fallback

Евтимов: Mr. Bricolage успя дългосрочно в България, защото сме местна компания

Локалните особености са важни и копираните модели от други държави често не работят на пазара, казва изпълнителният директор на "Доверие Брико" АД

08:16 | 22.05.15 г.
Автор - снимка
Редактор

Андрей Евтимов. Снимка: личен архив

Как се изгражда верига от магазини в страната и как се оцелява в годините на криза, както и какви са бъдещите планове за развитие на марката Mr. Bricolage у нас – Investor.bg разговаря с Андрей Евтимов, изпълнителен директор на „Доверие Брико” АД - българското дружество, което управлява магазините Mr. Bricolage в България и Македония. - Г-н Евтимов, тази година Mr. Bricolage в България става на 15 години. Бихте ли разказали как се разви компанията през това време? - За тези 15 години компанията нарасна до 11 магазина и 600 служители в България и 1 магазин и 40 служители в Скопие. Това развитие беше постигнато стъпка по стъпка с различна скорост и с различни успехи и проблеми. Ние сме разположени разпокъсано географски и това изисква добра координация на национално и международно ниво с колегите от Македония. От друга страна, се стремим да предоставим силна локална самостоятелност на екипите, за да могат да отговорят най-добре на спецификите на всеки един град. Тази година бележим цялата като юбилей, на практика вече стартираме празнуването на 15-та си годишнина, което формално е на 30 ноември, когато открихме първия си магазин в София на бул. „Цариградско шосе“. Вече сме в нашия търговски сезон и е хубаво да предоставим повече подаръци и причини на нашите клиенти да отбележим заедно годишнината ни. - Кои бяха най-трудните моменти и най-големите предизвикателства пред компанията за тези 15 години? - Бих казал, че периодът 2009 – 2014 г., но особено 2009 – 2011 г. бяха най-тежките  години. Това беше свързано с  няколко неща. От една страна  – външни фактори като навлизането в икономическата криза, която сериозно удари както покупателната способност на нашите клиенти, така и отрасъла, с който сме пряко свързани – строителството. Това породи сериозни спадове в нашите продажби и бяхме принудени с някои тежки мерки да се фокусираме и да подобрим нашия бизнес модел, за да бъдем на печалба. Няколко години всъщност бяхме на загуба. От друга страна пък направихме някои грешки относно международната ни експанзия. Не преценихме добре рисковете точно с настъпващата криза, с особеностите на пазарите в съседните страни и направихме губещи инвестиции в Сърбия и Албания, откъдето след това бяхме принудени да излезем със загуби, но това беше единственото възможно решение. Иначе щяхме да губим все повече. Така че последните пет години, включително миналата, бяха доста тежки от гледна точка на отрезвяване, фокусиране върху най-приоритетните за нас неща и освобождаване от губещи инвестиции и магазини. Не само бяхме принудени да затворим 3 магазина в Сърбия, но и магазина в Стара Загора поради слаби резултати. За Албания се усетихме точно преди да инвестираме в първия магазин, но пак претърпяхме загуби. Това бяха тежки години, но пък бяха полезни от гледна точка на това да се върнем към основния ни пазар България, да се фокусираме върху това, че във всяка една търговия, във всяка една инвестиция трябва да се търси ефективност и да преразгледаме екипа си от хора, така че да знаем, че разчитаме на най-добрите хора, за да излезем от тези тежки времена. - Очевидно обаче се справяте по-добре от някои свои конкуренти, големи международни вериги в сектора „направи си сам“ като Baumax и Praktiker се изтеглиха от България. Кое е основното предимство на Mr. Bricolage, което го задържа на пазара? - Да, мисля, че се справихме по-добре. Разбира се, това беше с цената на доста неща и трудни загуби. Успяхме дългосрочно в България, защото ние сме българска компания (собствеността на компанията у нас е поделена между българското „Доверие Капитал” АД с 55% от акциите и френското акционерно дружество „Mr.Bricolage” SA с 45%). Другото, което е характерно, за разлика от немскоговорящите ни конкуренти в миналото, беше това, че те имаха по-голяма централизация, докато при нас самата система на франчайз ни позволява много по-голяма гъвкавост и адаптиране към местните условия и клиенти. И това, което се оказа голям проблем в Сърбия и Албания - че не успяхме да се адаптираме към местните пазари и клиенти, тук пък ни помогна спрямо нашите конкуренти. Това отрезвяване през 2010-2011 г. в нашата стратегия те не успяха да го направят и се стигна до този край да се наложи да се продадат. И те се продадоха на местни компании, което говори, че явно в нашия специализиран ритейл, но и въобще в ритейла, локалното е много силно. Трябва винаги да се имат предвид локалните особености, а модели, които се пренасят автоматично от други държави, много често не работят. -  В този ред на мисли има ли разлика в асортимента ви между София и провинцията? - Да, това е просто неизбежно. Ако копираме един и същи  асортимент, не е толкова успешно. Това е една от причините да имаме по-слаби позиции в провинцията, отколкото в София. През последните години се опитваме да адаптираме асортимента за останалите градове и в момента работим в два формата като асортимент – единият е София и Варна, а другият - останалите магазини във втора група, в които се опитваме да направим някои промени, за да имаме по-добри позиции в по-малките градове. - Как се промени пазарният дял на компанията след изтеглянето на Baumax и Praktiker от страната? Колко голям е пазарът в сектора „направи си сам”? - Това са доста трудни числа. Проблемът е, че българската статистика не ги отделя в една група, както в Германия или Франция. Ориентираме се донякъде интуитивно, тъй като НСИ следи всички разходи, свързани с дома, което включва много други стоки и услуги.

Нашата съвместна оценка с колеги от пазара беше за обща стойност на пазара „направи си сам” малко под 1 млрд. евро през 2008 г. преди кризата. Миналата година пазарът не надвишава 400-450 млн. евро. Разбира се, през последните години настъпиха доста промени в пазарните дялове. В резултат на нашите вътрешни и външни проблеми бяхме стигнали до трето място като продажби през 2012-2013 г. Това се получи най-вече на базата на доста агресивни промоционални оферти на конкурентите, които искаха да вземат по-големи пазарни дялове, но въпросът е на каква цена. През 2014 г. на базата на нашите действия за оптимизация и подобряване на офертите ни, както и на базата на техните проблеми излязохме на първо място по оборот, не само по брой магазини и клиенти. - Наскоро открихте 11-ти  магазин на Mr. Bricolage в България и 3-ти в столицата. Експанзията вероятно означава добри резултати  –  бихте ли представили данни за продажбите си? - За миналата година бележим ръст на продажбите от 3,6% спрямо 2013 г., като обемът на продажбите с ДДС от магазините е 97,5 млн. лв. Имаме и износ за магазина ни в Скопие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:56 | 14.09.22 г.
fallback