fallback

Париж ще е скромна витрина на дървена архитектура по време на Олимпиадата

Властите искат да акцентират на устойчивостта и залагат на временни и дървени конструкции и обновление на съществуващи съоръжения

13:44 | 09.03.24 г. 2

Има нещо много необичайно в новия Олимпийски център по водни спортове в покрайнините на Париж. Това не е само поразителната форма на сградата с нейния масивен соларен покрив. Мястото с 5 хил. места е изградено основно от дърво и е сглобено като комплект Lego.

Центърът, проектиран от архитектурните фирми Ateliers 2/3/4/ и VenhoevenCS, ще бъде основната архитектурна икона на летните Олимпийски игри тази година, пише Bloomberg.

Всеки град домакин на Олимпийски игри се опитва да използва събитието, за да задвижи някакъв голям, трансформиращ проект. Това може да е голямо разширение на системата на метрото, както стана в Атина през 2004 г., преустройство на голям изоставен терен, като Лондон през 2012 г., или повторно планиране на недостатъчно използвана крайбрежна ивица (като това, което направи Барселона през 1992 г.).

Париж обаче иска акцент да е устойчивостта, а не монументалното строителство. В сравнение с грандоманските проекти от близкото и не чак толкова близко минало този стремеш изглежда необичаен.

Има, разбира се, нови проекти. Олимпийското село, което ще се намира северно от града, ще бъде екологичен квартал, където всички сгради под осем етажа ще бъдат направени от дърво и стъкло, а цялата енергия ще се доставя устойчиво чрез термопомпи и възобновяеми източници.

Арена с капацитет от 8000 души в Porte de la Chapelle, състояща се от рециклирана алуминиева фасада около дървена конструкция, е предназначена да се превърне в дом на баскетболния отбор на Париж, както и две обществени фитнес зали.

Като цяло обаче 95% от местата, където ще се провеждат състезания от Олимпиадата, ще са или съществуващи съоръжения, или съоръжения, които ще се демонтират след игрите. Организаторите се надяват, че подходът „направи и поправи“ би могъл да осигури трамплин за зелена трансформация на строителната индустрия на Франция.

Франция се надява да намали въглеродните емисии в строителния сектор като част от общата цел на Европейския съюз (ЕС) да свие общите емисии на блока с 55% до 2030 г. Това ще означава преди всичко преоборудване на съществуващи структури, но и използване на повече дървесина в новите конструкции.

Предложението на френското правителство през 2020 г. да изисква всички нови обществени сгради да използват 50% дърво или други биоматериали обаче в крайна сметка беше отхвърлено.

Експерти от бранша са оптимисти относно желанието на Франция да изпълни това, дори и да изостава от някои съседи в области като възобновяемата енергия. „Въпреки че нашата дървена строителна индустрия не е толкова развита, колкото, да речем, в Австрия или Германия, използването на материали на биологична основа като слама за сгради вече е пред всички другите европейски страни взети заедно“, казва Люк Флоисак, екологичен съветник и изследовател в университета в Тулуза.

Инвестициите видимо подкрепят този еко ентусиазъм. Правителството досега е отпуснало около 200 млн. евро субсидии за проекти, в които се използват дървесина и други еко материали.

Този тласък вече задвижи известен растеж. Пазарът на дървени конструкции достига 4,6 млрд. евро миналата година, което е увеличение от 14% от 2020 г., според доклад от юли на групата за дървен материал и горско стопанство France Bois Forêt.

Все още обаче делът на новите сгради, построени от дърво, не се е увеличил драматично. Те съставляват 18,3% от новите нежилищни сгради през 2022 г., което е само малко над 16,8% през 2020 г. Построените от дърво жилищни конструкции остават около 6% през същия период. Секторът се стреми към общ дял на строителния пазар от 20% до 30% до 2030 г. и увеличава индустриалния си капацитет, за да постигне тази цел.

Новият център за водни спортове е планиран и буквално произведен на части в населено място, което е по-близо до границата с Германия. Конструкцията е предварително произведена от разстояние от фирмата за дървени конструкции Mathis, която обработва дървен материал за сгради на едно и също място в Елзас от 1809 г. Всяко парче от крайната сграда е планирано, изрязано, залепено и огънато във форма, преди да бъде изпратено в Париж за сглобяване на място.

За много архитекти красотата на дървото без допълнително покритие осигурява както практически, така и естетически предимства. „Искахме да използваме възможно най-малко материал, а дървото означава, че не трябва да използваме гипсокартон или други добавки, за да скрием структурните елементи“, казва Лор Мерио, партньор в Ateliers 2/3/4/. Това придава на дървените сгради допълнителен чар, според Сесилия Грос, партньор във VenhoevenCS, защото дървото има цвят и аромат.

Добитата дървесина обикновено се счита за въглеродно неутрална, ако всички отсечени дървета се заменят с нови фиданки, които се оставят да растат до същата възраст. Въпреки че може да издържи на значителен натиск и износване, дървото е сравнително леко, което допълнително намалява емисиите чрез намаляване на натоварването на строителните машини. Масовият дървен материал дори не е особено запалим, когато се използва внимателно. Всъщност е по-трудно да се запали и отведе топлината по-бързо от стоманена рамка, показват тестове.

При посещение на Mathis в Елзас стават очевидни и други предимства на дървените конструкции. Структурите, които компанията изгражда, могат да бъдат огромни и сложни по дизайн. Те се правят с помощта на компютри, програмирани да диктуват формата и обема на компонентите, които трябва да бъдат изрязани, и с прецизен график на работата, така че точните части да са готови за изпращане в правилния ред за изграждане. Оттам нататък нещата стават по-лесни.

Франк Матис, президент на компанията, казва, че целият процес е рационализиран и ефективен. Процесът на сглобяване на сградите на място е още по-бърз. При някои сгради сглобяването отнема два пъти по-малко време от производството.

Въпреки уменията на компании като Mathis, все още има предизвикателства, които трябва да бъдат изгладени по-нагоре по веригата за доставка на дървесина. Един ключов въпрос е произходът и мястото на производство на използвания дървен материал. Ако строителният дървен материал трябва да пътува отдалеч, емисиите се увеличават и общата устойчивост рязко пада.

Ето защо Франция си е поставила амбициозната цел да доставя 50% от строителния си дървен материал от местни гори – цел, до която Центърът за водни спортове се е приближил с между 30% и 40% от своята дървесина, главно дъгласка ела и смърч, доставени от Франция.

В сравнение с глобалните центрове за дървено строителство като Канада и Норвегия, Франция няма репутацията на неизчерпаем източник на дървесина. Това може да направи тази цел от 50% предизвикателна. Потенциалът на Франция като производител на дървен материал все пак е значителен, казва Жорж-Анри Флорентин, президент на France Bois 24, организация, създадена за насърчаване на дървеното строителство по време на и след Олимпиадата. Той казва, че в момента Франция добива само 60% от дървесината, която е в състояние да изсече устойчиво.

Горите обаче са трудни за управление и използване. Страната е покрита със 17 млн. ха гори, но три четвърти от тях са върху частна земя, разделена на малки парцели. „Има безброй много малки собственици и е трудно да се разбере кой какво притежава. Някои хора дори не осъзнават, че имат гори“, казва Жером Мартинез, ръководител сертификация в Bois de France.

Френската дървесина е - както всяка търговска дървесина - също уязвима на геополитически шокове, които правят цената нестабилна. Според Франк Матис войната в Украйна го е принудила да „преследва камион по камион с дървен материал, за да поддържа дърводобивната база“, тъй като доставките от бившия Съветски съюз намаляват и други европейски производители пренасочват дървения си материал през Атлантическия океан на по-високи цени.

Предимствата на строителството в дърво все още могат да надделеят над тези препятствия, както разкрива друго място за предстоящите Олимпийски игри. Разположен близо до основата на Айфеловата кула, Grand Palais Éphémère отвори врати през 2021 г. като временно галерийно пространство по време на обновяването на главната изложбена зала на Париж, Grand Palais belle époque.

Залата от 10 хил. кв.м се състои от 44 дървени арки, които изключват необходимостта от колони, разчупващи пространството. След игрите залата ще бъде разделена на по-малки единици, които след това могат да се ползват повторно. Мястото е устойчиво - изолационните свойства на дървото намаляват потреблението на енергия, и е идеално за страна с историческа архитектурна тъкан, в която нови сгради могат да бъдат вмъкнати много внимателно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:44 | 09.03.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още