IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стамен Янев: Трябва да предлагаме конкретни проекти, интересни за инвеститорите

След два форума на БАИ в Шанхай и Ню Йорк се очертават редица съвместни проекти и инвестиции

08:18 | 18.12.15 г. 4
Автор - снимка
Редактор
Стамен Янев: Трябва да предлагаме конкретни проекти, интересни за инвеститорите

Стамен Янев е изпълнителен директор на Българска агенция за инвестиции (БАИ) от януари 2015 г. Той е юрист, специализирал в сферата на сливанията и придобиванията, както и в областта на инвестициите.

Професионалният му път преминава през големите международни консултантски компании, сред които и българските подразделения на някои от четирите най-големи одиторски фирми в света.

Магистър по право от СУ „Св. Климент Охридски“, Янев е специализирал европейско и английско право в ASSER College Europe в Холандия, University of Cambridge, University College в Лондон, European University Institute във Флоренция. Член е на Софийската адвокатска колегия и главен асистент в Института за държавата и правото при БАН, секция по публично-правни науки.


- Г-н Янев, организирахте две инвестиционни конференция в Шанхай и Ню Йорк. Имаше ли резултат, появи ли се инвестиционен интерес към страната?

- В инвестиционния форум в Шанхай взе участие българска бизнес делегация от 36 компании, които търсят възможности за разширяване на контактите си за нови партньорства в Китай. От китайска страна бяха представени над 100 компании с интерес за осъществяване на инвестиции в България. Подписаха се дори двустранни споразумения за сътрудничество.

Калия Българска роза ООД например подписа договор за създаване на съвместно дружество с китайската "Шиаджейзонг Сентай гарден констракшън енджинеринг Ко" с цел инвестиции в производството на розово масло и отглеждане на рози. Първоначалната инвестиция в България се оценява на 7 млн. евро. Друга китайска фирма от провинция Хъбей край Пекин има планове да купи пакет от "Екостил" - Карлово, която също е в бизнеса с розово масло. "Лодис инвест" - собственик на марката "Лакрима", също подписа рамков договор за създаване на съвместно дружество за производство на мляко с Tianjin Sino-Finnish Dairy Foods Researsh & Training Center Company. Така че определено имаше резултат, както виждате, и той вече има съвсем реално бизнес изражение.

Беше проявен интерес и от китайската компания Nantong Sumu Biological Technology да изгради завод за производство на слънчогледово олио в индустриалната зона в Бургас.

Резултатът от срещите и контактите в Ню Йорк също бе добър. Американски компании проявиха интерес да инвестират в сектора „Машиностроене“. Става дума за голям инвеститор с оборот от 3 млрд. долара с интерес да вложи пари в завод за производство на минно оборудване.

Американска компания проучва страната ни и за отваряне на производство за катализатори за голяма немска автомобилостроителна компания.

- Може ли да се каже, че България е атрактивна инвестиционна дестинация?

- Мисля, че всички бизнес контакти и резултатите, които бяха постигнати само в рамките на двете конференции по проекта за популяризиране на България като инвестиционна дестинация, казват достатъчно. Определено България е атрактивна. Не споменах, например, че Mass Challenge – американски стартъп, има интерес да създаде иновационна екосистема у нас. Има интереси дори и към създаване на американски фонд  за рискови инвестиции, който да е изцяло насочен към подпомагане на български стартъпи.

WorldQuant е технологична компания за автоматизация на борсовата търговия, която планира да създаде в България център за обслужване на високочестотни борсови  операции. Примерите са достатъчно показателни.

- Към кои сектори проявяват най-голям интерес чуждите инвеститори, какви са новите тенденции?

- По предварителни данни преките инвестиции в страната за януари – септември 2015 г., отчетени съгласно принципа на първоначалната посока на инвестицията, възлизат на над 1,101 млрд. евро (2,6% от БВП), като са повече с 229,5 млн. евро (26,3%) спрямо януари – септември 2014 г. (872,1 млн. евро, 2% от БВП). През септември 2015 г. те намаляват с 6,3 млн. евро, при намаление от 200,3 млн. евро за септември 2014 г.



Най-големите преки инвестиции в страната за януари – август 2015 г. са от Нидерландия (643,9 млн. евро), Австрия (151 млн. евро) и Франция (98,5 млн. евро).

Тенденциите от миналата година се запазват като топ 3 на секторите, привличащи инвестиции, са машиностроенето, автомобилостроенето и аутсорсингът на бизнес процеси.

Все повече местни и чуждестранни компании от автомобилната, металургичната, химическата, хранително-вкусовата и IT индустрията стартират нови проекти и правят модернизации на съществуващи производства в страната.

Най-голям потенциал за развитие през следващите 5 години в страната имат сферите на туризма, биоземеделието, производството на части за автомобили и химическата промишленост. България е избрана за най-добра аутсорсинг дестинация за 2015 г. от Европейската аутсорсинг асоциация.

- А кои са предимствата или облекченията, които все пак биха привлекли още чужди инвеститори?

- Определено въведеният 0% корпоративен данък за инвестиции в райони с висока безработица е нещо, което привлича инвеститорите. Също - 10-процентният плосък данък върху доходите на фирмите и фиксирания на 20% ДДС. Тази комбинация създава много добра основа, за да може да се отговори на изискванията на инвеститорите за допълнителното привличане на външни капитали в страната, а също така улеснява и родните предприемачи. Страната ни винаги е имала неограничени възможности за привличане на инвеститори.

- Може ли да дадете пример в последните 10 г. за реализирани инвестиции след форуми, подобни на шанхайския и нюйоркския?

- За периода 2005-2014 г. инвестициите в България са на обща стойност 34,9 млрд. евро по данни на БНБ, а БАИ е сертифицирала общо 185 инвестиционни проекта на стойност 13 млрд. евро. Това са 37% от всички инвестиции в страната, като са разкрити 60 хил. нови работни места. Финансовото подпомагане на сертифицирани проекти във връзка с изграждане на необходимата инфраструктура е на стойност 64,6 млн. лв.

- Къде са слабите връзки, или да ги наречем блокажите, за реализирането на някои инвестиции у нас?

- Трябва да се промени начинът на рекламиране на България, а именно - таргетиране на инвеститорския интерес за определени сектори от икономиката и в определени региони. Трябва да се предлагат конкретни проекти, за които знаем предварително, че биха заинтригували инвеститорите.

Така възможността посланието ни да стигне до точния адресат е много по-голямо, отколкото ако представим само общо условията за правене на бизнес в България. Трябва да се организират повече международни инвестиционни форуми с цел промотиране на България като добра инвестиционна дестинация. Намаляване на административната тежест също е важен фактор за всеки един инвеститор. Също така подобряване на инфраструктурата, въвеждане на дуалната система на обучение в училищата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:09 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 0
lubomir.la
преди 8 години
България има все още потенциал от кадри и все още успяващи малки и средни бизнеси у нас. Трябва да се мисли и в по-глобална посока - ако се привлече даден сектор, до колко той ще взаимодейства с други свързани бизнеси в България! Също така финансовата отчетност да не се размива, а да се стимулира системно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още