианц България Холдинг и председател на УС и изпълнителен директор на ЗАД Алианц България. В периода 2000-2007 г. е изпълнителен директор на ЗАД Алианц България Живот. Завършил е СУ “Климент Охридски”, специалност “Математическо моделиране”, Великотърновски университет “Св. Св. Кирил и Методий”, специалност “Финанси”, Московски държавен университет “Л. И. Ломоносов” - доктор по изчислителна математика. 

- Г-н Ялъмов, мнозина харесват вашия застрахователен портфейл, в който автомобилното застраховане е със сравнително малък дял спрямо около 80% средно за пазара. Кога и защо решихте да имате по-малка експозиция към автомобилното застраховане спрямо пазара? Няма точно определен процент колко трябва да е автомобилното застраховане и колко имущественото. Стремежът на Алианц България е да има диференциран портфейл и в този смисъл това съотношение да е 50 на 50. Към момента на автомобилното застраховане се пада 47% от премийния ни приход. През годините делът му е бил около 48%. Стараем се различните застраховки да са добре балансирани. По принцип автомобилното застраховане е рисков бизнес, а конкуренцията е огромна, тъй като повечето застрахователи се хвърлят в най-лесното, а именно застраховки Гражданска отговорност на автомобилистите и Каско. Пазарът показва, че половината от премиите по автозастраховките са задължителни. Поради силната конкуренция цените по тези застраховки са ниски. При Гражданската отговорност обаче ниските цени могат да доведат до невъзможност за плащане на щети след време. Това е така защото регистрацията на щети може да стане в рамките на 5 години след събитието и за това казвам, че това е изключително рисков бизнес. При всички други застраховки застрахователят определя 5-7 дни, за да защити своя интерес и да няма измами. Разликата е огромна. Освен това при Гражданската отговорност се генерират най-големите плащания на щети. Рядко в друг бизнес има щети до милиони левове само за едно събитие, както е при Гражданската отговорност. Всяка компания трябва да си направи сметката, но според мен не всички го правят и не всички преценяват риска. При Автокаско също има застрахователи, които смъкват цените си, но не предлагат обслужване. А то е много важна част. Клиентът иска бърз оглед, ние да направим ремонта и само да дойде да си я прибере възможно най-бързо, без да му се ангажира времето.

- Как се отразиха на застрахователите мерките на КФН за намаляване на разходите по Гражданска отговорност, включително намаляване на комисионните и от друга страна налагане на допълнителни резерви по тази застраховка? Според мен добре се отразяват стига да се спазват. Засега това, което имам като информация е, че се спазват. Застрахователният надзор внимателно следи развитието на Гражданска отговорност. Допълнителен резерв се залага, ако даден застраховател продава на по-ниска цена от определената от КФН минимална премия. По отношение на разходите по продажба на застраховки, нашите са най-ниските в сектора, като възлизат на 4,5%.

- КФН представи данни, че средната цена на застраховка гражданска отговорност се е повишила с 12% на годишна база до 207 лв. за деветмесечието на 2011 г. С колко са повишени цените при вас и каква е средната ви продажна цена? Всяка компания има огромната отговорност за правилното изчисление на премията си защото, както обясних, цената е само малка част от бизнеса. В момента тарифите на Алианц България по Гражданска отговорност са изключително конкурентни на пазара. Те са продиктувани от нашия стремеж да предлагаме най-правилните решения за своите клиенти. Затова ние им предлагаме сигурност и качествено обслужване на добра цена. Средната цена при нас варира от 180 до 200 лева. Така например за най-масовия клас автомобили до 1600 куб. см, с регистрация София и възраст на шофьора 35 г., цената в Алианц за България е 193,60 лв. и 211,96 лв. с покритие за чужбина. И това е крайна цена, тоест с начислен данък от 2% и включена вноска в ГФ и ОФ. КФН има наредба за минималната рискова премия, която на всяко тримесечие се променя, като изменението е определено в началото на годината. На практика цената расте с 1-2 лв. на тримесечие, нашата също расте с толкова. Считам, че цената на Гражданската отговорност в момента е нормална като имам предвид икономическата обстановка. В бъдеще трябва да е по-висока.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:40 | 12.09.22 г.
fallback