fallback

Amazon катализира битка на търговските вериги в онлайн сегмента

Традиционните търговци започват да променят стратегиите си и да превръщат магазините си в центрове за разпределение на доставки

13:49 | 25.02.16 г.

След като Amazon навлезе на територията на супермаркетите, традиционните европейски търговци на дребно започнаха да предприемат мерки, за да се борят с американския гигант, който предлага повече нехранителни продукти и използва обширни складови мрежи и центрове за доставка, пише Ройтерс.

Понижаващите се цени на храните в Европа предизвикаха сделката между британската верига Sainsbury и търговеца на продукти за дома Argos. След това холандската верига Ahold придоби сайта за електронна търговия Bol.com. Френската Casino след това придоби електронния търговец Cdiscount.

Надеждите на Sainsbury например са, че ще повиши рентабилността, като позволи на магазините да служат като точки за вземане на поръчки и подобри асортимента от предлагани стоки.

Ahold и Casino например успяха да увеличат продажбите, като окуражиха клиентите си да си прибират поръчки на нехранителни стоки от магазините на веригите. Така онлайн продажбите на Ahold отчитат ръст от над 30 на сто през четвъртото тримесечие на миналата година, а клиентите на Cdiscount могат да си прибират поръчките от 2 500 магазина на Casino.

“Предлагането на нехранителни стоки от търговци на храни е необходим ход за тяхното оцеляване”, коментира Софи Албизуа от консултантската компания eNova Partnership. Тя посочва, че маржовете при търговията с хранителни стоки са ниски, заради което нехранителните стоки са начинът пазарът да остане по-жизнеспособен.

Великобритания е една от най-напредналите в световен мащаб по отношение на търговията с хранителни стоки онлайн. Дори и германският дискаунтър  Aldi, който беше скептичен по отношение на електронната търговия, вече чувства натиска за промяна. Британският му клон започна да продава вино онлайн през януари.

Тенденцията обаче си пробиваше път с течение на десетилетия при пионери като Tesco и Ocado.

За да имат шанс да реализират печалба от електронна търговия с хранителни стоки, търговците имат нужда от мащаб. Те са по-склонни да си възстановят разходите за доставка, ако могат да накарат клиентите да купуват нехранителни стоки с по-висок марж към хранителните или – още по-добре – да прибират поръчките си от магазини.

Заради експанзията на онлайн търговията много търговски вериги решиха да се отърват от скъпите портфейли имоти. Физическите магазини обаче може и да се окажат предимство в борбата срещу Amazon, ако се използват като разпределителни центрове за стоки, поръчани онлайн.

"От гледна точка на недвижимите имоти супермаркетите са в отлична позиция поради близостта им до клиентите", коментира Карл Хартман, началник на логистиката в технологичната компания Temando. Той допълва, че клиентите ще изискват все по-бързи и гъвкави доставки.

Колкото повече разпределителни точки има една търговска верига, толкова по-привлекателна и удобна за клиентите би била тя, тъй като обикновено търговията на дребно се задвижва от близостта.

Amazon напредва в хранителния сектор, за да се опита да примами потребителите да пазаруват по-често. Според експерти бързооборотните стоки не носят висок марж, но пък увеличават честотата на пазаруване. Затова и компанията разширява асортимента си от пакетирани продукти, а се очаква и да пренесе бизнеса си с пресни храни от САЩ в Европа.

Следващата граница в състезанието между ритейлърите е осигуряване на най-удобната за пазаруване интегрирана услуга и гъвкава доставка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:29 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още