fallback

Плановете на Тръмп за инфраструктурата: Дали наистина ще има възход за сектора?

Публично-частните партньорства могат да намалят публичните разходи и да дадат глътка въздух на и без това затруднените малки общини в САЩ

21:08 | 06.02.17 г.
Автор - снимка
Редактор

Засилване на инвестициите в инфраструктура – това е едно от основните предизборни обещания на американския президент Доналд Тръмп. Програмата му предлага 1 трлн. долара инвестиции за период от 10 години и е насочена към ремонти на пътища, мостове, обществени сгради, водни системи и т.н., пише онлайн изданието IPE.com.

Програмата цели мобилизирането на частни капитали, за да се подобри състоянието на американската инфраструктура, която Тръмп определи като „от третия свят“. Интересното е, че и републиканци, и демократи – иначе винаги готови за спор, се съгласиха напълно с това описание. Категоричното всеобщо мнение е, че подобна инвестиционна програма трябва да бъде сред основните приоритети на държавната администрация.

Окончателният обхват на програмата ще стане ясен след предстоящите двустранни преговори между партиите. На фона на глобалните фискални политики тази програма се очаква да направи частните инвестиции в американска инфраструктура изключително популярни за години напред.

Администрацията на Тръмп изглежда напредва и по сформиране на екип, който да отговаря за тази програма. Това означава и създаването на хиляди нови работни места, освен изгледите за повече доходоносни инвестиции.

Според оценките на Американското общество на строителните инженери до 2020 г. са необходими общо 3,6 трлн. долара, за да се подобри състоянието на американските публични активи. Въз основа на вероятните капиталови разходи организацията посочва, че се очертава дефицит на 1,6 трлн. долара. Те могат да се набавят само и единствено от частни източници на капитал.

Привличането на частен капитал обаче може да се окаже изключително тежка задача. Американската инфраструктура е собственост предимно на държавата и на различни държавни агенции (пътища, мостове, ВиК, пристанища и т.н.), или пък е силно регулирана от държавата (водни пътища, жп инфраструктура и т.н.). По-голямата част от капиталите за поддръжка и инвестиции идват от данъчните приходи и постъпленията от продажба на държавни облигации. В някои случаи имаше и специални емисии облигации, приходите от които са предназначени за инвестиции в инфраструктура – например Build America. Те обаче се използват за ограничен период от време, което пък ограничава директните частни инвестиции.

С обещанието да привлече повече частни инвестиции Тръмп възроди дебата за инфраструктурата в САЩ. Новата посока за развитие съвпада и с промените в паричната политика. В момент, в който централните банки започват да се отдръпват от политиката на „лесни пари“ и започва стимулиране на икономиката предимно през бюджета, това със сигурност е добра новина, която ще привлече повече инвеститори заради стабилната доходност.

Особено заинтересовани от този пазар са пенсионните фондове, които търсят достатъчно доходоносни дългосрочни инвестиции, дори и по-слабо ликвидни.

Частните инвестиции в инфраструктура обаче повдигат въпроса и за собствеността на някои активи, които са приоритетно държавни. Според експерти евентуална програма за приватизация би било добре за започне от летищата. Това би се приело добре и от хората, тъй като по-голямата част от разходите ще започнат да се плащат от авиокомпаниите, а не от данъците. Операторите пък биха реализирали добри приходи от търговските зони.

Малките общини също биха имали интерес към привличането на повече частни средства, защото и без това имат проблеми с бюджетите си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:20 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още