fallback

Все повече магазини в Манхатън затварят заради наемите и електронната търговия

Манхатън е по-богат и по-населен от всякога, но рискува да загуби предлагането на основни стоки и услуги, които го правят добро място за живот

17:41 | 13.02.18 г.

Манхатън е по-богат и по-населен от всякога, но все повече магазини затварят врати под натиска на космически наеми и търговията по интернет: просто приспособяване към реалностите според някои, а за други - истинска криза, пише AFP.

Утре, в деня на Свети Валентин, Стивън Телви ще хлопне окончателно вратите на своята дрогерия в Горен Ист Сайд след почти 37 години работа поради свиване на дейността и прекалено високия, според собственика, наем.

"Целият остров върви на зле", казва той за малкия бизнес в Манхатън.

От Сохо до Горен Уест Сайд през Пето авеню и Мийтпакинг дистрикт нерядко могат да се видят две-три опразнени витрини сред група сгради в сърцето на столицата на шопинга - Ню Йорк.

Всички или почти всички икономически показатели на американския мегаполис обаче са в "зелената зона": най-ниска безработица в историята, доходи на човек от населението, които надхвърлят с 34% средното за страната, над 61 млн. туристи през 2017 г.

Запитани от AFP търговци и брокери на недвижими имоти изтъкват като главна причина шеметния скок на наемите - с 68% между 2009 и 2016 г. в Сохо, със 70% в някои части на Горен Уест Сайд и със 175% в някои участъци на Пето авеню, по данни на профсъюза на нюйоркските брокери REBNY.

"Това е класически пример за цени, чието покачване изпреварва търсенето и основните пазарни показатели", казва Брайън Климас, вицепрезидент на REBNY, отговарящ за проучването на пазара.

В последните месеци все пак цените в много квартали на Манхатън започнаха да падат, но делът на опразнените магазини продължава да расте и сега се равнява на близо една четвърт от търговските пространства в Сохо в края на миналата година, сочат данните на компанията за недвижими имоти Cushman & Wakefield.

"Не толкова зле, колкото през 2009 г."

Според търговците, които остават, при доста напрегнати в някои случаи финансови обстоятелства, изчезването на някои от съседите им "не помага", обяснява Клара, продавачка в магазин за конфекция в Горен Ист Сайд.

Заради недостатъчния брой магазини потенциалните клиенти намаляват, отбелязва Дженифър Сън, която е открила магазин на собствената си марка детски облекла Magical Kids през май 2016 г. в Горен Ист Сайд.

След добра първа година, в последните пет-шест месеца е тя видяла много от околните магазини да затварят, а дейността да се забавя. "Дори не си плащам заплата", казва тя.

Ще мине време, докато пазарът се приспособи, прогнозира Стивън Саутъндийк, изпълнителен директор, отговарящ за търговията на дребно в Cushman & Wakefield.

Той говори за две до три години, преди нещата да потръгнат отново, но не е разтревожен.

"Имаше повече свободни помещение по време на финансовата криза. Сегашната обстановка далеч не е толкова лоша, колкото през 2009 г., в разгара на кризата", подчертава Саутъндийк.

Само че тогава търговията по интернет представляваше едва 3,6% от продажбите на дребно, при 9,1% днес според най-новите правителствени данни.

Стивън Телви прекрасно помни момента, когато сменил местонахождението си, точно през 2008 г., минавайки от едната страна на Трето авеню на другата. "По това време всъщност стартира търговията по интернет", казва той.

Оттогава дейността му бележи неумолимо годишен спад от 5%, а откриването в края на 2016 г. на нови метростанции на Второ авеню допълнително разредило клиентите, оборотът му намалял с една четвърт и това го принуждава да затвори.

Според мнозина членове на нюйоркския градски съвет държавните власти трябва да действат пред опасността да изчезне душата на тези квартали и предлагането на основни стоки и услуги, които ги правят добри за живеене.

В края на ноември кметът на Ню Йорк Бил де Блазио направи първия жест, като повиши двойно прага, под който търговците на дребно са освободени от общински данъци.

"Правя стоки, които никой не предлага", казва Дженифър Сън, сочейки своите възглавници уникална изработка.

"Стараем се да разполагаме с книги, които не могат да се намерят никъде другаде", обяснява Мат Сартуел, управител на книжарница в Горен Ист Сайд, специализирана в кулинарната литература.

Друг коз: помещенията принадлежат на съсобствениците на сградата, които са доволни, че "наематели сме ние, а не поредният банков клон или фризьорски салон", казва Сартуел.

Колкото до Стивън Телви, той не изключва възможността да наеме друг магазин, след като дрогерията му затвори. За момента обаче имам нужда от няколко седмици почивка, казва той.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:49 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Имоти виж още