fallback

ESMA: MiFID II осигурява защита и на потребителите, и на борсовите оператори

Европа има по-слабо развити капиталови пазари, но това може да се промени, заяви председателят на европейския регулатор

14:57 | 23.03.18 г. 4

Председателят на европейския регулатор на капиталовите пазари Стивън Майор пристигна в София за редица срещи в Комисията за финансов надзор, а също така и в БНБ.

За първи път Съветът на надзорниците на Европейския орган за ценни книжа и пазари /ESMA/ заседава в България. Домакин на събитието е Комисията за финансов надзор. Заседанието, което се състои в два дни - на 22-и и 23-и март 2018 г., е част от календара на българското председателство на Съвета на Европейския съюз.

Стивън Майор, председател на Европейския орган за ценни книжа и пазари, даде ексклузивно интервю пред Bloomberg TV Bulgaria.

- Г-н Майор, българската Комисия за финансов надзор e домакин на заседание на ESMA, тук в София. Какви важни решения ще бъдат обсъждани и приети на двудневното заседание?

- Да, в четвъртък и петък бордът на надзорниците от ESMA се събира тук. Радваме се на прекрасното гостоприемство на Вашата страна и на Вашия град. Събираме се като борда на надзорниците на ESMA, заедно сме с всички национални регулатори на капиталовите пазари от целия ЕС. Това е органът, който приема решения или направлява регулациите по отношение на капиталовите пазари в Европейския съюз. Не мога да разкрия подробности за конкретните теми, които ще обсъждаме, но може да си представите, че ще бъде комбинация от вземане на решения и определени правила. Но от друга страна и [искаме] да се уверим, че надзорът върху тези правила се съблюдава в рамките на ЕС. ESMA играе много важна функция в гарантирането, че мисията на регулаторните органи е последователно да прилагат новите регулаторни закони. Ще дам пример с последния законодателен пакет – MiFID II.

- MiFID II, казвате. Но разглеждате ли някои инструменти и практики като систематичен риск за финансовите пазари в ЕС?

- Това, което ние правим най-общо в ESMA, е да следим финансовите пазари за определени продукти. Да преценяваме до каква степен може да има риск пред стабилността или пък риск за отделни непрофесионални инвеститори. През миналата година предупредихме инвеститорите за риска от ICO-та, предупредихме ги също така и относно рисковете при виртуални валути. Това е една от задачите на ESMA – да наблюдава определени продукти, които биха могли да предизвикат риск за стабилността, за рискове спрямо защитата на инвеститорите. А MiFID II ни дава правомощие да налагаме ограничения или дори да изкараме определени продукти от пазара.

- Г-н Майор, MiFID II, която вече споменахте на два пъти, влезе в сила от началото на 2018 г. Какво е въздействието върху законодателите, регулаторите, фондовите борси и върху инвестиционната индустрия като цяло? Има ли някакви затруднения при прилагането на MiFID II три месеца по-късно?

- Това е много мащабен въпрос по много обширен законодателен пакет. Но ще се опитам да дам кратък преглед. Това, което MiFID II прави, е да съсредоточи търговията през регулирани платформи, през борсовите оператори – от една страна. Да се увери, че по-голямата част от търговията се осъществява на регулиран пазар, защото имаше много тъмна търговия през миналите години и ние се опитваме да я пресечем. Това от една страна, по отношение на MiFID.

От друга, става дума за по-голяма защита на инвеститорите – изисква се например по-голяма прозрачност относно разходите и таксите при продуктите. Става дума за повече правила при регулирането спрямо начина на продажбата на продукти на клиенти, да се убедим, че правилният продукт е в притежание на правилния клиент. Става дума за правилната връзка между продукта и клиента. Така че MiFID II е смесица от правила за защита на потребителите и тези мерки, засягащи търговията, казано накратко. Разбира се, директивата започна да действа от едва три месеца. Като цяло обаче сме много доволни от началото на MiFID II, има някои проблеми, но като цяло прилагането върви сравнително гладко. Отделни части предстои тепърва да бъдат приложени, така че ще ни е необходимо време, за да преценим въздействието на MiFID II.

- В страни от компромиса, който беше постигнат в подготвителния процес, при процеса на гласуване философията на коя страна членка на ЕС послужи като основа на новата регулация, особено на фона на Brexit и в момент, когато Обединеното кралство има все по-малка и малка сила да влияе на европейския законодателен процес?

- Brexit очевидно има много голямо въздействие върху европейския капиталов пазар. Към момента, британският капиталов пазар е най-големият такъв спрямо всички останали капиталови пазари в ЕС. И очевидно, когато Великобритания излезе от ЕС през март следващата година, това ще има голямо влияние върху капиталовите пазари. Това означава, че ние като регулатори, трябва да сме подготвени за това решение. Но и пазарните участници трябва да бъдат подготвени.

Посоката, по която се върви в момента, е, че Великобритания ще се превърне в т. нар. „трета страна“. Всички права и задължения, прилагани към 27-те страни от ЕС ще започнат да се променят. От гледна точка на времето е добре, че ще има този преходен период, така че ще има известно забавяне по отношение на голямото въздействие, но в ESMA се подготвяме за това – например съветваме британски фирми, които се опитват да се сдобият с нов лиценз. Но също така и анализираме въпроси като какъв би бил дестабилизиращият ефект, в случай че Обединеното кралство излезе през март, без нищо да бъде договорено. Очевидно е наличието на известен риск от смущение и ние наблюдаваме този въпрос.

- Но сега Франция ще има може би много повече власт да влияе на законодателните инициативи?

- Смятам, че е важно да разберем, че начинът, по който вземаме решения в ESMA, зависи до някаква степен от темите, които обсъждаме. Много от обсъжданите теми са на принципа „един човек, един глас“. Тоест Комисията за финансов надзор на България да има същия глас, както някои от по-големите страни членки, въпреки че има наистина решения, при които използваме гласуване с квалифицирано мнозинство. Вътре в системата, трябва да работим заедно. Няма нито една държава, която да може да определи резултата от решенията в ESMA. Винаги ползваме или обикновено мнозинство, или квалифицирано мнозинство. Затова трудно мога да твърдя, че има страна с доминираща роля в процеса на вземане на решения в ESMA.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:48 | 14.09.22 г.
fallback